רגע לפני שאני מגיעה למחלקת טיפול נמרץ ילדים, אני נושמת עמוק. אני יודעת שעוד רגע מתחיל מסע. הוא יכול להיות קצר או ארוך. הוא יכול להסתיים בפתאומיות או להתפתל בין עליות ומורדות, אבל בכל מקרה הוא יהיה טעון וכואב, וכל כך מיותר.
כבר בכניסה למחלקה אני רואה גבר מתרוצץ בין שתי מיטות. באחת מהן שוכב ילד קטן, בנו של אותו האיש. בשנייה, אחיו, בנו הצעיר יותר של האיש. זה לצד זה, שני אחים שנפגעו בתאונת טרקטורון. מצב ההכרה הירוד של שניהם מספר את הסיפור שאירע שם בשטח ומבטו המיוסר של האב משלים את התמונה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ליהיא מנסנו
ד"ר ליהיא מנסנו
ד"ר ליהיא מנסנו ואחד הילדים המטופלים בשיקום
(צילום: דוברות רמב"ם)
בשנים האחרונות עלה השימוש בכלי הרכב הממונעים: טרקטורונים, אופניים חשמליים וקורקינטים, באופן שלא ניתן להתעלם ממנו. עוד ועוד ילדים ובני נוער עושים שימוש בכלי הרכב הללו, ובמסווה של שעשוע, משתלבים בכבישים מוסדרים, כאלה המאכלסים כלי רכב מן המניין ומצריכים הכרות עם חוקי התנועה ואת האחריות המתלווה אליהם.
המשתמשים הצעירים, בחיפוש אחר ריגוש מזדמן, מנסים "לסחוט" את יכולות הכלים הממונעים עד הסוף, ואלה - עם שיפור המנועים - יכולים להגיע למהירויות של 60 קמ"ש ואף יותר. מרבית כלי הרכב הללו אינם סגורים ומוגנים, ובשילוב עם המהירות הגבוהה, כל שינוי קל כמו חומר חלק על הכביש, עצירה פתאומית של כלי רכב אחר או כניסה מפתיעה של בעל חיים למתווה הדרך, יכול להביא לאיבוד שליטה על כלי הרכב ונפילה ממנו.
בנסיעה באופנועים הופנם הצורך בקסדה, אך בכלי הרכב הממונעים הקטנים, פעמים רבות עדיין ניתן לראות רוכבים ללא קסדה, או רוכבים ש"הולכים עם ומרגישים בלי", כלומר חובשים קסדה מבלי לוודא את סגירתה על הראש בצורה טובה. באופן זה, נפילה יכולה, בין היתר, לגרום לחבלת ראש, ולפגיעה כזו ישנן השלכות רבות. המוח לא סולח, אבל לפעמים שוכח (את מה שידע קודם)
חבלת ראש יכולה להיות פציעה מתעתעת. גם אם אין שבר או דימום מוחי גדול, פעמים רבות המוח מטלטל ונחבט כנגד הגולגולת כמה פעמים כתוצאה מתאוצת הנפילה. אותה טלטלה בתוך הגולגולת מצד אחד, בשילוב העובדה שהמוח מחובר לחוט השדרה מצד שני, מביאה למתיחת הרקמה המוחית.
"פגיעה רחבה בשלוחות העצבים המוחיים יכולה להוביל לקשת רחבה מאוד של פגיעות תפקודיות משמעותיות, החל מקשב, יכולות תנועתיות, יכולות דיבור וחשיבה, ועד לפגיעה בהכרה"
הרקמה המוחית מכילה מיליוני תאי עצב, שמחוברים זה לזה בשלוחות הנקראות אקסונים. שלוחות אלו יוצרות קישורים בין תאים באזורים שונים במוח, מנגנון שמאפשר לנו לחשוב, להבין מה אנחנו קולטים מהסביבה ולעבד את המידע שאנו קולטים בכל רגע ורגע.
בחבלת ראש, מתיחת הרקמה מביאה למתיחת השלוחות האקסונאליות, עד לכדי היווצרותם של נתקים ודימומים קטנים, מיקרוסקופיים, ברקמת המוח. פגיעה זו היא לרוב פגיעה רחבה בכל חלקי המוח, שכן כולו עובר את הטלטלה. סוג כזה של פגיעה רחבה בשלוחות העצבים המוחיים יכול להוביל לקשת רחבה מאוד של פגיעות תפקודיות משמעותיות, החל מקשב, יכולות תנועתיות, יכולות דיבור וחשיבה, ועד לפגיעה בהכרה.

יוצאים אל הלא-נודע

באותו הבוקר בטיפול נמרץ ילדים, במהלך הבדיקה שביצעתי, אחד האחים התחיל להראות סימנים של עצבנות ובכי. מבחינתנו, הרופאים, זה סימן טוב, שמעיד על סיכוי גבוה יותר להתאוששות משמעותית ולחזרה להכרה בעתיד הקרוב. האח השני היה עדיין שקט וישנוני. היה ברור ששניהם זקוקים לעוד גירויים ועוד אפשרויות לעורר אותם ולהחזיר אותם להכרה. צוות השיקום, וביניהם מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטיות וקלינאיות תקשורת, החלו את המסע לכיוון חזרה של הילדים להכרה ולתפקוד.
לשמחתנו, כעבור מספר ימים, הילדים שבו להכרה. אחד האחים התחיל להתנועע במיטה בכוחות עצמו, לומר כמה מילים ולחבק את אמו. האחר הראה סימני התאוששות מהירים יותר וחוזר להפעיל את גופו. הוא יושב, אוחז בחפצים ואף מצליח לעמוד וללכת. ההורים המאושרים עדיין לא מודעים לכך שלמרות הפעולות שהילדים מבצעים הדרך עוד ארוכה. גם ילד שחוזר ללכת לא בהכרח חוזר ליכולות חשיבה, שפה ולמידה גבוהות יותר.
"ההורים המאושרים עדיין לא מודעים לכך שלמרות הפעולות שהילדים מבצעים הדרך עוד ארוכה. גם ילד שחוזר ללכת לא בהכרח חוזר ליכולות חשיבה, שפה ולמידה גבוהות יותר"
כרופאת שיקום, אני יודעת שאלו צעדים ראשונים בתהליך שמטרתו לחזור ליכולות התפקודיות הקודמות של הילדים שספגו פגיעה קשה. לאחר הייצוב הראשוני של מצבם, הם יצטרכו לעבור הערכה רפואית תפקודית חוזרת, ובאמצעותה למפות את כל הקשיים התפקודיים של הילד שנגרמו בעקבות הפציעה. הקשיים הללו יכולים לבוא לידי ביטוי ברשימה ארוכה של בעיות: מיכולות שפתיות ויכולות שליטה תנועתית ויציבה, ועד לתפקוד רגשי, התנהגותי וחברתי, שגם הוא עלול להיפגע לאחר חבלות ראש באזורי המוח הקדמיים. על כל אלו אחראי המוח שלנו, והוא עבר טראומה לא פשוטה.
פעמים רבות, תהליך שיקום לאחר חבלות ראש יכול להימשך כמה חודשים. גם אם הייתה חזרה מהירה להכרה, והילד כבר מסוגל ללכת, התפקודים הקוגניטיביים הגבוהים יותר, כגון שליטה תנועתית מורכבת, תפקודי שפה מורכבים ותהליכים רגשיים, נפגעים. פעמים רבות, הניסיון לחזור לשגרה לבדו מציף ביתר שאת את הקשיים.
דווקא כשלכאורה "הכול כבר בסדר" והילדים חוזרים הביתה ואף למסגרת החינוכית, יכולות לצוץ תופעות של התנהגויות אגרסיביות, קשיי שליפת מילים, קשיי קשב וכמובן תסמינים אחרים, כמו רגישות לרעשים, כאבי ראש וסחרחורות. פתאום הנזק הסמוי, העמוק, יוצא החוצה.
אחרי שהנוירוכירורגים, רופאי הטיפול הנמרץ והטראומה מסיימים את עבודתם בהצלחה, מגיע תורה של רפואת השיקום. היא זו שמסייעת לילדים לאחר חבלות ראש לחזור לתפקוד הקרוב ביותר שמתאפשר ליכולותיהם הקודמות, בעזרת צוות רב-מקצועי, שיכול להתייחס לכל אחד מהקשיים, ולהציע טיפולים שונים וטכניקות שונות לאמן את המוח ליצירת קישוריות מחודשת של הנתקים שנוצרו עקב החבלה. באופן זה, רופא השיקום, שהוא המנצח על התזמורת הרב-מקצועית, יכול לכוון את מטרות הטיפול ולדייק את הכלים שבהם אנו עושים שימוש, כמובן בהתאם לצרכים הספציפיים של כל ילד שנפגע.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ליהיא מנסנו
ד"ר ליהיא מנסנו
"קסדה יכולה לעשות הבדל עצום במצבי תאונה". ד"ר ליהיא מנסנו פונה להורים לקראת יום כיפור
(צילום: דוברות רמב"ם)
אותה דרך, שהחלה ברגע שהילדים או הנערים יצאו מביתם ועלו על כלי הרכב, עוברת דרך בית החולים, עם סיבוב במיון ולפעמים "חניה" ממושכת במחלקת האשפוז. משם היא ממשיכה ליעד שלא ברור מתי נגיע אליו, אם בכלל.
אני מסתכלת על האחים בטיפול נמרץ, נזכרת ברבים אחרים שכבר טיפלתי בהם ויודעת שעוד אפגוש נוספים, והלב מתכווץ.
רגע לפני יום כיפור, שכולל גם מסורת רכיבה בכבישים הריקים, אני פונה להורים בבקשה שמתאימה לכל יום בשנה: אל תשכחו את כללי הבטיחות. התנהגות חכמה ובטיחותית בכביש, שמירה על כללי התנועה והמהירות המותרת, ותמיד, אבל תמיד - לחבוש קסדה. קסדה יכולה לעשות הבדל עצום במצבי תאונה. פעמים רבות היא מסוגלת לספוג חלק ניכר מהפגיעה במוח באופן משמעותי. זו הדרך הטובה ביותר למזער נזקים ולהציל חיים.
הכותבת מומחית בתחום רפואה פיזיקלית ושיקום, מנהלת יחידת אשפוז יום שיקום ילדים ברמב"ם