בשיתוף שופרסל
אי שם, בשנות ה-80 של המאה הקודמת, החקלאות האורגנית בישראל נולדה. לפני כ-20 שנה נחקק חוק שמסדיר את מעמדה - ומאז המשקים החקלאיים צמחו כמו פטריות אחרי הגשם: בשנת 2022, כ-700 משקים חקלאיים עסקו בפעילות אורגנית תחת פיקוח.
אין ספק כי התחום לא מפסיק להתפתח ולצמוח, אך עם כ-2% בלבד מסך החקלאים בארץ ונתון רחוק מאוד ממדינות אירופה, לישראל יש לאן להתקדם בכל הנוגע למזון אורגני.מה הופך את הירקות האורגניים לטעימים ובריאים יותר - ומה צופן העתיד?
מה היתרונות של ירקות ופירות אורגניים?
בניגוד לדעות הקדומות, ההבטחה לתוצרת נקייה מהדברה היא לא רק סיסמה - אלא מחויבת בחוק: החוק אוסר באופן מוחלט שימוש בדשנים כימיים וסינתטיים ולא מאפשר נוכחות של שארית חומרי הדברה בתוצרת (בניגוד לתוצרת שאינה אורגנית). בנוסף, בחקלאות אורגנית יש איסור על שימוש בהנדסה גנטית.
התועלת של העדפת תוצרת חקלאית אורגנית היא גדולה: איתי שפירא, מנהל ביבולי בר אורגני מגדלים ומשווקים תוצרת אורגנית, מספר כי "בחקלאות אורגנית יש פחות הכנסה של מזהמים לקרקע, וגם העובדים עצמם לא נחשפים לחומרים המזיקים לבריאותם".
"בישראל מאושרים יותר מ-1,300 חומרי ריסוס והדברה, חלקם לא מותרים באירופה ובארה"ב", שפירא מרחיב. בחקלאות אורגנית, לעומת זאת, מותר להשתמש בפחות מ-100 חומרים טבעיים. יש לכך משמעות בתוצר הסופי". התועלת של זה היא גם בריאותית: "מזון אורגני עשיר יותר בנוגדי חמצון, המקושרים להגנה על גוף האדם ממחלות שונות", אומרת הלנה וורשבסקי כהן, מנהלת תחום בריאות וחלב שופרסל.
עוד אומר שפירא כי "בחקלאות הסטנדרטית החומרים מגיעים ל'סיסטם' של הצמח, דרך המים. באורגני, לעומת זאת, החומר נותר על פני הצמח ויורד בשטיפה. מעבר לכך, שפירא מספר כי "עוד בדו"ח של מבקר המדינה מ-2011 עולה כי אין כמעט פיקוח על הריסוס בחקלאות הרגילה, מה שהופך את היד לקלה יותר על הדק הריסוס". בחקלאות אורגנית, לעומת זאת, יש תו תקן, "כך שלאורך כל שרשרת האספקה יש פיקוח: החקלאי, המשווקים והקמעונאים", לדבריו.
"משפחה שאוכלת בריא לא משלמת יותר"
"רוב הלקוחות משלבים מוצרים אורגניים בסל שלהם", מספרת וורשבסקי כהן. "בשנים האחרונות ובמיוחד מאז הקורונה, ישראלים מייחסים יותר חשיבות לבריאות הגוף והנפש, אך הם לא הופכים לקיצוניים בצריכה". לדבריה, הם לא עוברים למזון טבעוני או אוכלים אורגני בלבד. "אין לצרכן בעיה לאכול ביום שישי עוף ובשאר השבוע מזון צמחוני ותחליפי חלב. לא מדובר בסתירה מבחינתו. מחלקות Green מאפשרות זאת ללקוח משום שהוא מגיע ל'חנות בתור חנות' וכל סל הצריכה שלו זמין במקום אחד".
בכל הנוגע לטענות על העלויות הגבוהות של מזון אורגני, שפירא טוען כי "משפחה שאוכלת בריא, כולל פירות וירקות אורגניים, לא משלמת יותר על אוכל, בעקבות הימנעות ממזון מעובד ומשקאות ממותקים". חשוב לזכור, אומר שפירא, "כי המקומות בהם התחילה המהפכה האורגנית לא היו מקומות עשירים, אלא מוקדים של מודעות לתזונה, כמו פרדס חנה-כרכור ומושבים ברחבי הארץ. הם לא אנשים עשירים, אלא התייחסו ברצינות לרכישות שלהם מתוך אג'נדה, והיו צרכנים נבונים מבחינת כמויות".
95% מהתוצרת האורגנית הטריה מגיעה מחקלאות מקומית
נתון המהווה מקור לגאווה הוא העובדה כי מעל 95% מהתוצרת האורגנית הטרייה הנמכרת בישראל מגיעה מייצור מקומי. וורשבסקי אומרת "כולנו מעדיפים חקלאות ישראלית - גם הצרכן וגם אנחנו בתור רשת. חשוב לשופרסל לעודד חקלאות מקומיים וחקלאיים אורגניים ביניהם".
מחלקות 'Green' של שופרסל קיימות כיום בכ-100 סניפים. "בכל הסניפים של שופרסל נמכרים מוצרים אורגניים, אך רק במחלקות Green נמכרים ירקות ופירות אורגניים טריים", אומרת וורשבסקי כהן. במהלך 8 השנים האחרונות המכירות של שופרסל Green הכפילו את עצמן, "וכיום הירקות האורגניים מהווים 15% מהמכירות של מחלקות ה-Green, כך שמדובר בעוגן משמעותי".
שפירא מספר כי "אני בענף כבר 16 שנים. בעבר היה אפשר למצוא מזון אורגני בעיקר בחנויות קטנות ביישובים פסטורליים, בנקודות מכירה רומנטיות ומבודדות. הרשתות הביאו את הענף לפריסה ארצית, והיום יש מאות נקודות מכירה, השוק שונה לחלוטין לעומת שהיה בעבר. הנגישות של כל ישראלי לתוצרת אורגנית, היא גבוהה. זה חשוב מאוד ומראה על הצמיחה בביקוש ובמודעות".
עם זאת, ישראל נמצאת עדיין מאחור בכל הנושא של מזון בריאות. "באירופה, הנתח של מזון טבעי ואורגני מגיע לשיעור של כ-10%, לעומת ישראל בה הנתון עומד על כ-5%. יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות", אומרת וורשבסקי כהן. "שופרסל רואה את עצמה כגורם שמוביל את הדרך ושמה לנגד עיניה להמשיך ולהגדיל את עולם המזונות הבריאים בישראל".
רשת הקמעונאות הגדולה בישראל לוקחת חלק בקידום המזון הבריא
"שופרסל שמה לנגד עיניה את קידום עולמות הבריאות", אומרת וורשבסקי כהן. "רוב מתחמי Green ממוקמים בכניסה לחנות כדי שהלקוח יהיה חשוף אליהם, והבסטה של הירקות ממוקמת במרכז המחלקה". במקררי המחלקות אפשר למצוא מגוון עלים אורגניים, "בהם חשוב מאוד שלא לרסס, משום שאין בהם קליפה שאפשר לקלף", אומרת וורשבסקי כהן.
לדבריה, הרשת מנסה להנגיש את המוצרים האורגניים לצרכנים, בין היתר באמצעות מבצעים שגרתיים. "אנחנו דואגים שתמיד יהיו מוצרים במחירים אטרקטיביים, כדי שכל מי שרוצה להוסיף קצת גרין לסל יוכל לעשות את זה מבלי שהמחיר יהווה מחסום. באופן שכזה, צרכנים יכולים להתנסות במוצרים בריאים יותר בקלות".
מדלעת יפנית לשרי צהוב: המטרה - סל מלא של ירקות ופירות אורגניים
אז מה צופן העתיד? קודם כל - עוד פירות וירקות מיוחדים שיהיה אפשר לרכוש גם בסל האורגני: "מדובר בשוק של אנשים שאוהבים דברים חדשים ומיוחדים, כמו עגבנייה מיוחדת, דלעת יפנית, קישוא כהה ועוד", שפירא מספר - וורשסבקי חושפת כי הפריט הנמכר ביותר מבין הירקות והפירות האורגניים, "הוא לא אחר מאשר עגבניית שרי, זאת לעומת מובילים 'משעממים' כמו עגבנית ומלפפון במחלקת הירקות ה'רגילים'. אני ממליצה לנסות אותן. עגבניות שרי אורגניות הן טעימות מאוד".
במבט קדימה, אומר שפירא כי "השאיפה היא להגיע למצב בו כל מה שצריך להיות בבסטה ה'רגילה', יהיה אפשר למצוא גם במחלקה האורגנית – מלפפון בייבי, שרי צהוב. אנחנו רחוקים ממיצוי הפוטנציאל". שפירא מציין כי "חלק גדול מתעשיית המזון לתינוקות מבוססת על תוצרת אורגנית, על מנת שלא יישארו שאריות הדברה". מעבר לכך, "ישנם לקוחות שמספרים כי הרופא המליץ להם לצרוך תוצרת אורגנית. לדעתי צמיחה עקבית ויציבה היא הדרך הטבעית ביותר עבור התפתחות התחום. ברור לי שאנחנו לא קרובים לאירופה ויש לאן לצמוח. התפקיד של החקלאים והמשווקים הוא לייצר חלופה אורגנית מקיפה לסל כולו".
בשיתוף שופרסל
פורסם לראשונה: 07:00, 22.01.24