משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - סרטן הערמונית

גברים רבים חוששים מטיפולים שונים הקשורים לסרטן הערמונית והשפעותיהם.
במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" אירחו דנה רון ופרופ' איתמר רז את פרופסור ג'ק בניאל, ראש מערך האורולוגיה המרכז הרפואי רבין וביקשו להבין ממנו על סרטן הערמונית ודרכי הטיפול בו
סרטן הערמונית הוא הנפוץ ביותר אצל גברים, ושכיחותו עולה עם הגיל. יש מספר דרכים ושיטות לטפל בו, כאשר ניתוח כריתת הערמונית הוא אפשרות אחרונה.
כדי להחליט מהי הדרך המתאימה לכל מטופל, חייבים להבין את הגורמים השונים והשפעות הטיפולים על כל חולה.
במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" אירחו דנה רון ופרופ' איתמר רז את פרופסור ג'ק בניאל , ראש מערך האורולוגיה המרכז הרפואי רבין וביקשו להבין ממנו על סרטן הערמונית ודרכי הטיפול בו, סיכונים ותופעות לוואי.

שכיחות סרטן הערמונית

לדברי פרופ' בניאל, סרטן הערמונית עלה לכותרות בשנים האחרונות כי הוא בעצם הסרטן הכי שכיח בגברים. על פי הסטטיסטיקה, כל גבר שמיני יחלה במהלך חייו בסרטן הערמונית'.
"ואולם, זה סרטן הרבה פחות אלים מהסרטנים הרגילים או מהמחלות הממאירות שאנחנו מכירים", הוא מפרט. "יש קבוצה גדולה של חולים שיהיה להם סרטן הערמונית ולא יצטרכו כלל טיפול כי המחלה ממש בתחילתה.
"בקרב אנשים מבוגרים, בגילאי 75-80, היא יכולה להתפתח כל כך לאט, שהם יחיו איתה ולא יצטרכו טיפול".
לדברי פרופ' בניאל, לסרטן הערמונית לוקח בערך 10 שנים עד שמופיעים בו סימפטומים או עד שהמחלה מתפשטת לגרורות. גם אז, טיפול הורמונלי מאריך את חיי החולה לפחות בעשור, כך שיש זמן לטפל במחלה. בכל מקרה, המחלה נדירה אצל צעירים.

האזינו לפודקאסט:

אבחון ומניעה

"ההמלצה שלנו, באיגוד האורולוגים, היא שכל גבר החל מגיל 50 צריך להיבדק אצל אורולוג פעם בשנה. הוא יעשה לו בדיקה רקטלית ובדיקת PSA (בדיקת דם) וככה נאבחן", אומר פרופ' בניאל ומספר שבשנים האחרונות מצאו שבדיקת MRI היא כלי דיאגנוסטי ממעלה ראשונה, וכי אורולוג יכול להפנות לפי רמת ה-PSA שנמצא.
ה-MRI הגדיל את סיכויי הזיהוי של הסרטן, אם קיים, ומסייע גם בדיוק בדיקת הביופסיה.

מהם סוגי סרטן הערמונית

רוב החולים בסרטן הערמונית יהיו עם סרטן ממוקם וקבוצה קטנה של 10-20% יהיו עם ממצאי סרטן גרורתיים.
"בסרטן ממוקם, אנחנו מדברים על מישהו שב-MRI עשו לו ביופסיה ויש לו סרטן", מספר פרופ' בניאל.
לדבריו, החולים בסרטן הערמונית מחולקים לפי מדד גליסון, המחלק את המחלה בסקלה מ-6 עד 10, כאשר המאובחנים עם גליסון 6 הם כאלה שאצלם המחלה בשלב מאוד התחלתי, והם נדרשים להיות תחת מעקב בלבד. בקרב חולים שאובחנו בדרגה 9-10, המחלה מאוד אגרסיבית והם יטופלו הורמונלית.
הקבוצה הגדולה של המאובחנים, ממוקמת באמצע, במקום 7-8 במדד, והם מועמדים לטיפול. על זה מוסיפים את שיקולי גיל החולה, תוחלת החיים, מצב בריאותי וסטטוס המחלה. לפי כל אלה, מחליט הרופא על אפשרויות הטיפול.

שיקולים לביצוע ניתוח

"בכל סרטן מתחומים אחרים, חלק מהטיפול זה כירורגיה - להוציא את הגידול", אומר פרופ' בניאל ומסביר שבמקרה של סרטן הערמונית יש כמה טיפולים מקדימים כמו הקפאת הגידול, במידה והוא קטן או שימוש באנרגיה (קרינה) שנקראת "הייפו".

תופעות לוואי לניתוח

הניתוחים וההקרנות משפיעים מאוד לא רק על הגידול אלא על הסביבה של הערמונית. "ליד הערמונית יש שתי סטרוקטורות מאוד חשובות", מסביר פרופ' בניאל, "בקצה הערמונית יש את הסוגר, שהוא שריר שבעצם מונע מכולנו דליפות שתן ויש גם בצדדים של הערמונית את העצבים שמעבירים את האימפולס לזקפה", הוא אומר ובכך מונה את החששות של המטופלים מניתוח והשפעותיו.
"היום אנחנו באמת עם תוצאות הרבה יותר טובות בנושא שליטה על השתן. בנושא הזקפה, חלק ניכר מהחולים עלול לאבד את הזקפה באופן זמני כתוצאה מהניתוח אבל היא תחזור. אולי לא לאותה רמה, אבל היא תחזור", הוא מרגיע ומסביר שעדיין, במהלך הניתוח, קושרים את צינורית הזרע "וזה אומר, שגבר שעבר את הניתוח הזה, גם אם תהיה לו זקפה, לא תהיה לו שפיכה אבל האורגזמה נשמרת".
לסיום, מזכיר פרופ' בניאל, שכאורולוג הוא ממליץ מאד, לכל גבר מעל גיל 50 להיבדק.