לאחר הימצאות עדויות לנגיף פוליו בביוב ברצועת עזה ובקשת משרד הבריאות מחיל הרפואה לחסן את החיילים הלוחמים ותומכי הלחימה שנחשפה ב-ynet – המהלך יצא לדרך. בעקבות מבצע החיסונים, מסבירה ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית, מהו נגיף פוליו, איך נדבקים למה הוא הרים ראש שוב, והאם הוא מסוכן למבוגרים? צפו בריאיון המלא:
( צילום: ירון ברנר)

בצה"ל מדגישים שעד כה אין עדות למגפת פוליו בקרב תושבי הרצועה וכי קרוב ל-95 אחוזים מהחיילים כבר חוסנו בילדותם. מבצע החיסון הנוסף ייערך לצורך הפחתת הסיכון הנמוך ממילא להדבקה בקרב החיילים בנגיף שעלול במקרים נדירים להביא לשיתוק.
במקביל, צוותי הרפואה ששוהים עם כוחות צה"ל הונחו להיות ערניים באשר לתסמינים דמויי שפעת שעשויים להצביע גם על הדבקה בפוליו. החיסון שיינתן לחיילים הוא חיסון IPV של נגיף מומת שהוא חלק מהחיסון המחומש שניתן כיום בכמה מנות לתינוקות: בגיל חודשיים, בגיל ארבעה חודשים, בגיל שישה חודשים ובגיל שנה.
ד"ר חזן, משרד הבריאות דיווח שלפני שבוע בדגימות מים מעזה נמצאו, נמצא הווירוס והוא עלול להדביק. רובנו חוסנו בילדות, אנחנו לא אמורים להיות מוגנים לתמיד? "לא ממש. אנחנו לא מחסנים מבוגרים בישראל, כי הווירוס לא קיים, לא פעיל ולא מסתובב בינינו, כי כולנו או רובנו מחוסנים, אבל בעזה המצב הוא לא כך. גם אנשים שנוסעים למשל למזרח מקבלים תוספת של מנה אחת, כי במזרח הווירוס עדיין פעיל. באותו מצב אנחנו נמצאים כרגע בעזה, ולכן משרד הבריאות יצא עם המלצה לתת מנת דחף של פוליו מומת לכל החיילים שנמצאים בעזה או אלה שעתידים להיכנס, כדי שהם בעצמם לא יידבקו ולא יביאו את הווירוס לארץ".
3 צפייה בגלריה
חיסון נגד פוליו לחיילים בעזה
חיסון נגד פוליו לחיילים בעזה
חיסון נגד פוליו לחיילים בעזה
(צילום: shutterstock)
פוליו (Poliomyelitis) היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הנגיף מועבר מאדם לאדם בעקבות מגע עם הפרשות (לרוב צואה, אך יתכן גם הפרשות נשימתיות) ומתרבה בדרכי העיכול של האדם שנדבק. ברוב מקרי ההדבקה (80% עד 90%) הם ללא תסמינים. ב-10% עד 20% מהמקרים המחלה מתבטאת בתסמינים כלליים כמו חום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והקאות או כאבי גרון. לעיתים רחוקות יכולה להיות הסתמנות של דלקת קרום המוח (מנינגיטיס).
לפי אתר משרד הבריאות, הדאגה העיקרית מנגיף הפוליו מתרחשת בפחות מ-1% מהמקרים: הופעה של שיתוק רפה של איברים, לכן המחלה מכונה "שיתוק ילדים". עוצמת השיתוק תלויה במספר תאי העצב שנפגעו. השיתוק מופיע בשכיחות גבוהה יותר בגפיים התחתונות ויכול להיות מלווה בכאבי שרירים חזקים. ייתכן שיתוק של שרירי הנשימה וצורך בהנשמה (דבר שהוביל בשנות החמישים למונח "ריאות ברזל" לאנשים שנפגעו באופן הזה מהנגיף ונדרשו להנשמה מלאכותית).
אין טיפול לפוליו ולא ניתן לרפא את השיתוק כאשר נגרם, אך ניתן למנוע לחלוטין את המחלה - על ידי חיסונים, לפי תוכנית חיסוני השגרה הנהוגה בישראל. החיסון נגד נגיף פוליו הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת ההדבקה בנגיף ולהגנה מפני המחלה. החיסון מוכר ונמצא בשימוש עשרות שנים ברחבי העולם, וניתן במיליארדי מנות.
3 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
הביוב זורם ברחובות עזה, הסכנה מרחפת גם על ראשם של ישראלים
מה הנגיף הזה עלול לעולל לנו אם חלינו? "הנגיף הזה הוא מקבוצת נגיפים של מערכת העיכול, הוא נכנס באמצעות שתייה או אוכל, בעיקר מים מזוהמים, ויוצא דרך מערכת עיכול. זו הסיבה שתינוקות מקבלים את החיסון בטיפות, שזהו חיסון חי מוחלש, ומבקשים לטפל במשך חודש בזהירות ביציאות שלהם ובחיתולים, לזרוק את הטיטול בשקית ולרחוץ טוב ידיים אחרי הטיפול בתינוק. בשל העובדה הזו, לא נותנים את החיסון הזה כשיש בבית אנשים עם ליקוי חיסוני.
ד"ר ביביאנה חזןד"ר ביביאנה חזןאלבום פרטי
"המחלה היא לרוב בלי סימפטומים, לפעמים יש שלשול ולעיתים מאוד רחוקות היא גורמת לשיתוק. לכן קוראים למחלה הזאת שיתוק ילדים, אבל היא יכולה לתקוף מבוגרים לא-מחוסנים. במצב שהמחלה תוקפת, אנחנו רואים סוג של שיתוק רפה. כלומר, שיתוק לא עם טונוס מאוד מאוד נמוך, שבעבר הגיע להנשמה, כי גם השרירים של הנשימה נשארו משותקים".
ד"ר ביביאנה חזן: "משנת 1958 החיסון נגד מחלת הפוליו קיים בארץ, ורוב האוכלוסייה מחוסנת. זה הזמן לקרוא להורים שילדיהם לא חוסנו, לבוא ולחסן אותם. המחלה קיימת מעבר לגדר. חיילים יכולים לחזור עם הווירוס, גם אם הם לא יודעים"
האם אנשים שחולים בפוליו, נשארים חולים לכל החיים ומצבם מידרדר בגיל מאוחר? "לא תמיד. רוב האנשים מתאוששים, ואצל חלקם אנחנו כלל לא מגיעים לאבחנה, כי המחלה קלה. אצל אנשים שלא מתאוששים, נשארת נכות ועם השנים היא הולכת ומחמירה. אבל משנת 1958 החיסון נגד המחלה קיים בארץ, ורוב האוכלוסייה מחוסנת. זה הזמן לקרוא להורים שילדיהם לא חוסנו, לבוא ולחסן את ילדיהם. המחלה קיימת מעבר לגדר. חיילים יכולים לחזור עם הווירוס, גם אם הם לא יודעים".
3 צפייה בגלריה
חיסון ילדים בפוליו במבצע שנערך ב-2013
חיסון ילדים בפוליו במבצע שנערך ב-2013
חיסון ילדים בפוליו במבצע שנערך ב-2013
(צילום: EPA)

300 אלף חיסוני פוליו הוכנסו לרצועה

לפני שנתיים נרשמה התפרצות נקודתית של נגיף הפוליו בישראל – וגם אז המליץ משרד הבריאות על חיסון בקרב מי שלא התחסנו וחיסון בוסטר למי שהתחסנו כדי לצמצם עוד יותר את הסיכוי להדבקה. בצה"ל אומרים שאין מחסור בחיסון והוא יינתן לכל החיילים שייכנסו לרצועה וירצו בו. בצה"ל אומרים כי פרופיל תופעות הלוואי מהחיסון המוכר הוא מינורי.
לצד מבצע החיסונים לחיילים, צה"ל מסר שהוא פועל מול הארגונים השונים להכניס חיסונים המיועדים לאוכלוסייה ברצועה. מתחילת המלחמה הוכנסו בשיתוף הארגונים הבינלאומיים לרצועת עזה כ-300 אלף חיסוני פוליו, שמספיקים ליותר ממיליון אזרחים עזתים. בימים אלו, כך נמסר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, עומד בקשר עם הקהילה הבינלאומית על מנת לאפשר הכנסת מנות חיסון נוספות לנגיף הפוליו לתושבי רצועת עזה.
בשבוע שעבר דיווחו לראשונה כתבי ynet יואב זיתון ועינב חלבי כי ישראל יוזמת תיקון נרחב של מערכת הסניטציה בערי העקורים: שיפוץ קווי ביוב ומכוני טיהור שניזוקו ויצרו הצפות ביוב ושלוליות ענק. כמו כן ישוקמו קווי חשמל שנפגעו בלחימה.