משרד הבריאות עדכן בצהריים (יום ג') כי חולה בקדחת מערב הנילוס נפטר שלשום במרכז הרפואי שיבא בתל השומר וקיים חשש שאדם נוסף נפטר אתמול מהנגיף בבית החולים בילינסון. הבדיקות לגביו טרם אומתו. בכך עולה מספר הנפטרים מהנגיף לארבעה לאחר ששתי נשים מבוגרות נפטרו בסוף השבוע לאחר שאומתו כחולות בקדחת מערב הנילוס.
הנפטר בשיבא הוא תושב גני תקווה בשנות ה-80 לחייו. החולה בבילינסון שלגביו נבדק החשד הוא גבר בשנות ה-80 לחייו מהרצליה. עד כה אובחנו 42 אנשים שחלו בקדחת מערב הנילוס, מתוכם אושפזו בבתי החולים 36 אנשים, מהם חמישה מונשמים. כל החולים ממרכז הארץ.
1 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המשרד להגנת הסביבה לכד יתושות נגועות בקדחת מערב הנילוס בשטח נמל התעופה בן גוריון. היתושות הנגועות בנגיף נמצאו בלכידות שבוצעו במהלך השבוע האחרון. כמו כן, במסגרת פעולות הניטור נלכדו יתושות נגועות נוספות ברמת גן. המשרד להגנת הסביבה עדכן את רשות שדות התעופה לגבי לכידתן של היתושות הנגועות בשטח נתב"ג וכן את עיריית רמת גן, והורה על תגבור מערך הניטור, ובמידת הצורך על ביצוע פעולות מניעה והדברה באופן מיידי.
במשרד הבריאות אומרים שכ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. חשוב לציין כי הנגיף לא עובר מאדם לאדם והמחלה לא עוברת בחזרה מהאדם ליתוש.
משרד הבריאות חידד הנחיות לצוותים הרפואיים והנחה לשים דגש על אבחון וניטור המחלה. על מנת לצמצם את החשיפה ליתושים, ממליץ משרד הבריאות להשתמש בתכשירי דוחי יתושים ובאביזרים מתאימים להרחקת יתושים בחדרי המגורים, וכן להפעיל מאווררים במקום השהייה.
תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין החודשים יוני לנובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה. הסיכון לתחלואה משמעותית היא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה אתמול (ב') ל-ynet כי "מתוך האנשים שנדבקים במחלה הזאת, 80% לא מפתחים שום תסמינים, כ-20% מפתחים תסמינים של מחלה ויראלית - חום, כאבי ראש, בחילות, הקאות, כאבי שרירים. ברוב המקרים זה חולף תוך כמה ימים. בפחות מ-1% מהמקרים, בדרך כלל באנשים מבוגרים או אנשים עם דיכוי חיסוני, יכולה להיות מחלה יותר משמעותית עם מעורבות של מערכת העצבים וגם עלולות להיות פטירות. אבל זה באמת המיעוט של המיעוט של המקרים". צפו בריאיון עם ד"ר אלרעי פרייס:
האם יש סיבה לדאגה? ד"ר שרון אלרעי-פרייס על קדחת מערב הנילוס
( צילום: עידו ארז, ירון ברנר)

היא הדגישה: "חשוב שהציבור יידע כדי להרגיע, שזו לא מחלה שעוברת מאדם לאדם. היא אפילו לא מחלה שעוברת מהיתוש לבן אדם וליתוש אחר בחזרה. כשהיא מגיעה לבן אדם, היא נגמרת. אנחנו בהחלט רואים עלייה בתחלואה לעומת שנים קודמות ואנחנו גם בוחנים את זה. מניחים שהדבר קשור להתחממות גלובלית. רואים שהשנה היו לנו כבר כמה מקרים בודדים במאי והרבה מאוד מקרים ביוני וזה קשור לטמפרטורה ולמזג האוויר שמביא את זה".
ומה הפתרונות? פשוט למרוח כל מיני חומרים דוחי יתושים? "קודם כל יש פתרונות ברמת הרשות או ברמה האזורית, לא של האדם עצמו. אנחנו במשרד הבריאות ביחד עם המשרד להגנת הסביבה עושים בדיקות של יתושים ושל זחלים בכל הארץ וכשמוצאים יתושים שנושאים את הנגיף מיידעים את רשות המקומית והיא עושה פעולות של הדברה. הרשויות גם אמורות לעשות סבבים ולבדוק שאין מים עומדים שצריך לייבש.
"ברמה הפרטית, אני מציעה לכולם לשים לב שאין כל מיני מים עומדים ממזגן או כל מיני דברים כאלה בסביבות הבית. יש הרבה תכשירים דוחי יתושים שאפשר לשים בבית, גם מזגן דרך אגב, אבל גם תכשירים ייעודיים שהם דוחי יתושים והדבר האחרון זה כמובן כל התכשירים שאנחנו יכולים למרוח על עצמנו, שזה חשוב בעיקר כשיוצאים בערב ובלילה בדגש על האנשים בקבוצות סיכון. הם האנשים שהמחלה אצלם עלולה להיות חמורה יותר".