בשיתוף אילי לילי
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - חמצת סוכרתית

אם אתם או מישהו לצדכם – מתינוק ועד בוגר – סובל לפתע מתשישות קיצונית, צמא בלתי נשלט, מתן שתן מוגבר, מיחושי בטן או בחילות ללא הסבר, מוטב שתלכו מיידית למרפאה או למוקד חירום.
מדוע? בכדי לשלול 'חמצת סוכרתית', שהיא מצב מסכן חיים, שבמקרי סוכרת מסוג 1 יכול לגרום להידרדרות מהירה תוך כמה ימים, ואף לגרום, חלילה, למוות.
בפרק זה של הפודקאסט "משחקי בריאות", אירחו דנה רון ופרופ' איתמר רז את פרופסור מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במרכז הרפואי שמיר, אסף הרופא.
בפרק זה, הם הסבירו מהי 'חמצת סוכרתית', מה הסיכונים ומהם התסמינים שחשוב להיות ערניים אליהם.

מהי חמצת סוכרתית?

חמצת מטבולית, או בשמה האחר – חמצת סוכרתית, היא חלק מהאבחון הראשוני של סוכרת מסוג 1, אך היא יכול להתרחש גם במהלך חייהם של ילדים ומבוגרים עם סוכרת סוג 2.
חמצת סוכרתית נחשבת למצב מסוכן מאוד שיש להתייחס אליו ברצינות ולגשת להיבדק מיידית.
"סוכרת נגרמת מכך שגוף האדם שומר את כל הסוכר שיש לו בדם במקום להכניס אותו אל תוך התאים", מסבירה פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במרכז הרפואי שמיר, אסף הרופא.
במצב תקין, כשאנחנו אוכלים פחמימות, הן אמורות להתפרק לסוכר ולהיכנס אל תוך תאי הגוף ולספק לגוף אנרגיה זמינה.
מה שמכניס את הסוכר לתאים הוא האינסולין, המשמש כמעין מפתח בין הדם לתאים עצמם. כשאין אינסולין בנמצא, התאים מתרוקנים מאנרגיה, בעוד שהדם שבגוף רווי בסוכר.
לכן, בסוכרת נרשמת עליה בסוכר בדם בבדיקת דם רגילה למדי. למרות הסוכר שבדם, העובדה שהוא אינו נכנס לתאים גורמת לעייפות קיצונית ולחולשה.
"אם אין לי אינסולין או אם האינסולין שלי נחלש, הסוכר נשאר במחזור הדם", מסבירה פרופ' רחמיאל. "בסוכרת סוג 1 המצב שבו אין לי אינסולין נובע בגלל איזושהי דלקת, בסוכרת מסוג 2 היה לי הרבה אינסולין אבל הוא נחלש, כנראה בגלל עודף משקל אבל לא רק".
מי שאחראי על יצור האינסולין הם תאי הבטא שבלבלב. כשהסוכר בדם גבוה מאוד, הוא מתחיל להתפנות בשתן ולכן אחד הסימנים הראשונים של החמצת הסוכרתית הוא מתן שתן רב במיוחד וצמא גדול.
שימו לב במיוחד לתסמינים אלו אצל תינוקות וילדים קטנים
"אם ילד מבקש הרבה פעמים רשות לצאת לשירותים או בגן, אם הטיטולים שלו מלאים מהרגיל, אם מדובר במתבגר שצמא בצורה חריגה או לא מסוגל לסיים משחק ספורט או פעילות גופנית כלשהי, זה אמור לעורר את תשומת לב ההורים", מסבירה פרופ' רחמיאל.
לדבריה, "יש עוד כמה סימנים, כמו טשטוש ראייה, אך אחד הדברים שסוכרתיים חדשים מתארים הוא, שהם שתו הרבה מאוד סוכר, כנראה בגלל חוסר כניסת הסוכר לאיברים השונים ואז אתה גם רעב וגם צמא".
"אלה הם סימנים שהרבה פעמים הורים מפספסים. בתאים יש חסך, כמה שהחסך הזה עולה, הגוף נכנס למצב מצוקה.
"זה יכול לקחת שבועות, אך גם כמה שעות ספורות בלבד.
"התאים האלה מרגישים חסך ומתחילים לייצר חומצה, כשהגוף נמצא במצב של רעב. החומצה הזו מופרשת לדם, ולכן המצב הזה מכונה חמצת סוכרתית", מסבירה פרופ' רחמיאל.
"סוכרת סוג 1 זה מצב שבו יש לך אובדן של תאי בטא לאורך זמן וירידה בפעילותם, ולכן זה יכול להיות מאוד טבעי שאדם שהרגיש טוב והכל היה אצלו בסדר יפתח פתאום חמצת סוכרתית", מוסיף גם פרופ' רז.
בסוכרת סוג 1 לוקים 14.7 מקרים מ-100 אלף איש. 32-39% מהם מאובחנים כבר עם חמצת סוכרתית מסכנת חיים.

איך מגלים את הסימנים?

לפעמים השתייה והשתנה המרובים נמשכים חודש, לפעמים שבועיים ולפעמים רק שלושה-ארבעה ימים בלבד.
לכן, אם מורה, גננת או הורה שמים לב שיש מישהו בסביבה שאלה הסימנים שלו, חובה ללכת לבדוק סוכר מיד ולא לחכות.
לדבריה, "מוטב להיבדק ולא למצוא סימן לסוכרת, אך אם אכן מדובר במצב של חמצת סוכרתית , ומדובר בילד קטן, הזמן קריטי ויכול למנוע מוות.
"על ההורים להיות מאוד ערים לשינוי שקורה תוך ימים", מדגישה פרופ' רחמיאל ומדגישה זאת בעיקר בהקשר של פעוטות ותינוקות, אותם קשה לאבחן".
הסימפטומים שעלולים לעורר חשד הם חולשה, שתיה והשתנה רבים מדי, מחזור לא סדיר או גרד פות אצל בנות, חולשה, כאבי בטן וראש לא מוסברים, פגיעה בעיניים או בכלי דם.
יש לציין, שאצל מבוגרים ההתדרדרות במצב הפיזי בדרך כלל איטית יותר מזו שאצל הילדים. שם, זמן התגובה יכול להיות ארוך יותר.

הזרקות או משאבת אינסולין

לסוכרת יש טיפול תרופתי, שכרוך במספר זריקות ביום. כיום, רבים מהחולים מקבלים משאבת אינסולין תת-עורית, המספקת לגוף אינסולין על-פי הצורך.
"המשאבה עצמה דבוקה לתת העור ומזריקה את האינסולין כל הזמן, מזליפה אותו באופן קבוע. הילד רק לוחץ על כפתור במשאבה כדי שתעבוד בכל פעם שהוא אוכל. זו איכות חיים הרבה יותר טובה שכן איזון הסוכר בדם הוא הרבה יותר טוב. החיסרון הוא שהילד חייב לבדוק כל הזמן את מצב המשאבה, ולבדוק שהיא לא נסתמה, וכן על ההורים להחליף מדי יומיים-שלושה את המשאבה", מסכמת פרופ' רחמיאל.
פורסם לראשונה: 11:46, 22.02.24