פרופ' אבישי אליס על החשש להתפרצות השפעת
(צילום: משי בן עמי)
"שפעת זה לא קצת צינון. שפעת זו מחלה קשה שיש בה לא מעט מאפיינים שדומים למה שחווינו בקורונה - מבחינת תשישות, חום, סיבוכים של דלקת ריאות, חשש לפגיעה באיברים כמו שריר הלב, אומר הבוקר (ג') לאולפן ynet פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בביה"ח בילינסון. "זו מחלה קשה לחולה ויש לה השפעה גם על הסביבה של החולה".
קראו עוד:
כבר עכשיו שומעים שהמחלקות הפנימיות בבתי החולים מתמלאות. "נכון, המחלקות מתחילות להתמלא וההפוגה עם הקורונה לא נותנת לנו מנוחה. העניין עם השפעת הוא כל מה שקורה מסביב - סיבוכים של יציאה מאיזון, אי ספיקת לב וסוכרת, סיבוכים של דלקות ריאה חיידקיות שמתיישבות על השפעת. האפקטים הרבה יותר רחבים מהשפעת עצמה".
3 צפייה בגלריה
חולים מאושפזים במסדרונות
חולים מאושפזים במסדרונות
האם תמונות העומסים במחלקות יחזרו בקרוב?
(צילום: טל שחר)
פרופ' אליס מבקש להדגיש את החשיבות הגדולה של החיסון לשפעת. "השפעת היא מחלה קשה עם פוטנציאל לתחלואה קשה ואפילו לתמותה. יש בעיה של הדבקה, כי הילדים מדביקים את ההורים ולהפך. אנחנו פוגעים ביכולת שלנו לנהל חיים רגילים. קמפיין חיסוני השפעת דיבר על המחלה כמצב שמשבית את חיי היום-יום שלנו - וגם לזה צריך להתייחס. צריך להתייחס למחלה הזו, אפילו ששבענו כבר מדיבור על מחלות. אין ברירה. העובדה שהתחסנו שלוש-ארבע פעמים ויותר לקורונה לא צריכה למנוע מאיתנו להתחסן גם לשפעת".
3 צפייה בגלריה
קמפיין חיסון שפעת
קמפיין חיסון שפעת
פוגעים ביכולת שלנו לנהל חיים רגילים. קמפיין החיסון לשפעת

רוב הילדים - לא מחוסנים

למרות אזהרות המומחים כי השנה השפעת עלולה לפגוע במיוחד בילדים ובבני נוער, בדומה למצב בארצות־הברית, רוב הילדים בישראל לא חוסנו עדיין נגד הנגיף, על אף שניתן לקבל את החיסון גם בבתי הספר. על פי נתוני משרד הבריאות שיעורי ההתחסנות לשפעת עומדים על 12% אצל בני 5 עד 12, ו-5% בלבד אצל בני חמש ומטה.
האזהרה בישראל מגיעה בעקבות אזהרה דומה שפרסם המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב. לפי דוח שפרסם בנובמבר המרכז האמריקאי, שיעור האשפוזים של ילדים שחלו בשפעת הוא הגבוה ביותר בעשור האחרון. בסך הכל, מעריכים בארה"ב, 1.6 מיליון ילדים יחלו החורף בשפעת, ומתוכם יאושפזו כ־13 אלף. גם בבריטניה פורסמו לאחרונה נתונים דומים על העלייה החריגה באשפוז ילדים חולי שפעת, ושם גם ציינו שעונת השפעת הקדימה השנה.
3 צפייה בגלריה
סורוקה ילדים מסדרון
סורוקה ילדים מסדרון
סורוקה. התפוסה במחלקות הילדים מלאה או עוברת את ה-100 אחוז
(צילום: חיים הורנשטיין)
מעבר לשפעת, תחלואת החורף בקרב ילדים מורכבת גם מדלקת הסטרפטוקוק ונגיף ה־RSV, כשהחודש דיווח משרד הבריאות על עלייה של כ־30% במספר המאושפזים לאחר סיבוכים בעקבות הדבקה בו. מנתוני בתי החולים החודש עולה כי התפוסה במחלקות הילדים מלאה או עוברת את ה-100 אחוז. המשמעות: בתי החולים נאלצים לצופף יותר ילדים בחדר, לשחרר ילדים מוקדם או לאשפז אותם במסדרון.

"קולות רעים שמאיימים עלינו"

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ביקש להתייחס גם לסערת ח"כ אורית סטרוק: "בימים האחרונים יש כל מיני קולות רעים על מערכת הבריאות שלנו, צריך לזכור שאנחנו מטפלים ונמשיך לטפל בכל אדם באשר הוא אדם, בלי קשר לדעה, לדת או לנטייה שלו. יש פה קולות רעים שמאיימים עלינו".