בשיתוף קבוצת לפידות
לפידות מדיקל – עין יבשה
(צילום: אולפן)

כולנו מכירים את זה - אנחנו יושבים מול המסך כל היום, ובשלב מסוים מתחילים לשפשף את העיניים, או שהן מתחילות לשרוף. לרוב זה ילווה בתחושה של צריבה, חוסר נוחות, דמעת ואפילו תחושת גוף זר בעין, באופן שמקשה עלינו לבצע פעולות יומיומיות פשוטות.
זה נראה לנו שולי, כמעט טרדה קטנה של יומיום, אבל האמת שעיניים יבשות מקשות על פעולות רגילות כמו קריאה, נהיגה בשעות הלילה, צפייה בטלוויזיה, עבודה מול מחשב ועוד. מיליוני אנשים בעולם חווים יובש בעיניים וכרבע מהאוכלוסייה בישראל סובלים ממנה. זאת אחת מהתלונות הנפוצות ביותר המדווחות כיום לרופאי עיניים ואופטומטריסטים.
פרופ' אור קיזרמן, מנהל תחום קרנית ועין יבשה בבית החולים האוניברסיטאי ברזילי, מסביר את כל מה שצריך לדעת על התסמינים, המאפיינים ודרכי הטיפול בעין היבשה.
3 צפייה בגלריה
עבודה מהבית
עבודה מהבית
מיליוני בני אדם סובלים ממנה. עין יבשה
(צילום: shutterstock)

הדמעות שלכם לא תקינות
האמת היא שהמונח "עין יבשה" מטעה, מכיוון שהעין אינה חסרת דמעות. "עין יבשה הוא מצב הרבה יותר מורכב ממה שזה נשמע", כך מסביר פרופ' קיזרמן. "זה לא רק שהעין חסרת דמעות. מדובר במצב מסובך, שבו מבנה הדמעות לא תקין.
במילים אחרות, עין היבשה היא עין עם דמעות לא תקינות. מערכת הדמעות היא מורכבת, ותפקידה להרטיב את העין, אבל גם להגן עליה ולתת לנו ראייה טובה. בדמעות יש גם נוגדנים נגד חיידקים וכולי".
לא רק מים: מה יש בדמעות שלנו?
"בדמעות ישנן שלושה מרכיבים עיקריים: מים, שומן וחלבון. כשהיחס בין המרכיבים האלה משתנה, הדמעות לא תקינות. כך שלמעשה, עיניים יבשות נגרמות מבעיה בהרכב הדמעות. החלק הכי שכיח שחסר הוא השומן, לא המים. כלומר, כשיש עיניים יבשות, חסר יותר המרכיב השומני, לכן המושג הנכון לעין יבשה הוא למעשה 'תסמונת העין היבשה'".
איך זה מרגיש כשאנחנו סובלים מיובש בעיניים?
"זה גורם למטופל להרגיש שהעיניים שורפות, מגרדות, מציקות ואדומות. לפעמים יש הפרשות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גם הגיל משחק תפקיד
יש סיבות נוספות לעיניים יבשות?
"יש סיבות רבות לעיניים יבשות - הראשונה היא גיל. ככל שמתבגרים, העיניים יותר יבשות. יכולות להיות מחלות שונות, כמו מחלות אוטואימוניות, שגורמות למצב של עין יבשה. לעתים עין יבשה יכולה להיגרם משינויים הורמונליים כגון אצל נשים בגיל המעבר".
"גם מחלת הסוכרת עלולה לגרום לעיניים יבשות. ביצענו מחקר גדול בכמה עשרות אלפי חולים, וראינו שבחולי סוכרת, המחלה עצמה גורמת לעיניים יבשות. לעתים מדובר בנטילת תרופות שמעוררת את התסמינים".
מהן התרופות שתופעת הלוואי שלהן גורמת ליובש בעיניים?
"הרבה תרופות שלוקחים למחלות שונות גורמות ליובש בעיניים. החל מחוסמי בטא להורדת לחץ דם, דרך תרופות להפרעות קצב ומחלות לב, תרופות אנטי דיכאוניות ותרופות שגורמות למתן שתן. לעתים, הרופאים שרושמים את התרופות לא מודעים לכך שהן עלולות לגרום לעיניים יבשות".
כמה זמן יעבור מרגע שניטול את התרופה ועד שנתחיל לחוש בתסמיני העיניים היבשות?
"זה ילך ויתגבר. תופעת העיניים היבשות היא תופעה שמחמירה במשך הזמן. כלומר, בהתחלה קצת יבש ולא מפריע, אחר כך עוד יותר יבש ובשלב זה מתחיל להפריע. טיפות עיניים כגון סיסטיין יכולות בהחלט להרגיע את התסמינים".
איך חוסר שינה או לחץ משפיעים על העין היבשה?
"במשך היום אנחנו עם עיניים פקוחות. ברגע שיש בעיה של יובש, זה הולך ומחמיר. לכן הרבה מאוד מטופלים, לקראת סוף היום, חווים תחושה יותר חמורה של יובש.
"צריך להבין שיובש הוא לא רק חוסר בדמעות, אלא משפיע על פני השטח של העין. ברגע שבעין חסרות דמעות, הציפוי של העין שלנו, האפיתל של הקרנית, נפגע ואפשר לראות בו שריטות. כשאנחנו ישנים, האפיתל מרפא את עצמו. אבל אם יש חוסר שינה או סטרס, העין לא יכולה לרפא את עצמה - והיובש מחמיר".
מה הקשר בין מזגנים ומסכים לבין עין יבשה?
"כשאנחנו מול מסך, אנחנו ממצמצים פחות וכך העין יותר מתייבשת; המזגן גורם למשב רוח, שגורם להתנדפות הדמעות. בנוסף לכך, המזגן מוריד את הלחות בחדר. לחות גבוהה אינה נעימה לנו, אבל נעימה לעיניים שלנו. זאת מכיוון שהעיניים, במיוחד היבשות, רוצות לחות. כדי להגביר לחות מומלץ להשתמש בטיפות עיניים.
כיצד משפיעות עדשות מגע על יובש העין?
"אני מבצע הרבה ניתוחים להסרת משקפיים. רוב המטופלים הם מרכיבי עדשות מגע, ובהחלט רואים אצלם שכיחות מאוד גבוהה של עיניים יבשות. המרכיב השומני מופרש על ידי בלוטות שנמצאות בעפעף ונפתחות בשוליו, בדיוק איפה שנמצאות עדשות המגע. כתוצאה מכך, שימוש ממושך בעדשות מגע מסוימות גורם לחסימה של הבלוטות הללו".
האם ניתוחי עיניים מחמירים את הבעיה של עין יבשה?
"כן, בהחלט. ניתוחי עיניים עלולים להחמיר ואף לגרום למצב של עיניים יבשות, במיוחד בניתוחי הסרת משקפיים בלייזר וגם בניתוחי קטרקט. רבים מאלו שמגיעים לניתוח סבלו ממצב של בלוטות חסומות. לכן, כל מי שעובר אצלי ניתוח קטרקט או הסרת משקפיים עובר בדיקה יסודית של עיניים יבשות לפני הניתוח כולל בדיקת מצב הבלוטות. הרבה פעמים אני מגלה שלאדם יש בלוטות חסומות והוא אפילו לא מודע לכך. כמובן שאחרי הניתוח כולם מקבלים אוטומטית טיפות סיסטיין".
אז איך מטפלים בתופעה?
"אחת הדרכים לטיפול היא כמובן טיפות עיניים. טיפות סיסטיין הן הטיפות הנמכרות ביותר לטיפול ביובש בעיניים*. ישנם סוגים שונים של טיפות, בהתאם למצב. סיסטיין אולטרה ללא חומר משמר מספק הקלה מהירה לעין יבשה; סיסטיין קומפליט מיועדות להקלה ממושכת על כל סוגי התסמינים, ומעניקות לחות לשטח הפנים של העין למשך שמונה שעות; סיסטיין היידריישן מתאים במיוחד לשיקום והקלה אחרי ניתוחי עיניים.
"הטיפות מתחילות להשפיע בתוך דקות מהזלפתן לעיניים. ניתן להשיג את סיסטיין ללא מרשם ברשתות הפארם, בתי מרקחת של קופות החולים, בתי מרקחת פרטיים, חנויות אופטיקה נבחרות ובאתרי פארם און ליין".
ברגע שמתחילים את השימוש בטיפות, איך כדאי להשתמש?
יש סוגים שונים של סיסטיין ולכל מצב צריך להתאים את הטיפות הנכונות בהתאם לחומרה ולרכיב החסר בדמעות. לגבי השימוש עצמו, בדרך כלל מספר פעמים ביום, לפי המצב ולפי הצורך.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אור קיזרמן
פרופ' אור קיזרמן
פרופ' אור קיזרמן
(צילום: יח"צ )

דרוש מומחה לעיניים יבשות
מה הטיפולים למצבים קשים של עין יבשה?
"אם המצב מאוד קשה, צריך לטפל בו בטיפולים עוצמתיים. לדוגמא, לשים אטמים לדרכי הדמעות שחוסמים את הניקוז ואז הטיפות דמע נשארות יותר זמן בעין. יש טיפולים ספציפיים למצב, לפי האבחנה. למשל, אם יש בלוטות שומן סתומות ניתן לטפל בהן ולפתוח אותן. לכן צריך להיבדק על ידי רופא עיניים מומחה לעיניים יבשות, וצריך לקבל את הטיפול המתאים".
להשתמש בטיפות זה מספיק או שצריך ללכת לרופא?
"כשיש עיניים יבשות, זה לא מספיק שרופא משפחה ייתן טיפות. צריך להגיע לרופא עיניים מומחה לעיניים יבשות, כי צריך לבדוק את היקף ומקור הבעיה. כלומר, צריך לדעת אם הבעיה היא בשומן, במים או בחלבון, וצריך לדעת האם נגרם נזק".
יש התאמה בין רמת היובש שנרגיש לבין חומרת הפגיעה בעין?
"לפעמים זה לא תואם לתחושה. כלומר, יתכן שאדם שיחוש יובש קשה, ובבדיקה נגלה שלא נגרם נזק".

*נבדק בקרב משתמשים באביזרים רפואיים.
מוצרי סיסטיין הינם אביזרים רפואיים, יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.
בשיתוף קבוצת לפידות
פורסם לראשונה: 12:29, 08.09.24