ימים ספורים לאחר שכתב העת הרפואי היוקרתי BMJ בחר לפרסם מאמר שבו האשימו הכותבים את ישראל בתקיפת אווירית של בית החולים אל-אהלי בשכונת זיתון ברצועת עזה, מגיעה התשובה הישראלית. שורת חוקרים בכירים ממוסדות אקדמיים בישראל, ובראשם פרופ' רוני גבע, חוקרת מוח ופסיכולוגית, ופרופ' אלון קורנגרין, ראש מרכז המוח בבר-אילן, וכן חוקרים נוספים כמו פרופ' חגי לוין פרסמו תגובה לאותו מאמר - שבו האשימו את BMJ בפרסום "פייק ניוז" ודרשו מכתב העת להתנצל פומבית.
החוקרים הישראלים הפריכו אחת לאחת בניסוחים ברורים כל אחת מהטענות השקריות שהופיעו במאמר המדובר.
צה"ל הציג: כך נפגע ביה"ח בעזה מרקטת הג'יהאד
(צילום: דובר צה"ל)

המחברים של המאמר המקורי ציינו אירועים שהתרחשו בעזה בין 7 ל-15 באוקטובר, תוך שהם מדווחים על מותם של עובדי בריאות פלסטינים ומתעלמים מהטבח של חמאס באזרחים ישראלים.
בין היתר, כותבי המאמר המקורי טענו כי "בערב 17 באוקטובר, נהרגו בתקיפה אווירית על בית החולים אל-אהלי בעיר עזה לפחות 471 בני אדם. בית החולים פעל באותה השעה וטיפל בחולים, אזרחים שנעקרו מבתיהם חיפשו מחסה באזור בית החולים. התקיפה האווירית על בית החולים אל-אהלי היא אחת התקיפות המזוויעות על מתקן רפואי בהיסטוריה שלנו. ההיקף שלה גדול מההפצצה של ארצות הברית על בית החולים בקונדוז באפגניסטן ב-2015 שבה נהרגו 42 מטופלים".
3 צפייה בגלריה
פגיעות והרוגים בבית חולים ברצועת עזה
פגיעות והרוגים בבית חולים ברצועת עזה
בית החולים בעזה נפגע משיגור כושל של רקטה, ולא מתקיפה ישראלית
צוות החוקרים הישראלי הגיב כך: "החוקרים נבהלים מ'ההסלמה האחרונה בפלסטין הכבושה', וקוראים לפתרון מיידי של בעיית ההתנחלות הקולוניאליסטית. מאמר כזה בעיצומה של לחימה בעזה שלא הישראלים התחילו מחייב אחריות, עריכה דקדקנית והקפדה על סטנדרטים אקדמיים.
"למרבה הצער, המאמר האקדמי שבחרתם לפרסם לא עומד בסטנדרטים המקובלים. הבסיס שקרי והטענות עצמן הן חסרות ביסוס. לאור הרגישות והאחריות הדרושים בימים אלה, אנו מאוכזבים שמאמר כזה שלא עומד בסטנדרטים המדעיים ש-BMJ מתיימרת לטפח, מוצא מקום בכתב העת".
3 צפייה בגלריה
קיבוץ ניר עוז
קיבוץ ניר עוז
עדויות לחורבן בניר עוז. כותבי המאמר בכתב העת היוקרתי התעלמו
( צילום: Menahem KAHANA / AFP)
החוקרים הישראלים שמטו את הקרקע מתחת לכל אחת מהטענות שהעלו כותבי המאמר המקורי:
1. יותר מ-3,000 פלסטינים חצו את הגבול לישראל, טבחו ביותר מ-1,400 בני אדם, כולל תינוקות, ילדים וזקנים במיטותיהם, צעירות ושרפו יישובים שלמים. אלפי מחבלים פלסטינים לקחו חלק בפשע הזה נגד האנושות. אלפי אנשים ממשפחות המתגוררות בעזה התנדבו וביצעו את הפשעים הנוראיים הללו. אלו מעשים שאין בהם ספק.
2. בין אותם אנשים שנטבחו בישראל היו רופאים, אחיות, עובדות סוציאליות ומתנדבים ישראלים שעבדו עם אזרחים החיים בעזה ועזרו להם לקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר מעבר לגבול. האנשים הטובים והאוהבים האלה ביקשו לחיות בשלווה בדיוק כמו מחברי המאמר הגרים בלונדון, מלבורן, סידני ובוסטון.
"טבחו ביותר מ-1,400 בני אדם, כולל תינוקות, ילדים וזקנים במיטותיהם, צעירות ושרפו יישובים שלמים. אלפי מחבלים פלסטינים לקחו חלק בפשע הזה נגד האנושות. אלפים ממשפחות בעזה התנדבו וביצעו את הפשעים הנוראיים הללו. אלו מעשים שאין בהם ספק"
3. באותו תאריך בדיוק חטף חמאס יותר מ-220 בני אדם מישראל לעזה. חמאס צילם סרטונים והתגאה בחטיפת תינוקות, הילדים והקשישים החטופים, כולל ניצולי שואה, כשהם מציגים אזרחים כגביע שיש להתהדר בו.
4. חמאס מחזיק אותם בשבי כבר 19 ימים (נכון ליום כתיבת המאמר) מבלי לתת לצלב האדום לבקר אותם או להודיע למשפחותיהם אם הם חיים, פצועים או זקוקים לסיוע רפואי מדובר במעשים שלא ניתן לקבלם כמוצדקים.
5. פרסום כוזב. המחברים מציינים "מתקפה אכזרית על בית החולים אל-אהלי בעיר עזה", וכותבים כי היא בוצעה על ידי הצבא הישראלי למרות שישראל סיפקה הוכחה מוצקה שהיא נבעה משיגור כושל של רקטת הג'יהאד האיסלאמי. כלי תקשורת מרכזיים, כולל ניו יורק טיימס ו-BBC התנצלו מאז על פרסום הדיווח הכוזב.
3 צפייה בגלריה
רחובות הלווית דנה וכרמל בכר שנהרגו במתקפה על קיבוץ בארי
רחובות הלווית דנה וכרמל בכר שנהרגו במתקפה על קיבוץ בארי
הלווית דנה וכרמל בכר שנרצחו במתקפה על קיבוץ בארי. כותבי המאמר המקורי התעלמו מהטבח הרצחני
(צילום: Leon Neal/Getty Images)
עוד כתבו החוקרים הישראלים: "המחברים מתעלמים מהחלטת החלוקה של האו"ם בדבר זכותה של ישראל להתקיים, ומדברים על 'התפשטות ציונית' הנשענת על 'תיאוריית השורשים הקולוניאלית'. יתרה מכך, הם 'שוכחים' לציין שישראל נסוגה מעזה לפני 18 שנה. 18 שנים של אומללות והרס השפיעו על פלסטינים רבים, אבל המציאות מורכבת יותר מכפי שהוצגה בעיתון".

"חמאס משקיע בטילים במקום ברפואה"

"המחברים אינם מציינים שאירופה, ארה"ב וקבוצות משמעותיות בישראל פעלו למימון בניית תשתית בריאה יותר בעזה. חמאס הוא ארגון הטרור השולט ומחלק (או לא) את הכספים עבור התשתית הרפואית והטיפול בעזה. לרוע המזל, תחת שלטונו, רוב הכספים לא הושקעו במוסדות חינוך ורפואה אלא הושקעו בייצור טילים ובבניית מנהרות תקיפה".
החוקרים הישראלים לא חסכו כאמור מילים קשות מהפלטפורמה שבה פורסם המאמר השקרי המקורי: "BMJ מתגאה בכך שהוא מספק ידע בתחום הבריאות העולמי וכוח ל'עולם בריא יותר'. הפגמים הבוטים של העיתון וסקירת המערכת, מעלים שאלה קשה הנוגעת ליסוד הכרזה זו. אנו דורשים התנצלות פומבית כנה והערכה מחדש יסודית של תהליך העריכה של BMJ".
לדברי החוקרים, בדיקה שכזו חיונית בחתירה של BMJ ל"עולם בריא יותר", "עלינו להבטיח שהידע המופץ על ידי מוציאים לאור מוערכים כמו BMJ מבוסס על קפדנות ואובייקטיביות, ולא מושפע על-ידי הטיה או דמגוגיה לא מבוססת".
על התגובה הישראלית חתומים המומחים הבאים: פרופ' רוני גבע ממרכז המוח באוניברסיטת בר אילן, פרופ' אלון קרונגרין ממרכז המוח בבר אילן, פרופ' נדב דוידוביץ' מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, ד"ר קרינה יניב ממכון ויצמן, פרופ' איתי אטר מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' תום שינברג מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר צמרת ריקון ממכללת אורנים, פרופ' יאיר שגיא מאוניברסיטת חיפה , פרופ' עמיחי ורדי מאוניברסיטת בן גוריון, ד"ר ערן קוזר מאוניברסיטת תל אביב ופרופ' חגי לוין מאיגוד רופאי בריאות הציבור.