מומחה בכיר קורונה פרופ' דרור מבורך עין כרם
(צילום: סטס קופולו)
האם הממשלה נכנסה לשאננות? שר הבריאות, ניצן הורוביץ, החליט אתמול (ג') על הקלות לחוזרים מחו"ל: תיירים וישראלים שחוזרים לארץ לא יחויבו לעבור בדיקת PCR, אלא יוכלו להסתפק בבדיקת אנטיגן מהירה. מי שמסויג מההחלטה הזאת הוא פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "אני חושב שההחלטה הזאת יכולה להעלות את מספר החולים שמגיעים לארץ", הוא אומר היום (ד') לאולפן ynet. "יש בזה סיכון מסוים".
קראו עוד:
פרופ' מבורך הוסיף שהוא מבין שההחלטה נועדה להחזיר את החיים למסלולם, "אבל לנוכח מה שקורה באירופה, אני לא בטוח שהייתי עושה את זה", הוא אומר. "אני חושב שזה קצת מוקדם. הרי הגל הרביעי התחיל בנתב"ג. 50% מהמאומתים הראשונים, ביוני, הגיעו משם, ולכן אנחנו צריכים להיות זהירים במיוחד בנושא הזה".
כשנשאל אם נתב"ג מהווה "כר פורה ליבוא וריאנטים", השיב: "זה כר פורה ליבוא חולים. ויש גם וריאנטים חדשים מדי פעם. לא תמיד הם מסוכנים".
1 צפייה בגלריה
תיירים נתב"ג
תיירים נתב"ג
נתב"ג, לפני כשבועיים. "זה כר פורה ליבוא חולים", אומר פרופ' מבורך
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך הריאיון התבקש פרופ' מבורך לומר כמה חולי קורונה יש בהדסה עין כרם עכשיו. "ירדנו עד לחולה אחד בלבד", השיב. "זה היה לפני כשבוע, אבל מאז יש טפטוף הדרגתי. כל יום מגיע חולה, והיום יש לנו שבעה-שמונה חולים - כולם לא מחוסנים. אני מקווה שאלו דמדומים של הגל הרביעי ולא מגמה חדשה. המצב בהחלט בשליטה".
על חיסוני הילדים בני חמש עד 11, שאמורים להתחיל בשבוע הבא, אמר המרואיין: "יכול להיות שהתזמון לחיסון הילדים צריך להיות דווקא כשהמגפה נמצאת בקו עלייה ולא בקו ירידה, אבל אי אפשר לתכנן כל דבר. אני חושב שההחלטה העקרונית לחסן ילדים - לפי החלטת ההורים, לא בצורה שמאלצת או לוחצת - היא בסדר. זה גם בסדר לעשות את זה כבר עכשיו. יכול להיות שיהיה תזמון יותר טוב, אבל מצד שני, ההמתנה טומנת בחובה גם סכנות".
"רק בהדסה היו לנו יותר מ-30 חולי PIMS, ובארץ כולה היו כ-200. המחלה הזאת מאוד מסוכנת ומופיעה שבוע-שבועיים עד שישה-שמונה שבועות אחרי הקורונה. זו מחלה שהיא פוסט קורונה והיא מסכנת חיים. רק המחלה הזאת מחייבת חיסון של ילדים"
לדעתו, כדי לשכנע הורים לחסן את ילדיהם, יש לחזור ולדבר על PIMS - דלקת רב-מערכתית שמופיעה אצל ילדים ועלולה לסכן את חייהם. "היא הופיעה אצל עשרות רבות של חולים", אומר פרופ' מבורך. "רק בהדסה היו לנו יותר מ-30 חולים, ובארץ כולה היו כ-200. המחלה הזאת מאוד מסוכנת ומופיעה שבוע-שבועיים עד שישה-שמונה שבועות אחרי הקורונה. זו מחלה שהיא פוסט קורונה והיא מסכנת חיים. רק המחלה הזאת מחייבת חיסון של ילדים, שלא לדבר על הקורונה עצמה, Long Covid ועוד".