ידעתם שחציל הוא בכלל פרי? הנוכחות שלו במטבח בולטת. מעבר לטעמו המעולה, מתברר שבריא לצרוך אותו. הוא דל קלוריות ועשיר בנוזלים ובסיבים תזונתיים, מכיל חומרים בעלי תכונות נוגדות חמצון, כגון פלבנואידים, נסונין (החומר שמקנה לו את הצבע הסגול) וגם ויטמין C.
אין הסכמה לגבי מקום מוצאו של החציל. יש מקורות שמתארים איך בית הגידול שלו החל בהודו, באפריקה ובדרום אסיה. הוא מסווג מבחינה בוטנית כפרי יער, מכיל הרבה זרעים קטנים, רכים ואכילים ובעלי טעם מר מכיוון שהם מכילים או מכוסים באלקלואידים ניקוטינואידים.
1 צפייה בגלריה
חצילים חציל
חצילים חציל
לא רק יפים, גם בריאים. חצילים
(צילום: shutterstock)
חשוב לדעת כי הפרחים והעלים של החציל עלולים להיות רעילים אם נצרכים בכמויות גדולות עקב נוכחות סולנין. בפולקלור האיטלקי המסורתי של המאה ה-13, רבים סברו שהחציל גורם לאי שפיות. אמנם הוא מזוהה עם הצבע הסגול אך ניתן למצוא זנים בצבע לבן, ירוק ואף חצילי זברה של סגול-לבן. אז למה הוא כל כך בריא?
1. תורם לשמירה על בריאות הלב צריכה קבועה של חצילים מסייעת בהפחתת רמות כולסטרול LDL (הכולסטרול "הרע") וטריגליצרידים (שומנים בדם). חציל מכיל נסונין ואנתוציאנינים, שהם נוגדי חמצון רבי עוצמה. מחקרים מצאו קשר בין צריכתם לבין הפחתת הסיכון לטרשת עורקים, שבץ והתקף לב.
2. מסייע באיזון לחץ הדם חציל מהווה מקור מצוין לאשלגן, מינרל המקדם את הפרשת הנתרן דרך השתן, ומסייע באיזון לחץ הדם.
3. תורם לירידה במשקל החציל עשיר בסיבים ולכן הוא יכול להגביר את תחושת השובע ולהפחית את צריכת המזון. הוא גם דל קלוריות ונחשב לירק שגדל מעל האדמה, כך שניתן לשלב אותו בתפריט דל פחמימות ואף קטוגני.
אינפו חצילים
4. מסייע במניעת אנמיה מכיוון שהוא מקור טוב לחומצה פולית, אכילת חציל באופן קבוע עוזרת לעורר את הייצור של תאי דם, כולל תאי דם אדומים, טסיות דם ותאי דם לבנים.
5. מסייע לוויסות רמת הסוכר בדם הודות לתכולת הסיבים הגבוהה, צריכת חצילים עוזרת לעכב את ספיגת הפחמימות במעי, מה שהופך אותם למאכל מתאים לאנשים הסובלים מסוכרת.
עדינה בכרעדינה בכרצילום: שי סבג
6. חיזוק הזיכרון ותפקוד המוח חציל מכיל פיטו-נוטריאנטים המונעים נזק הנגרם על-ידי רדיקלים חופשיים לתאי עצב במוח. בנוסף, הוא מכיל חומצה פולית ומגנזיום, שהם מינרלים חשובים לתפקוד המוח, המסייעים בשיפור הזיכרון והתהליכים הקוגניטיביים.
7. מסייע לבריאות המעיים צריכת חצילים יכולה גם למנוע בעיות מעיים, בשל נוכחותם של סיבים המסייעים בסילוק רעלים, ובהקלה על תהליך העיכול. כמו כן, החציל משפר התמודדות עם מצבים של עצירות ועל-ידי כך עשוי לתרום להפחתת הסיכון לסרטן הקיבה או המעי הגס.
הכותבת היא דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית ומחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית"