המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת ניאופרם (ישראל) 1996 בע"מ
אז כולנו כבר מודעים לסכנות הכולסטרול ומקפידים לבצע בדיקות תקופתיות, לשנות את התזונה ואורח החיים ובמקרה הצורך, גם לקחת תרופות על מנת לשמור על רמה תקינה של כולסטרול. אולם יש מרכיב נוסף הנמצא בדם שחשוב מאוד לעקוב אחריו - הטריגליצרידים.
שוחחנו עם ד"ר חופית כהן, מנהלת שירות אבחון וטיפול בהפרעות שומנים, מרכז הליפידים בתל השומר, על תפקידם של הטריגליצרידים בתפקוד התקין של הגוף, על הקשר שלהם לכולסטרול ועל דרכי ההתמודדות המומלצות במקרים של רמה גבוהה מדי של טריגליצרידים בדם. צפו בווידיאו בראש הכתבה.
הטריגליצרידים לא היו באופנה עד לא מזמן, אבל הם חשובים מאוד לבריאות הטריגליצרידים הם סוג של שומנים, שעד לא מזמן לא היו באופנה ולא התעסקו איתם. חשוב להבין כי מדובר בשומנים חשובים מאוד לבריאות שלנו. מדובר על מבנה שיש בו שלוש (טרי) חומצות שומן של שלד שנקרא גליצרול. הם נישאים בזרם הדם בחלקיקים המכילים חלבון וגם כולסטרול, ומכאן הקשר שלהם לכולסטרול. יש להם תפקיד חשוב בוויסות ואיזון של האנרגיה בגוף ומהווים מקור אנרגיה מעולה.
הרמות המומלצות של טריגליצרידים בדם, הן עד 150 מיליגרם לדציליטר. אפשר להסתכל על המדד הזה בבדיקת הדם מקופת החולים ולראות מה המדד שלכם. מ-150 ועד 499 נחשב מוגבר, ובין 500 ל-999 נחשב מוגבר בצורה משמעותית. מעל 1000 מדובר על ערכים מאוד מוגברים.
1 צפייה בגלריה
הדמייה של פלאנק
הדמייה של פלאנק
אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת. רמות טריגליצרידים בדם.
(צילום:Shutterstock)
מדובר במגפה - לרבע מהאוכלוסייה יש ערכים מוגברים, בעקבות תזונה ואורח חיים יושבני רמת הטריגליצרידים לא עולה בגלל הגיל, אלא בעיקר בעקבות תזונה לקויה ועודף משקל. יש אומנם גם מרכיב גנטי, אבל בעידן היושבני של ימינו, יש מגפה של ערכי טריגליצרידים מוגברים, שהולכים יד ביד עם סינדרום מטבולי וסוכרת מסוג שתיים. על פי המחקרים המובילים, כמעט לרבע מהאוכלוסייה יש רמת טריגליצרידים מוגברת שנובעת, בין השאר, מאורח החיים הלא מספיק פעיל שרובנו מנהלים.
כולסטרול תקין, טריגליצרידים בשמיים? יש דבר כזה ישנם מקרים בהם ערכי הכולסטרול נמצאים בטווח הנורמה בעוד שהטריגליצרידים הם הגורם הבעייתי. ישנם מטופלים אצלם ערכי הכולסטרול מתאזנים בעקבות תרופות או שינוי באורח חיים, אך הם נותרים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בשל ערכי טריגליצרידים מוגברים.
לדברי ד"ר כהן, הנושא לא קיבל את היחס הראוי בשנים האחרונות, בין השאר משום שלא היה טיפול יעיל שהוכיח את עצמו במניעת מחלות לב וכלי דם. גם היום, המודעות בקרב האוכלוסייה נמוכה, וגם רופאי המשפחה נוטים להתמקד בכולסטרול ורמות הסוכר בדם כשהם מקבלים את תוצאות הבדיקות, ואולי לא מספיק שמים לב לנתון חשוב הזה.
על מנת להבין את התמונה הכוללת, ד"ר כהן ממליצה לבדוק את פרופיל השומנים, שכולל רמות טריגליצרידים , רמות -LDL, הכולסטרול הכללי, ו-Non-HDL Cholesterol.
סיכון גבוה בעשרות מונים למחלות לב וכלי דם ד"ר כהן אומרת כי המחקרים מראים שערכים גבוהים של טריגליצרידים מעלים משמעותית את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם, כמו גם לרמת תמותה גבוהה ממחלות אלה – הן בקרב אנשים בריאים והן בקרב אלה שכבר חוו אירוע קרדיו-וסקולרי בעברם.
מה אפשר לעשות? הפתרון נמצא באורח חיים בריא הדרך הטובה ביותר לשמירה על ערכי טריגליצרידים ברמה תקינה היא הקפדה על אורח חיים בריא. בניגוד לכולסטרול, שם במידה וישנה נטייה גנטית, הערכים נותרים גבוהים ללא קשר למאמץ שלנו מבחינת תזונה, הרי שבמקרה של הטריגליצרידים הם מגיבים באופן פנטסטי לתזונה דלה בפחמימות, דלה בסוכרים זמינים, פעילות גופנית קבועה וירידה במשקל.
מזון עשיר באומגה 3 יכול להוריד את ערכי הטריגליצרידים בעד 50% ד"ר כהן: ישנן חומצות שומן מסוג אומגה 3, שהגוף לא יודע לייצר בעצמו ויכולות להתקבל רק מתזונה, לרוב ממקור של דגים. מינון גבוה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 מוריד את ערכי הטריגליצרידים בדם עד 50%. בנוסף, יש להם אפקטים חיוביים נוספים כמו שיפור התפקוד של כלי הדם וקרישיות הדם. עם זאת, חשוב לדעת שלא כל המחקרים תמימי דעים לגבי הפחתה של תמותה ותחלואה לבבית.
עבור מטופלים בסיכון או עם ערכים גבוהים במיוחד – חשוב להכיר את הטיפולים בתחום עבור מרבית האוכלוסייה, שמירה על אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת יסייעו רבות בהפחתת רמת הטריגליצרידים. אולם לדברי ד"ר כהן, עבור אנשים עם רמה גבוהה במיוחד או אצל חולי לב הנמצאים בסיכון קרדיו-וסקולרי, ישנם כיום כמה טיפולים יעילים. הקו הראשון תמיד יהיה תרופות ממשפחת הסטטינים, אשר הוכיחו את יעילותן בהורדה הן של רמת הכולסטרול והן של רמת הטריגליצרידים ובמניעת מחלות לב וכלי דם.
הקו השני בהפחתת ערכים גבוהים במיוחד נמצא בנגזרת של אחת מחומצות השומן מסוג אומגה 3, הנקראת EPA. ישנם מספר מחקרים בעולם המראים כי מינון ספציפי גבוה של אחת מנגזרות חומצות השומן האלו הוריד באופן משמעותי את רמת התחלואה הלבבית – במחקר אחד ב-19% ובמחקר אחר ב-25%. כלומר, יש אפשרות לא רק להשפיע על ערכי הטריגליצרידים, המהווה מטרה בפני עצמה, אלא להפחית את התחלואה הלבבית באופן כללי. עבור מי שיש לו נטייה למחלות לב וערכי טריגליצרידים מוגברים, זהו הקו השני של הטיפול.
לפרטים נוספים או לשאלות, יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת
המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת ניאופרם (ישראל) 1996 בע"מ
פורסם לראשונה: 12:33, 13.06.24