עם פרוץ המלחמה, הציע נציג פיקוד העורף להצטייד במזון לחמישה ימים, מה שהלחיץ רבים ושלח אותם לקנות לא מעט קופסאות שימורים, שסובלים ברוב ימות השנה מיחסי ציבור גרועים למדי. אבל על אף המוניטין והדעה המוקדמת, לשימוש במזון משומר יכולים להיות כמה יתרונות בולטים. כך למשל, מזונות משומרים מהווים אפשרות למזון זמין וזול יחסית למזון טרי או קפוא, ויכולים לשמש כתחליף למזונות אולטרה מעובדים שאינם מומלצים כמו חטיפים מלוחים וממתקים.
בלא מעט מוצרים אף נשמרים חלק מהערכים התזונתיים כמו ברזל, סידן, נוגדי חמצון מסוימים וחלבונים. בנוסף, בשל זמינותם הרבה יכולים להוות כלי משמעותי לגיוון התפריט השבועי והרחבת החשיפה למזונות שצורתם הטרייה או הקפואה זמינה פחות. מזון בשימורים לעיתים אף משולב בתפריט של אוכלוסיות המתקשות בלעיסה כמו קשישים או תינוקות המשלבים רסקים שונים ומחיות פרי.
2 צפייה בגלריה
קופסאות שימורים בסופרמרקט
קופסאות שימורים בסופרמרקט
האם השם הרע מוצדק? קופסאות שימורים בסופרמרקט
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)
אילו שימורים מומלצים יותר לאכילה?
השימורים המומלצים יותר הם שימורי דגים: טונה, סלמון, מקרל המכילים כמות נאה של חלבון, שימורי ירקות (שעועית ירוקה, שעועית צהובה, סלק ללא תוספת סוכר, אפונת גינה, תירס ללא תוספת סוכר), שימורי קטניות כמו גרגירי חומוס, שעועית לסוגיה המכילים פחמימה איכותית.
בנוסף, יש להעדיף מזונות בעלי סימון ירוק ו/או תכולת נתרן וסוכר נמוכה כלל שניתן, ולהעדיף מוצרים בעלי כיתוב "ללא BPA".
כמו כן, חשוב לדעת כי קופסאות שימורים לדוגמה, לא מכילות חומרים משמרים. שקיות ואקום לעומת זאת, עלולות להכיל חומרים משמרים. כמו כן, כדאי להעדיף שימורים בצנצנות זכוכית, שהיא כלי אחסון בריא יותר, ידידותי יותר לסביבה ומייצר הרבה פחות טעמי לוואי.

האם מומלץ לשלב אותם בתפריט השבועי וכיצד?

ניתן לשלב שימורים בתפריט השבועי ובאמצעותם לגוון את מקורות צריכת החלבון, להגדיל את תפריט הירקות והפחמימות האיכותיות.
ניתן לשלב ולהוסיף אותם בבישול ובסלטים חיים, ובכך לשנות את מבחר המזונות שאנו צורכים במקביל לצריכת פירות וירקות טריים, קטניות ומוצרים טריים מהחי. אולם חשוב לזכור שאין לבסס את רוב התזונה על מזון משומר, שכן נמצא בחסר של רכיבי תזונה הכרחיים לבריאותנו.

ממה חשוב להיזהר?

מלח - מוצרים משומרים מסוימים כמו חמוצים, מכילים כמות גדולה של נתרן שלעיתים משמש בעצמו כחומר משמר. בין היצרנים עלולים להיות הבדלים משמעותיים בכמויות הנתרן ומומלץ לבחור במוצרים הדלים ביותר בנתרן.
סוכר - מוצרים משומרים כמו תירס, לפתנים ורטבים שונים עלולים להכיל כמויות גדולות של סוכר, לכן יש לצרוך אותם במידה.
חומרים משמרים - למרבה ההפתעה, רוב המזונות המשומרים בקופסאות מתכת ווואקום כלל אינם מכילים חומרי שימור. זאת בשל שיטת הטיפול הייחודית בהם המבטיחה סטריליות ובכך מאריכה את חיי המוצר. הימצאות חומרים משמרים במוצרים תלויה במספר גורמים כמו סוג האריזה, טיב שיטת האריזה, שימוש בואקום ועוד.
כימיקלים - חומרים כגון BPA ופתלאטים נמצאים במוצרים פלסטיים ולא במתכת וזכוכית. מוצרי מזון הבאים במגע עם פלסטיק מפוקחים תחת תקן ישראלי רשמי שעמידה בדרישותיו מבטיחה שלא יעברו מקופסאות שימורים כימיקלים מסוכנים ברמה העלולה לסכן את בריאות הצרכן.
כספית - בנוגע לכספית המיוחסת לשימורי טונה, חשוב לקחת בחשבון כי הימצאותה תלויה בדג עצמו, לכן גם דג טרי עלול להכיל כספית ואין לייחס אותה לעצם תהליך השימור. כמו כן, רוב הטונה המשווקת בישראל היא טונה בהירה שבה ריכוז הכספית נמוך מאוד ולכן ניתן לשלב אותה באופן מבוקר ובטוח בתפריט השבועי.
בבית יש לאחסן קופסאות שימורים מכל סוג במקום יבש וחשוך, רחוק ממכשירי חימום ובישול (לא בארון מעל הכיריים או צמוד לתנור). עם פתיחת הקופסה יש לוודא שדפנותיה לא מושחרות לגמרי והציפוי הפנימי, במידה וקיים, שלם

תנאי אחסון ואופן השימוש - מה חשוב לבדוק?

בבחירת שימורים בקופסאות פח יש לשים לב שהקופסה איננה פגועה באף דרך, ללא סימני נזילות ולא נפוחה שכן במצב כזה אסור לרכוש.
בשימורים בצנצנות זכוכית לבדוק כי המכסה איננו שקוע, ובשימורים באריזות גמישות (קרטון/ פלסטיק) יש לוודא כי האריזה שלמה, לא נפוחה וללא סימני נזק.
בבית יש לאחסן קופסאות שימורים מכל סוג במקום יבש וחשוך, רחוק ממכשירי חימום ובישול (לא בארון מעל הכיריים או צמוד לתנור). עם פתיחת הקופסה יש לוודא שדפנותיה לא מושחרות לגמרי והציפוי הפנימי, במידה וקיים, שלם.
2 צפייה בגלריה
קופסאות שימורים
קופסאות שימורים
אוכל בקופסאות שימורים. לא תמיד לא בריא
(צילום: shutterstock)
לאחר הפתיחה יש להעביר את תוכנה כולל הנוזלים לכלי מזכוכית או פלסטיק ולשמור במקרר. אין לשמור שאריות בקופסה עצמה.
תאריך התפוגה אינו רלוונטי לאחר פתיחת המוצר, לכן יש לשמור את המזון לאחר הפתיחה כארבעה ימים במקרר ולזרוק לאחר מכן. מוצרים בהם רמת החומציות גבוהה כמו חמוצים למיניהם ושימורי עגבניות יכולים להחזיק זמן רב יותר במקרר בהשוואה לשימורי טונה או תירס.
מור לוגסימור לוגסי

בשורה התחתונה, מה עדיף?

התשובה, כמו ברוב התחומים בתזונה, טמונה במינונים. אם יש גישה לפירות וירקות ישר מהגינה- כמובן שזו הבחירה המיטיבה ביותר.
ההעדפה הראשונה היא למזון טרי מאחר שהוא המזין ביותר ומכיל בנוסף לאבות המזון גם את הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים שאנו זקוקים להם. לאחר מכן מזון שעבר עיבוד להקפאה, ובהיעדר זמינות ונגישות למזונות אלה, צריכה מבוקרת ומשולבת של מזון בשימורים בתפריט השבועי, לצד מזון טרי אכן יכולים להוות מקור נוסף לחלבון, מינרלים ונוגדי חמצון ואף תחליף ראוי על פני מזונות אולטרה מעובדים כגון חטיפים מלוחים וממתקים.
אין באמור לעיל לשמש תחליף לייעוץ מקצועי. להמלצות מותאמות אישית, בעיקר לאוכלוסיות המצריכות דיוק תזונתי (ילדים, קשישים, נשים בהריון וחולים במחלות כרוניות) יש להתייעץ עם דיאטן/ית.
הכותבת היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית