בשיתוף GSk
שיעול טורדני, צפצופים, ליחה מוגברת וקוצר נשימה מעיק: מי שסובל מאסתמה מכיר את התסמינים האלה על בוריים, ואיכשהו מחלה זו עדיין לא זוכה לתשומת הלב הראויה לה. מדובר באחת המחלות השכיחות בעולם המערבי, התוקפת את מערכת הנשימה ומתאפיינת בדרגות חומרה משתנות: במקרים מסוימים היא יכולה להישאר רדומה במשך זמן ארוך, במקרים אחרים היא אינה סלחנית ופוקדת את הסובלים ממנה בתדירות גבוהה. במצבים קיצוניים אף יותר היא יכולה לגרום למוות. כך או כך, אסתמה (או בעברית: קצרת) פוגמת מדי יום באיכות חייהם של רבים בארץ ובעולם. כיצד ניתן לטפל בה ולשמר את איכות החיים?
"אסתמה זה למעשה מצב של רגישות יתר של הסימפונות", מסביר ד"ר אמיר בר שי, מנהל המכון לרפואת ריאות במרכז הרפואי תל אביב על שם סוראסקי, "הרגישות הזאת מתבטאת בהיווצרות של תהליך דלקתי בסימפונות עקב חשיפה למיני דברים שאנחנו שואפים. כתוצאה מהדלקת בסימפונות מופיעים סימפטומים אופיינים לאסתמה כמו שיעול, קוצר נשימה, צפצופים, התעוררויות ליליות או ליחה מרובה, כאשר רמת הסימפטומים וחומרתם משתנה לפי גורמים שונים.
במעל מ-80% מהמקרים קיים רקע אלרגי אך הדבר אינו מחייב: חלק מהאנשים הסובלים ממנה הם ללא רקע אלרגי, אך מערכת החיסון שלהם הנמצאת בדופן הסימפונות, מעוררת ויוצרת תהליך דלקתי כנגד דברים שלכאורה או לא לכאורה מזיקים לה".
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המחלה שכיחה מאוד בעולם המערבי, עד כה לא ידועה עדיין מה הסיבה המדויקת לכך. "ההערכה היא שבסביבות 8%-10% מהילדים סובלים מאסתמה וכ-5.5%-6% מהאוכלוסייה הבוגרת", מציין פרופסור נוויל ברקמן, מנהל מכון הריאות בבית החולים הדסה עין כרם. "ישנן כל מיני השערות שהדומיננטית מביניהן קשורה לצורת החיים המערבית שגורמת לחשיפה בגיל מאוד צעיר, אפילו בגיל הינקות, לפחות מזהמים בסביבה, מה שמעוות את התפתחות המערכת החיסונית ומגדיל נטייה למחלות אלרגיות".
עם זאת יש גם חדשות טובות. על ידי טיפול נכון ושמירה על מספר עקרונות ניתן למנוע את התקפי האסתמה ולחיות חיים בריאים ורגילים לגמרי. אז איך אפשר למנוע את ההתקף הבא?

1. האמינו שניתן להשתחרר מהמחלה באמצעות טיפול מתאים

רבים מהסובלים מאסתמה מאמינים כי היא מחלה חולפת, אך זוהי טעות. "ניתן לחוות תקופות ארוכות של שקט שלא מצריכות טיפול ואז פתאום האסתמה 'חוזרת', בין אם זה בגלל חשיפה סביבתית, שינויים הורמונליים, או איזשהו וירוס. אך האסתמה לא באמת 'חוזרת' כי היא בעצם בכלל לא חלפה", מסביר ד"ר בר שי. "כשאסתמה פעילה ישנם התקפים שיכולים להיות מסוכנים שאותם יש למנוע, ואת זה אנחנו עושים על ידי ניהול נכון של המחלה. ניהול נכון מבוסס על מעקב רפואי סדיר ובמקרים שהמחלה לא בשליטה גם באמצעות טיפול תרופתי".
כיום רוב הטיפול התרופתי הניתן להתקפי אסתמה מתבצע על ידי משאפים. "למזלנו היום קיימים משאפים שמטרתם היא לתת טיפול ישיר לאיבר החולה על ידי שאיפה לתוך הסימפונות", מוסיף פרופסור ברקמן. "המשאפים שמשתמשים בהם מכילים בדר"כ שילוב של שני חומרים – תרופה שפותחת או מרחיבה את הסימפונות ובכך מפחיתה את הסימפטומים, וסטרואידים שמורידים את הדלקת. באמצעות הטיפול המקומי אנחנו מצליחים להשתלט על המחלה ולמנוע החמרות עם מינונים מאוד נמוכים כשהתופעות לטווח ארוך מינימליות". חשוב להדגיש שהסיכון של לא לטפל באסתמה הוא לאין ערוך גדול יותר מאשר כל סיכון של תופעות לוואי. אסתמה לא בשליטה עלולה לסכן חיים ובוודאי ובוודאי פוגעת בתפקוד היומיומי - גורמת לאנשים לאבד ימי עבודה או ימי לימודים וגם להתאשפז למי שלא מאוזן.
אך לא הכל מושלם, לפחות עד היום. בשל השכיחות הגבוהה של המחלה באוכלוסייה והצורך להשתמש במשאפים מספר פעמים ביום רבים מהחולים אינם מסוגלים להתחייב לטיפול. "יש הרבה חולי אסתמה שההיענות שלהם לטיפול היא לא גבוהה. מדובר באנשים צעירים שלא אוהבים לקחת תרופות באופן קבוע, בוודאי אם הם מרגישים טוב", מסביר ד"ר בר שי. יתרה מזאת, נמצא גם כי 80% מחולי האסתמה אינם משתמשים במשאף באופן הנכון ובכך פוגמים ביעילות הטיפול. מסיבה זו פותח משאף קל לתפעול שבו נעשה שימוש פעם אחת ביום, מה שמשפר את ההיענות לטיפול. משאף זה מכיל 2 מרכיבים: מרחיב סימפונות ארוך טווח וסטרואידים להפחתת הדלקת.
למרות הטיפולים המתקדמים שיש, עד 1 מתוך 3 חולי אסתמה ממשיכים לחוות סימפטומים למרות טיפול קבוע במשאף משולב המכיל סטרואיד ומרחיב סימפונות ארוך טווח. לחולים אלו יהיה זמין בקרוב משאף משולש חדש, הניתן פעם ביום ומאושר כבר בארץ לחולי סיאופידי'.
"מחקרים הראו שטיפול במשאף שמכיל 3 מרכיבים מצליח לשפר מאוד את הסימפטומים של המטופלים ולהפחית את ההתקפים, זו בהחלט בשורה חדשה לחולי אסתמה שעדיין לא בשליטה למרות הטיפול הקבוע במשאפים המכילים 2 מרכיבים", אומר ד"ר בר שי.

2. שנו תפיסה – אל תטפלו רק במקרים של התקף

אסתמה היא מחלה שלרוב ניתנת לשליטה כמעט מלאה עם טיפול מתאים. אמנם לא ניתן לרפאה, אך באמצעות טיפול נכון איכות ותוחלת החיים יכולה להישמר ללא מפגיע. הבעיה היא שכמעט חצי מהחולים אינם מטפלים בו בשגרה, אלא רק במקרים שבהם היא מתפרצת או מוחמרת.
"יש טעות רווחת בקהילה הרחבה שאסתמה היא מחלה שיש לטפל בה רק כשלא מרגישים טוב והטעות הזו היא טעות קשה", מתריע פרופסור ברקמן. "אנחנו מנסים ברוב רובם של החולים, למעט אלה שיש להם אסתמה קלה מאוד, לדאוג לכך שייקחו טיפול מניעתי מדי יום באותו אופן שבו מטפלים בכולסטרול או יתר לחץ דם. המטרה היא שליטה במחלה ומניעת מצב של החמרה".
50%" מהחולים לא מתמידים בטיפול", מוסיף ד"ר בר שי, "הדבר הזה מוביל בסופו של דבר לחוסר שליטה במחלה ולדלקת כרונית שמובילה לנזק בלתי הפיך לריאות. אחת הדרכים לשפר את ההיענות זה ללמד ולהסביר על החשיבות של הטיפול וההתמדה בו. למשאף שניתן פעם ביום יש יתרון כי הוא מעלה את ההיענות לטיפול".

3. היחשפו לאור טבעי והקפידו על שינה טובה

במחקר שפורסם בכנס האמריקאי לרפואת ריאות נמצא כי 77% מהמטופלים דיווחו שהאסתמה משפיעה על השינה שלהם. בין אם מדובר בסימפטומים או בשינה בשעת לילה מאוחרת, מיעוט בשעות שינה מעודד תהליכים דלקתיים בגוף ולכן גם תורם להתקפי אסתמה. בנוסף, המחקר מצא כי חולים שישנו פחות מ-6 שעות בלילה היו פי 1.5 יותר מועדים להתקפי אסתמה. "שעות שינה מספיקות חשובות למניעת מחלות ותורמות למצב הבריאותי באופן כללי", אומר ד"ר בר שי, "כנראה ששינה מופרעת או לא תקינה מובילה לתהליך דלקתי כמו שאנחנו רואים במחלות אחרות ואז אנחנו גם רואים ירידה בשליטה באסתמה".
גורם נוסף שיכול להשפיע לטובה על מחזור השינה הוא החשיפה לאור טבעי. "יש הרבה מאוד עבודות שמעידות על כך שחוסר של ויטמין D מגביר סיכון לפתח אסתמה אך מי שיש לו ערכי ויטמין D תקינים אין ערך בחשיפה לאור טבעי", מדגיש פרופסור ברקמן.

4. היו עירניים למזג האוויר

מזג אוויר הוא אחד מהגורמים להתקפים או החמרות באסתמה. "המהות הבסיסית של המחלה היא שהסימפונות או דרכי נשימה רגישים יותר אצל חולי אסתמה מאשר אצל אנשים בריאים", אומר פרופסור ברקמן, "שינויים במזג אוויר משפיעים על הריכוז של חלקיקים באוויר כולל חלקיקי אבק בימים של אובך, או סוגים של פריחה בעונות המעבר. גם אוויר קר יכול להשפיע".
"אנחנו יודעים שזיהום אוויר מעלה את שכיחות ההתקפים ואת הפניות למיון כתוצאה מהתקפי אסתמה ולכן הערנות והמודעות לזיהום אוויר או מצב מזג האוויר בסביבה מאוד חשובה", מוסיף ד"ר בר שי. ההמלצה שלנו היא שכשיש זיהום או מזג אוויר בעייתי יש לדאוג לכמה שפחות חשיפה ולהימנע משהייה ממושכת בחוץ, בטח מפעילות גופנית".

5. זהו מראש סימנים מקדימים להחמרה

הוכח מחקרית שזיהוי וטיפול מוקדם בהתקפי אסתמה יכולים להיטיב עם החולים, למנוע החמרות ולקצר את זמן ההחלמה. "אם אנחנו מזהים ומטפלים בהתקף מוקדם נוכל להשתלט עליו יותר מהר, לקצר את זמן ההחלמה, למנוע שימוש בטיפולים אגרסיביים כמו מינונים גבוהים של סטרואידים או אנטיביוטיקה ובכך למנוע גם הפסד של פחות ימי עבודה ולימודים", מסביר ד"ר בר שי.
"רופא מקצועי צריך ללמד את המטופל להיות ער לסימנים שמרמזים על התקף שבא ומתפתח כמו החמרה של שיעול, קוצר נשימה או אי נוחות בחזה", מוסיף פרופסור ברקמן. "אחת מהנורות האדומות והחשובות שחולים צריכים להיות מודעים אליהם הם שאם חולה מרגיש צורך בשימוש במשאף להקלה זהו סימן להתקף. במקרים כאלה צריך לבקש עזרה כדי לקבל טיפול".

6. אמצו שגרה בריאה – בצעו פעילות גופנית, איכלו נכון והימנעו מעישון

אורח חיים בריא חשוב באופן כללי, ועל אחת כמה וכמה בקרב חולי אסתמה. "אנחנו יודעים שעישון עושה הרבה יותר נזק בקרב אסתמטיים", מדגיש פרופסור ברקמן, "השילוב של אסתמה ועישון הוא דבר שגורם נזק גדול יותר לריאות מאשר עישון ללא אסתמה". "הימנעות מחשיפה לעשן, עישון סיגריות או סיגריות אלקטרוניות, חשיפה תעסוקתית לא ממוגנת לחומרים כימיים ואבקים חשובה שבעתיים בקרב אסתמתים מכיוון שהתגובה והנזק יהיו משמעותיים יותר", מתריע ד"ר בר שי, "לעומת זאת, "פעילות גופנית אירובית 2-3 פעמים בשבוע מאוד מומלצת לחולי אסתמה ויש הרבה מחקרים שמראים שהיא מביאה לשליטה טובה יותר במחלה".
גם עודף משקל יכול להחמיר את הסימנים, סיבה נוספת ליתרונותיה של פעילות גופנית בקרב החולים. "אנחנו יודעים שאסתמה קשה יותר בקרב אנשים בעלי משקל עודף וגם מגיבה פחות לטיפול", אומר פרופסור ברקמן, "כנראה שההשמנה כשלעצמה גורמת לתהליך של דלקת. במצבים של השמנה משמעותית זה מוסיף עומס לתהליך הנשימה ומצר את הסימפונות. בנוגע לתזונה בריאה אין ממש הנחיות ספציפיות שאוכל מסוג כזה או אחר יותר טוב לחולים אסתמטיים. לאמונה התפלה שאסור לאכול מוצרי חלב אין בסיס מדעי".

7. התחסנו נגד שפעת

חיסון שפעת חשוב לכלל האוכלוסייה ולחולי אסתמה אף יותר. "המחלה יכולה לגרום להחמרת התקפים ולהגביר את הסיכון לפתח דלקת ריאות שכמובן מסוכנת לחולי אסתמה יותר מאשר אצל אנשים בריאים", מדגיש פרופסור ברקמן. ואילו ד"ר בר שי מוסיף: "זיהום שפעת יכול להוביל להתלקחות חמורה. על ידי חיסון מפחיתים את הסיכוי להידבק. כמובן שהדבר תקף גם לגבי חיסון נגד קורונה".

8. מחזור חודשי עלול להגביר התקפים

המחזור החודשי יכול להוות טריגר להתקף אסתמה. יש מספר של נשים באוכלוסייה שאצלן יש נטייה להחמרות סביב המחזור החודשי", מסביר פרופסור ברקמן, "מייחסים זאת כמובן לשינוי המאזן ההורמונים בדם. במקרים כאלה ניתן להגביר את הטיפול התרופתי המניעתי סמוך להופעת המחזור ולאחריו לחזור למינונים הרגילים של הטיפול הקודם".

9. שימו לב! רגשות עזים עלולים להוות טריגר להתקף

כמו רוב המחלות, גם אסתמה מושפעת על ידי הרגשות שלנו ובעיקר על ידי חרדה או סטרס. "בגדול כל מחלה כרונית מושפעת על ידי המצב הנפשי שלנו. המצב הנפשי משפיע בעיקר על האיזון שלה ועל רמת הסימפטומים. זה דבר שאנחנו רואים המון גם במחלות אחרות", מציין ד"ר בר שי. אצל אסתמטיים, בגלל שמדובר בסימפטום שהוא נשימתי וחלק מהסימפטומים של התקפי חרדה מתאפיינים בקוצר נשימה אז יש הרבה פעמים בלבול בין התקפי חרדה להתקפי אסתמה. עם זאת חשוב לציין כי חרדה כשלעצמה אינה יכולה לגרום לאסתמה". "אסתמה אינה תוצאה של סטרס וחרדה, היא יכולה להיות מוחמרת על ידיהם", מדגיש פרופסור ברקמן. " הדבר הכי קריטי הוא הורדת רמת החרדה. הקפדה על הטיפול המניעתי הקבוע, תקטין את הסיכוי שבמצבי סטרס וחרדה החולה יצא משליטה".