3 צפייה בגלריה
גלית דרעי ובתה אושר ז"ל
גלית דרעי ובתה אושר ז"ל
גלית דרעי ובתה אושר ז"ל
(צילום: אפי שריר)
התפתחות בפרשת מותה של אושר דרעי בת ה-22 בעקבות תגובה אלרגית חריפה לקינוח חלבי במסעדה בשרית לפני כשנה: הצוות הרפואי שטיפל בצעירה מחצור הגלילית בבית החולים זיו בצפת יזומן בקרוב למסור עדות במשרד הבריאות. זאת על רקע טענות כי טיפול מיידי היה מונע את מותה.
הטרגדיה התרחשה לפני כשנה כאשר דרעי, שאובחנה עם לידתה כבעלת רגישות גבוהה למוצרי חלב, אכלה במסעדה בשרית כשרה בראש פינה. בתום הארוחה הזמינה קינוח. חקירה משטרתית שנפתחה בפרשה העלתה כי הקצפת במסעדה אזלה, ועובד שנשלח לחדש את המלאי קנה בטעות קצפת חלבית.
3 צפייה בגלריה
אושר דרעי עם הקינוח במסעדה
אושר דרעי עם הקינוח במסעדה
אושר דרעי עם הקינוח במסעדה
(מתוך אינסטגרם)
דרעי טעמה מהקינוח, לקתה בהתקף אלרגיה והגיעה לבית החולים זיו בצפת בהכרה. אמה גלית סיפרה ל"ידיעות אחרונות": "כשהגעתי למיון הבת שלי כבר הייתה כמו בקומה. סגרו את הווילון ולא עדכנו אותי".
לטענתה, מהרגע שבו הגיעה בתה למיון ועד תחילת הטיפול בה חלף זמן רב מדי - וזה מה שגרם למותה: "אלה היו דקות קריטיות. נראה שאף אחד לא לוקח ולא ייקח אחריות על המחדל".
בדיקה העלתה כי דרעי לא נשאה עימה מזרק אפיפן, שעשוי היה להציל את חייה. מי שניהל את בית החולים בעת האירוע היה פרופ' סלמאן זרקא, שלימים מונה לפרויקטור הקורונה. בראיונות לתקשורת טען כי בית החולים פעל כראוי.
חקירת המשטרה בפרשה הסתיימה בינתיים, וכעת מתחיל משרד הבריאות בגביית העדויות.
3 צפייה בגלריה
בית החולים זיו
בית החולים זיו
בית החולים זיו
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
ממשרד הבריאות נמסר: "הוקמה ועדה לבחינת איכות הטיפול שקיבלה אושר דרעי מיד עם קבלת אישור מהמשטרה. אחרי שמיעת העדויות יוסקו מסקנות ויועבר דוח מלא למשפחה ולנשואי הבדיקה".
מעמותת יה"ל, העמותה לאלרגיות מזון נמסר: "אושר דרעי ז"ל אומנם לא נשאה עמה מזרק אפיפן מציל חיים ומותה הטראגי הוא תוצאה של שרשרת טעויות וכשלים - אחד מהם, הוא ללא ספק ההתנהלות של ביה"ח זיו מהרגע שאושר ז"ל הגיעה למיון. אין שום ספק שצריך ואפשר היה להציל אותה. בעולם מתוקן לא יכול לקרות מקרה שבו בחורה צעירה, מגיעה למיון כשהיא הולכת על רגליה, מדברת ומספרת שהיא בתגובה אלרגית וקשה לה לנשום ועוברות דקות קריטיות עד שהיא מטופלת. זה אירוע שקשה להאמין שהוא התרחש בכלל.
"ולכן מיד אחרי מותה הטראגי של אושר ז"ל דרשנו ממשרד הבריאות למנות ועדת בדיקה שתבחן את ההתנהלות של ביה"ח זיו. אנחנו מקווים שאת מה שניתן ללמוד מהטרגדיה הזו, ילמדו בכל ביה"ח. כך אולי נוכל למנוע את האסון הבא. טוב היו עושים באיגוד רופאי האלרגיה אילו היו פועלים בצורה אקטיבית כדי לקבוע פרוטוקול וסטנדרטים מקצועיים אחידים בכל ביה"ח, לטיפול באירועים של תגובה אלרגית".
מבית החולים זיו נמסר: "דרעי ז"ל הגיעה עצמאית ומיד טופלה על ידי צוות רב מקצועי, לצערנו מאמצי ההחייאה לא צלחו. פרטי האירוע דווחו מיידית למשטרה ולמשרד הבריאות, ובנוסף נערכה בדיקה פנימית. נמשיך לשתף פעולה עם כל בדיקה ככל שנידרש. אנו קוראים לאנשים עם אלרגיה מסכנת חיים להיצמד למזרק האפיפן ולהזעיק אמבולנס בעת חשיפה לחומר שאליו הם רגישים".