מחלת המין עגבת גורמת למותם של מאות אלפי בני אדם, בהם יילודים רבים, ברחבי העולם מדי שנה. למרות שקיים טיפול, בשנים האחרונות התפרצה המחלה - והגיעה לנתוני הדבקה שלא נראו עשרות שנים. כך למשל, המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC) עדכנו כי ב-2022 חלה עלייה של 17% ונרשמו 207 אלף מקרי עגבת - שיא מאז 1950.
2 צפייה בגלריה
עגבת
עגבת
אחד מתסמיני העגבת: פריחה
(צילום: shutterstock)
עגבת היא אחת משלוש מחלות המין השכיחות ביותר, לצד כלמידיה וזיבה, וכשהיא מאובחנת בשלב מוקדם ניתן לטפל בה בקלות יחסית באמצעות אנטיביוטיקה. המחלה מתקדמת בשלבים ועלולה להוביל לסיבוכים חמורים ולמוות. בנוסף, העגבת הופכת את החולים בה גם לחשופים יותר ל-HIV.
מקרי העגבת בשנת 2022 הם חלק ממגמת עלייה מתמשכת בארצות הברית בשנים האחרונות, והם מהווים עלייה של 80% לעומת אלו בשנת 2018. גם מקרי העגבת המולדת עלו בשנת 2022, ומנתוני ה-CDC עולה כי דווחו יותר מ-3,700 מקרים - פי 11 יותר מאלו שנרשמו לפני עשור. כמו כן, בשנת 2022 גרמה המחלה ל-231 לידות של עובר מת ול-51 מקרי מוות של תינוקות.
גם במדינות האיחוד האירופי חלה עלייה בשנים האחרונות, ובשנת 2021 נרשמו 25,270 מקרי עגבת. על פי המרכז האירופי לבקרת מחלות ומניעתן (ECDC), העלייה במקרים החלה בשנת 2012 ונמשכה עד 2019. בשנת 2020 נרשמה ירידה, אך ב-2021 המגמה התהפכה ונרשמה עלייה נוספת.

שלבי מחלת העגבת

"הגורם לעגבת הוא חיידק בשם טרפונמה פאלידום, והסימנים הראשונים הם כיבים באזור הנגוע, דמויי מכתש, שאינם כואבים. הם יכולים להופיע על איברי המין או ליד הפה והם מדבקים מאוד. הכיבים נעלמים תוך שבועיים עד שישה שבועות", הסביר ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין ממכבי שירותי בריאות מחוז צפון, שהוסיף כי המחלה מידבקת במיוחד בתקופה זו. "דרך ההדבקה הנפוצה היא מגע עם פצע כיבי במהלך קיום יחסי מין שאינם מוגנים, כאשר החיידק חודר לגוף דרך חתכים ושריטות זעירות על פני העור", אמר.
תסמיני מחלת העגבת
לדבריו, השלב השני של המחלה כולל פריחה עורית וכאב גרון, שחולפים לרוב תוך כמה שבועות. עם זאת, הוא הבהיר כי "לאחר העלמות הסימנים המחלה נכנסת לתקופה לטנטית (חבויה) שיכולה להימשך שנים. בתקופה זו המחלה אינה מתבטאת על-ידי סימפטומים כלשהם, אך היא יכולה עדיין להיות מידבקת". ד"ר סח ציין כי "השלב השלישי של המחלה הוא המסוכן ביותר - ובמהלכו עלול להיגרם נזק חמור לגוף".
"אם המחלה מאובחנת בשלב מוקדם ניתן לטפל בה בקלות באמצעות אנטיביוטיקה, בדרך כלל פניצילין", אמר ד"ר סח. "אך אם היא אינה מאובחנת ומטופלת היא עלולה להידרדר למחלה חמורה ומסוכנת ולגרום למצבים כמו שבץ, שיתוק, פגיעה בראייה ומוות".

תסמיני המחלה

מחלת העגבת מתפתחת כאמור בכמה שלבים בעלי סימפטומים אופייניים, אך ניתן לחלות בעגבת ולא להבחין בסימנים במשך שנים. ד"ר סח ציין כי השלב הראשון של המחלה מורכב מעגבת ראשונית ועגבת שניונית.
ד"ר מוחמד סח, מומחה לעור ומין, מכבי שירותי בריאות מחוז צפוןד"ר מוחמד סחצילום: מכבי שירותי בריאות
"בעגבת ראשונית ייתכנו תסמינים בין 10 ימים עד שלושה חודשים לאחר החשיפה למחלה, שיתבטאו בהופעת כיבים קטנים שאינם גורמים לכאב על איבר הגוף דרכו חדר או בלוטות לימפה מוגדלות באזור המפשעה", אמר ד"ר סח. "הכיבים ירפאו וייעלמו ללא טיפול, אך הזיהום בעגבת נותר. אצל חלק מהנדבקים המחלה מתקדמת לשלב השני - התקופה החבויה.
"בעגבת שניונית הסימפטומים יופיעו בין שבועיים לעשרה שבועות לאחר הופעת הכיב, והם יכולים לכלול: פריחה על העור המופיעה במקרים רבים ככיב בגודל מטבע בגוון אדמדם-חום, ויכולה להופיע גם על הרגליים וכפות הידיים, חום, כאב, בלוטות לימפה נפוחות, גרון כואב וכיבים דמויי יבלות בפה ובאיברי המין". לדבריו, "ייתכן כי סימפטומים אלה ייעלמו תוך מספר שבועות, אך הם עלולים לחזור כמה פעמים במשך תקופה של כשנה".
השלב השני של העגבת לא כולל, כאמור, סימפטומים כלל והוא יכול להימשך שנים. "בשלב השלישי, עגבת מאוחרת, בין 15 ל-30 אחוז מהאנשים שנדבקו ולא טופלו, יפתחו את סיבוכי המחלה", ציין ד"ר סח. "בשלב זה עלולה המחלה לפגוע במוח, בעצבים, בעיניים, בכלי הדם, בכבד, בעצמות ובמפרקים. הסיבוכים עלולים להופיע שנים רבות לאחר ההדבקה.
2 צפייה בגלריה
עגבת מחלת מין כיב
עגבת מחלת מין כיב
ניתן לאבחן את המחלה בדגימת דם או דגימת נוזלים מתוך הכיבים
(צילום: shutterstock)
"הסימפטומים של עגבת מאוחרת כוללים: תנועות שרירים לא מתואמות (פגיעה בקואורדינציה), שיתוק, תחושת הירדמות של הגפיים, פגיעה בראייה ודמנציה", הוסיף.

מתי כדאי להיבדק?

ד"ר סח אמר כי "יש לפנות לרופא כשמופיעים פצעים כיביים באזור איברי המין, בלוטות לימפה מוגדלות במפשעה או פריחה מפושטת על פני העור". בנוגע לבדיקות תקופתיות לעגבת, הוסיף: "יש כמה מקרים שבהם כדאי לבצע בדיקות אלה. לדוגמא, מי שמקיים יחסי מין עם בני זוג מרובים, ללא שימוש באמצעי הגנה. מי שנדבק במחלת מין אחרת כמו HIV (איידס) או זיבה". לדבריו, "ניתן לאבחן את מחלת העגבת באמצעות דגימת דם או דגימה של נוזלים מתוך הכיבים".

דרכי טיפול

"עגבת היא מחלה קלה לטיפול, כאשר היא מאובחנת בשלביה המוקדמים, והטיפול המועדף בכל השלבים הוא באמצעות התרופה האנטיביוטית פניצילין מחסלת ביעילות רבה את החיידק הגורם למחלה", אמר ד"ר סח. "זריקה בודדת של פניצילין עשויה לעצור את התקדמות המחלה, בתנאי שניתנת במהלך השנה הראשונה לאחר ההדבקה. במקרה שחלפה יותר משנה ייתכן שיהיה צורך במנות נוספות. במקרים של אלרגיה לפניצילין ימליץ הרופא על אנטיביוטיקה אחרת".
ד"ר סח הבהיר כי מרגע תחילת הטיפול ועד לסיומו יש להימנע מקיום יחסי מין, והוסיף כי מומלץ להיבדק ל-HIV. לדבריו, "לאחר קבלת הטיפול יש לבצע בדיקות דם תקופתיות ומעקב, כדי לוודא שהמינון הרגיל של פניצילין הספיק. בדרך כלל מתבצעות בדיקות המעקב שישה חודשים ושנה לאחר הטיפול, אך לפעמים לעיתים תכופות יותר. בדיקות המעקב צריכות להתבצע עד שנתיים לאחר הטיפול".