ניפוץ המיתוס: לשתות קפה לפני השינה?
(צילום: חגי דקל)
שנים הרגילו אותנו לחשוב ששתיית קפה בלילה עלולה לגרום להפרעות בשינה. היום (ב') התראיינה לאולפן ynet ד"ר קרן אור-חן מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, וטענה שזה ממש לא מדויק: מתברר ששתיית קפה משפיעה על כל אדם בצורה שונה, בהתאם לרגישות לקפאין.
קראו עוד:
"לאורך שנים נאמר לנו שהרצפטורים המעוררים של הקפאין מקשים על בני אדם לישון", אומרת ד"ר אור-חן, "אבל בשנים האחרונות אנחנו מגלים במחקרים שיש דבר כזה שנקרא 'רגישות גנטית לקפאין'. כלומר, יש אנשים שהם הרבה יותר רגישים לקפאין, ויש אנשים שפחות. אני, למשל, שותה הרבה כוסות קפה ביום, והרבה פעמים אני הולכת לישון בשתיים בלילה ונרדמת נהדר אחרי שאני שותה קפה שחור עם הל. אני מהווה דוגמה לאנשים שרגילים לשתות הרבה מאוד כוסות קפה, ואז הקפאין לא משפיע עליהם ובהחלט אינו מעורר.
"לעומת זאת, יש אנשים שהקפאין יותר משפיע עליהם, והם צריכים להיות יותר זהירים. הם לא צריך לשתות את הקפה האחרון בשתיים בצהריים, אבל חשוב שיהיו מודעים לנושא".
1 צפייה בגלריה
קפה קפאין כוס קפה
קפה קפאין כוס קפה
"יש אנשים שהקפאין יותר משפיע עליהם, והם צריכים להיות יותר זהירים"
(צילום: shutterstock)
ד"ר אור-חן התייחסה גם לקשר בין שתיית אלכוהול לאיכות השינה. "אלכוהול משפיע על כל בני האדם באותה מידה, ואסור לשתות אותו חצי שעה לפני השינה", אמרה. "מחקרים מראים שאם שותים אלכוהול חצי שעה לפני השינה, בהתחלה הוא מרדים, אבל אחר כך הוא ממריץ את מחזור הדם ויוצר בעיה קשה באיכות השינה".
"אלכוהול משפיע על כל בני האדם באותה מידה, ואסור לשתות אותו חצי שעה לפני השינה. מחקרים מראים שאם שותים אלכוהול חצי שעה לפני השינה, בהתחלה הוא מרדים, אבל אחר כך הוא ממריץ את מחזור הדם ויוצר בעיה קשה באיכות השינה"
היא גם הדגישה שנושא הרגישות לקפה חל על כל סוגי הקפה. "גם אספרסו כפול יכול להיות חסר השפעה על אנשים שאינם רגישים לקפאין", אמרה. "אנשים אלו יכולים לשתות גם קפה חזק ביותר, והם יישנו היטב. כמו שאמרתי, אני שותה קפה שחור עם הל, שאמרו עליו במשך שנים שהוא מעורר - ועובדה שהוא לא מעורר אנשים מסוימים".