"טכנולוגיה מהפכנית - שתשנה את עתיד הטיפול". חמש השתלות של קוצבי לב חדשניים בוצעו לראשונה בישראל על-ידי שני קרדיולוגים בכירים במרכז הרפואי שיבא. ההשתלות, שבוצעו בתחילת החודש, נעשו באמצעות טכנולוגיה חדשה, המאפשרת לראשונה קיצוב עלייתי, בהליך צנתור וללא צורך בניתוח.
קוצבי לב מסורתיים נמצאים בשימוש כבר יותר מ-70 שנים

הטכנוגלוגיה החדשה מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון לסיבוכים עבור המטופלים, ואף נבחרה על ידי מגזין TIME האמריקני לאחת מ-200 ההמצאות המובילות לשנת 2023. הקוצבים שהושתלו בשיבא הם קוצבים מסוג AVEIR AR של חברת ABBOTT – בעלי יכולת לקיצוב עלייתי.
בטכנולוגיה המדוברת, קוצב הלב (קפסולת קיצוב) מוחדר בהליך צנתורי מוורידי הגפיים, מותקן ומקובע ישירות בעלייה הימנית של הלב. כך למעשה, נמנע הצורך בחתך בבית החזה, ולמטופלים אין צלקות או מגבלות בתנועת הזרועות לאחר ההשתלה. מדובר בשני יתרונות משמעותיים מאוד, הן מבחינת הסיכון לזיהומים והן מבחינת ההשלכות על תחושת המטופל וזמן ההחלמה שלו לאחר ההליך.
פרופ' רועי בינרט, מנהל מרכז דוידאי להפרעות קצב וקוצבים במרכז הרפואי שיבאפרופ' רועי בינרטצילום: דוברות שיבא
קפסולות קיצוב מושתלות מאז שנת 2016, ועד כה הן הושתלו רק במדור הלב התחתון, החדר הימני. קוצבים מסוג זה התאימו רק למיעוט מהמטופלים, ואילו מטופלים אחרים שהיו זקוקים לקיצוב בעליות הלב לא התאימו להליך. אך כעת, קפסולת הקיצוב החדשה של ABBOTT מאפשרת חישה וקיצוב של הפרוזדור (AVEIR AR), ואף בעלת יכולת לתקשר עם קפסולת קיצוב שהושתלה בחדר הימני (AVEIR VR). טכנולוגיה זו מאפשרת טיפול אצל רוב החולים, אלו שזקוקים לקיצוב פרוזדורי או לקיצוב דו-מדורי (עלייתי–חדרי).
הקרדיולוגים שביצעו את ההשתלות בתחילת החודש הם פרופ' רועי בינרט, מנהל מרכז דוידאי להפרעות קצב וקוצבים במרכז הרפואי שיבא, ופרופ' איל נוף, מנהל השירות לאלקטרופיזיולוגיה פולשנית בשיבא. השניים הוכשרו בהשתלמות שנערכה בארה"ב בהשתלת קפסולות אלו, ובשלב זה הם הרופאים היחידים מישראל שהוכשרו לכך.
פרופ' איל נוף, מנהל השירות לאלקטרופיזיולוגיה פולשנית בשיבאפרופ' איל נוףצילום: דוברות שיבא
"מדובר בטכנולוגיה מהפכנית, שתשנה את עתיד הטיפול במטופלים הזקוקים לקוצבי לב", אמר פרופ' איל נוף. לדבריו, "אני חושב שבסופו של דבר רוב המטופלים יעברו השתלות של קוצבים תוך שימוש בטכנולוגיה הממוזערת הזו". פרופ' בינרט, הוסיף: "אנחנו באמת נרגשים מכך שאנו יכולים להציע את הטכנולוגיה הזו למטופלים מתאימים במרכז הרפואי שיבא. אנו עושים כל מאמץ על מנת להביא את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר לרווחת המטופלים שלנו".
קוצבי לב מסורתיים נמצאים בשימוש כבר יותר משבעה עשורים, אך הם מושתלים בהליך ניתוחי הדורש ביצוע חתך בבית החזה של המטופל והחדרת אלקטרודות לתוך מדורי הלב. כאשר קוצב הלב חש בהפסקה או האטה של קצב הלב, הוא מעביר דחף חשמלי, כדי להחזיר את הקצב למצב התקין.
למרות שקוצבי הלב המסורתיים הצילו ושיפרו את חייהם של מטופלים רבים בישראל וברחבי העולם (בין היתר של ראש הממשלה בנימין נתניהו), הם לוו גם בסיבוכים, בהם זיהום, דימומים ובלאי של האלקטרודות. לעיתים, כאשר מתרחש זיהום, יש צורך לעקור את מערכת הקוצב כולה, הליך הכרוך בסיכון גבוה לתחלואה ואף לתמותה.