אלכסנדר ארבלט מקופת חולים כללית
(צילום: אבי חי)
רוב קופות החולים פתחו היום (ג') במבצע חיסוני השפעת לקראת החורף הקרוב, ומשרד הבריאות כבר הפיץ תדריך מעודכן בנושא. במסגרת המבצע יוצעו חמישה חיסונים לגילאים שונים: שלושה חיסונים מסוג תרכיב מומת, אחד חי מוחלש, ואחד מומת במינון גבוה. שלושת החיסונים הראשונים יוצעו לבני חצי שנה ומעלה, החיסון החי המוחלש יוצע בתרסיס לאף לבני שנתיים עד 49, המומת במינון גבוה יוצע לבני 65 ומעלה.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
מתחסנים נגד שפעת. "בדרך כלל עוברים הווירוסים לאוכלוסיות הסיכון דרך הילדים, ולכן חשוב לחסן גם אותם"
מתחסנים נגד שפעת. "בדרך כלל עוברים הווירוסים לאוכלוסיות הסיכון דרך הילדים, ולכן חשוב לחסן גם אותם"
מתחסנים נגד שפעת. "בדרך כלל עוברים הווירוסים לאוכלוסיות הסיכון דרך הילדים, ולכן חשוב לחסן גם אותם"
(צילום: shutterstock)
בניגוד לכוונה המקורית של משרד הבריאות, מבצע חיסוני השפעת לא נערך בשלב זה במקביל למבצע החיסונים המעודכנים נגד הקורונה. אלכסנדר ארבלט, מנהל סיעוד במחוז מרכז של כללית, אמר ל-ynet Live שהקופה הזמינה מיליון ו-25 אלף מנות חיסון. לדבריו, תופעות הלוואי היחידות של החיסון נגד שפעת הן כאב מקומי ביד, צינון, נזלת וחולשה. "באוסטרליה עלתה השנה תחלואת השפעת בשל אי-התחסנות", אמר. "חשוב להתחסן".

האתגר: לחסן בשלושה חודשים את רוב אוכלוסיות היעד

בקופת חולים כללית החלו לחסן את המבוטחים כבר הבוקר, אבל מבהירים שם שעשויים לחלוף עוד כמה ימים עד שהמנות יגיעו לכל הסניפים.
רות ברוך, ראש אגף סיעוד בחטיבת קהילה כללית ומנהלת מבצע חיסוני השפעת, אומרת: "מבצע ההתחסנות נגד השפעת הוא חלק משמעותי בהיערכות של כללית ומערכת הבריאות לקראת החורף. חיסון נגד שפעת הוא אמצעי יעיל ומוכח למניעת תחלואת שפעת וסיבוכיה ולהפחתת אשפוזים. האתגר שלנו הוא לחסן בתוך שלושה חודשים את רוב אוכלוסיות היעד. מומלץ להקדים ולהתחסן כדי לקבל הגנה מהשפעת, במיוחד לנוכח המגמה שאנו רואים בימים אלה של עלייה בתחלואה קורונה. רצוי להגיע לחורף מוגנים ולהימנע מתחלואה צולבת".
3 צפייה בגלריה
חיסון שפעת מאושפזי בית מאוחדת
חיסון שפעת מאושפזי בית מאוחדת
פיראס אבו חוסין, אח מומחה קליני בגריאטריה ואשפוז בית במחוז צפון של מאוחדת, חיסן הבוקר את המבוטח הראשון של מאוחדת, שנמצא באשפוז בית
(צילום: דוברות מאוחדת)
3 צפייה בגלריה
חיסון שפעת מאושפזי בית מאוחדת
חיסון שפעת מאושפזי בית מאוחדת
מחסנים מאושפזי בית של מאוחדת, היום. "החיסון יכול להציל חיים"
(צילום: דוברות מאוחדת)
גם במכבי מתחילים לחסן היום ומזמינים את המבוטחים להזמין תור דרך המוקד או היישומון. האחות הראשית של מכבי שירותי בריאות, תמי אלקלעי: "החיסון נגד שפעת הוא חיסון בטוח ויעיל, שיכול בהחלט למנוע תחלואת חורף ואף להציל חיים. הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני השפעת ולמנוע את סיבוכיה האפשריים היא התחסנות. אנו ממליצים לכולם להגיע למרפאות שלנו ולהתחסן - ובעיקר מזמינים אוכלוסיות שנמצאות בקבוצות הסיכון, ובהן בני 65 ומעלה, נשים בהיריון, ילדים וחולים כרוניים".
האחות הראשית של מכבי שירותי בריאות, תמי אלקלעי: "החיסון נגד שפעת הוא חיסון בטוח ויעיל, שיכול למנוע תחלואת חורף ואף להציל חיים. הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני השפעת ולמנוע את סיבוכיה האפשריים היא התחסנות"
בלאומית צפויים להתחיל לחסן ביום ראשון הקרוב. "בימים אלו אנחנו דואגים לאספקת החיסונים לסניפים השונים", אומרת חגית איתמרי, האחות הראשית של הקופה. "אני מניחה שההיענות תהיה דומה לזו שבשנה שעברה. ייתכן שגם תחלואת הקורונה תשפיע. אנחנו ערוכים לכמויות גדולות של מתחסנים ותמיד נערכים לכמות גדולה יותר מהצפוי. חשוב להתחסן, כי לשפעת עלולים להיות סיבוכים קשים, והחיסון יכול למנוע אותה או להפוך אותה למחלה קלה. בדרך כלל עוברים הווירוסים לאוכלוסיות הסיכון דרך הילדים, ולכן חשוב לחסן גם אותם".
ד"ר רוני פרבר, מנהל מחלקת בריאות הציבור בקופת חולים מאוחדת: "השפעת מגיעה אלינו השנה יחד עם זן חדש של קורונה וחשש מהתגברות האומיקרון, שמעלים את הסיכון לסיבוכים בקרב אוכלוסיות בסיכון, בהן חולים מעל גיל 65, מדוכאי חיסון, נשים בהיריון ואנשים הסובלים ממחלות כרוניות. כבר עכשיו ניתן לראות עלייה מובהקת במספר המקרים והמאושפזים, ולכן אנחנו ממליצים בעיקר לקבוצות אלו להתחסן בהקדם".
ד"ר רוני פרברד"ר רוני פרברצילום: ענבל מרמרי
הוא הוסיף: "עם זאת, אנחנו קוראים לכלל האוכלוסייה להתחסן - גם תינוקות וילדים שנוטים להתחסן פחות. ההתחסנות נגד שפעת יכולה למנוע תחלואה צולבת של פלורונה - שילוב של שפעת וקורונה - ובכך להגן על כולנו, ובמקביל להפחית את העומסים על מערכת הבריאות".
חיסון שפעת אשפוזי בית