לאחר הימצאות עדויות לנגיף פוליו בביוב ברצועת עזה ובקשת משרד הבריאות מחיל הרפואה לחסן את החיילים הלוחמים ותומכי הלחימה שנחשפה ב-ynet – המהלך יוצא לדרך כבר היום (א'). במקביל, צוותי הרפואה ששוהים עם כוחות צה"ל הונחו הבוקר להיות ערניים באשר לתסמינים דמויי שפעת שעשויים להצביע גם על הדבקה בפוליו.
בצה"ל מדגישים שעד כה אין עדות למגפת פוליו בקרב תושבי הרצועה וכי קרוב ל-95 אחוזים מהחיילים כבר חוסנו בילדותם. מבצע החיסון הנוסף ייערך לצורך הפחתת הסיכון הנמוך ממילא להדבקה בקרב החיילים בנגיף שעלול במקרים נדירים להביא לשיתוק.
4 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל ברצועת עזה
לוחמי צה"ל ברצועת עזה
לוחמי צה"ל ברצועת עזה. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל / AFP)
המבצע של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ייערך בשטחי ישראל ולא ברצועה – לפני כניסת הכוחות. לא רק הלוחמים יחוסנו אלא גם תומכי הלחימה וכל חיילי צה"ל השוהים ברצועה. בשיחה בנושא עם כתבים הובהר כי חייל שלא ירצה להתחסן לא יחויב בכך ולא יוטלו סנקציות על מי שיסרבו להתחסן. החיסון שיינתן לחיילים הוא חיסון IPV של נגיף מומת שהוא חלק מהחיסון המחומש שניתן כיום בכמה מנות לתינוקות: בגיל חודשיים, בגיל ארבעה חודשים, בגיל שישה חודשים ובגיל שנה.
המהלך יוצא לדרך לאחר הודעת משרד הבריאות מיום חמישי האחרון שלפיה התגלו עדויות לריכוז גבוה של נגיף פוליו במערכת הביוב של רצועת עזה בעקבות בדיקה שנעשתה. עדויות להימצאות הנגיף במערכת הביוב מצביעה על מחלה פעילה – אך לא בהכרח על התפרצות או מגפה. בצה"ל אומרים כי מאמצי הניטור יימשכו בשבועות הקרובים כדי להבין היטב את היקף התופעה.
4 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
מבצע החיסונים יצא לדרך. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
במכתב ששיגר ביום חמישי מ"מ ראש האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, פרופ' זהר מור, לקצין הרפואה הראשי הנכנס תת-אלוף ד"ר זיוון אביעד-בר, הונחה צה"ל "לוודא שכלל החיילים מחוסנים נגד פוליו. מומלץ גם למי שחוסן בתוכנית החיסונים השגרתית לקבל מנת חיסון בוסטר לנוכח סיכון לחשיפה הפוטנציאלית, בעיקר בתנאי שטח. בנוסף לחשיבות בהגנה על החיילים עצמם באמצעות חיסון מומת, יש חשיבות למניעה ככל האפשר של הדבקה שלהם, ובעקבות זאת למנוע הדבקה של אנשים נוספים שבאים איתם במגע מאחר שהנגיף מופרש בכמויות גדולות דרך המעי".
עוד נאמר בהנחיית משרד הבריאות לצה"ל כי "החיסון מומלץ לכל צוותי הלחימה הנמצאים כעת ברצועת עזה או אלה העתידים להיכנס לאזור. אין צורך לחסן חיילים ששהו ברצועה בעבר".

צה"ל פועל להכניס עוד חיסונים לאוכלוסייה בעזה

בהמשך לעדכון ממשרד הבריאות, צה"ל ביצע בדיקות דיגום במרחבים שונים ברצועת עזה שבהם התגלו שאריות נגיף הפוליו המידבק בשתייה או במגע עם הפה במים נגועים. בעקבות הממצאים, הוחלט בצה"ל ובתיאום עם משרד הבריאות, לחסן את הכוחות המתמרנים נגד הנגיף כדי לשמור על בריאות החיילים ואזרחי ישראל. החיסונים יתבצעו בהדרגתיות במסגרת רענוני הכוחות. בנוסף, הכוחות הונחו לבצע פעולות שמירה על היגיינה אישית.
4 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות חאן יונס ברצועת עזה. הבעיה ההומניטרית מסכנת גם את לוחמי צה"ל
לפני שנתיים נרשמה התפרצות נקודתית של נגיף הפוליו בישראל – וגם אז המליץ משרד הבריאות על חיסון בקרב מי שלא התחסנו וחיסון בוסטר למי שהתחסנו כדי לצמצם עוד יותר את הסיכוי להדבקה. בצה"ל אומרים כי אין מחסור בחיסון והוא יינתן לכל החיילים שייכנסו לרצועה וירצו בו. בצה"ל אומרים כי פרופיל תופעות הלוואי מהחיסון המוכר הוא מינורי.
לצד מבצע החיסונים לחיילים, צה"ל מסר שהוא פועל מול הארגונים השונים להכניס חיסונים המיועדים לאוכלוסייה ברצועה. מתחילת המלחמה הוכנסו בשיתוף האירגונים הבינלאומיים לרצועת עזה כ-300 אלף חיסוני פוליו, שמספיקים ליותר ממיליון אזרחים עזתים. בימים אלו, כך נמסר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, עומד בקשר עם הקהילה הבינלאומית על מנת לאפשר הכנסת מנות חיסון נוספות לנגיף הפוליו לתושבי רצועת עזה.
בשבוע שעבר דיווחו לראשונה כתבי ynet יואב זיתון ועינב חלבי כי ישראל יוזמת תיקון נרחב של מערכת הסניטציה בערי העקורים: שיפוץ קווי ביוב ומכוני טיהור שניזוקו ויצרו הצפות ביוב ושלוליות ענק. כמו כן ישוקמו קווי חשמל שנפגעו בלחימה.
4 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
הביוב זורם ברחובות הרצועה
מדובר בפרויקט סניטציה שצה"ל יאפשר לבצע בעיקר במרחבי העקורים במוואסי שבדרום הרצועה. גורמי ביטחון הזהירו: "כיום רוב תושבי הרצועה, כ–1.9 מיליון איש, חיים באזור החוף של שכונת תל אל-סולטאן של רפיח ועד דיר אל–בלאח, מרחב עצום של שטיח אוהלים ענקי. עלולות בקלות לפרוץ משם מגפות בגלל סוגיות סניטציה. היו מקומות שבהם יובשו שלוליות ביוב, אבל זו סכנה בריאותית גם עבורנו".
אותם גורמים אמרו כי "עיריית חאן–יונס כבר התחילה להזרים שפכים לחוף הים, שעלולים להוביל לסגירת חופי זיקים ואשקלון. זה נס שעד היום לא הופצו שם מחלות, ואם זה יקרה והכל יתפרק אז העולם, באמצעות החלטת מועצת ביטחון של האו"ם, עלול לעצור את המלחמה באותו הרגע. יש באזורי העקורים מערומי זבל לצד מים זורמים. נכניס ציוד, משאבות וקבלנים מקומיים יטפלו בנושא".