זמני ההמתנה הארוכים ביותר לרופאים ולאבחוני ילדים נמצאו בקופת החולים מכבי – ובפער משמעותי לעומת הקופות האחרות: כך עולה מהדו"ח המעודכן של משרד הבריאות שהתפרסם בימים האחרונים. על פי הדו"ח, שסוקר את זמני ההמתנה בחודשים ינואר עד מרץ 2021, זמן ההמתנה הממוצע מפתיחת התיק ועד לאבחון של רופא מומחה במכבי עומד על 2.5 חודשים, לעומת 1.75 חודשים במאוחדת, 2.09 בלאומית ו-2.38 בכללית, שלא העבירה את מלוא הנתונים למשרד הבריאות.
גם זמן ההמתנה מפתיחת התיק לאבחון בפיזיותרפיה במכבי היה הארוך ביותר: 1.2 חודשים בממוצע ארצי לעומת 1.09 במאוחדת, 0.85 בלאומית ו-0.76 בכללית. פערים משמעותיים נמצאו גם בזמני ההמתנה לפסיכולוגים התפתחותיים לילדים: במכבי ממתינים הילדים 4.27 חודשים בממוצע, בלאומית 2.99 ובמאוחדת 2.7 חודשים. מכללית לא נמסרו נתונים באשר לזמני ההמתנה לפסיכולוג התפתחותי. באשר למידע החלקי שמסרה הקופה למשרד הבריאות, נמסר מהכללית בתגובה: "הנתונים הועברו - אך לא נכנסו למסמך של משרד הבריאות".
קראו עוד:

יותר משלושה חודשי המתנה לקלינאי תקשורת

עוד עולה מהדו"ח, כי במהלך 12 החודשים האחרונים 14% ממבוטחי מאוחדת המתינו מעל 90 יום לאבחון של רופא מומחה, לעומת 15% ממבוטחי לאומית, 24% ממבוטחי כללית ולא פחות מ-42% ממבוטחי מכבי. 67% ממבוטחי מכבי המתינו מעל לשלושה חודשים לטיפול של קלינאי תקשורת, לעומת 37% ממבוטחי מאוחדת, 30% ממבוטחי לאומית ו-51% ממבוטחי כללית.
בדו"ח מופיעים לראשונה גם נתוני זמני ההמתנה הממוצעים בחלוקה גיאוגרפית, מהם עולה כי דווקא באילת ובחיפה זמני ההמתנה לאבחון של רופאים מומחים לילדים הם הקצרים ביותר לעומת אזור הצפון, שם זמני ההמתנה הם הארוכים ביותר. במכבי זמני ההמתנה לרופא מומחה בשרון ובהתנחלויות ארוכים יותר באופן משמעותי לעומת אזור המרכז, הדרום, ירושלים והצפון. במאוחדת לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין האזורים, ובלאומית זמני ההמתנה הארוכים ביותר נמצאו באזור הצפון.
1 צפייה בגלריה
"נכון לשקף לציבור את נושא זמני ההמתנה בתחום התפתחות הילד"
"נכון לשקף לציבור את נושא זמני ההמתנה בתחום התפתחות הילד"
"נכון לשקף לציבור את נושא זמני ההמתנה בתחום התפתחות הילד"
(צילום: shutterstock)
בשנה שעברה הודיע משרד הבריאות על הרפורמה להתפתחות הילד, שמטרתה לקצר משמעותית את זמני ההמתנה לתורים בקופות החולים, עם תקציב של 80 מיליון שקל בשנה. מאז עוקב המשרד אחר הנושא ומפרסם מדי כמה חודשים את נתוני הקופות. "נכון לשקף לציבור את נושא זמני ההמתנה בתחום התפתחות הילד", אומר ד"ר דורון דושניצקי מחטיבת הרפואה של לאומית, המרכז את תחום רפואת ילדים והתפתחות הילד בקופה. "מדובר בתחום מורכב מאוד עם כשלי שוק מהותיים. משרד הבריאות בשיתוף הקופות מנסים להתמודד עם כשלים אלו במטרה להחזיר את המטפלים בתחום ההתפתחותי מהשוק הפרטי אל הציבורי, תוך שמירה על נגישות וזמינות סבירים. לאומית הקימה צוות חוצה אגפים להתמודדות עם הסוגייה, ששוקד להוביל לזמני המתנה נמוכים ככל הניתן, ומאמצנו עד כה ניכרים בתוצאות. נמשיך לשקוד על הנושא ולשפר ככל הניתן".

מכבי: המדינה צריכה להגדיל ההשקעה בהתפתחות הילד

ממכבי נמסר בתגובה: "תחום התפתחות הילד סובל ממצוקה רבת שנים. בשנה האחרונה החלו להתבצע מספר שינויים שמסייעים בגיוס מטפלים רבים יותר לקופות החולים ויש לקוות שצעדים אלה יביאו לקיצור התורים. על המדינה להגדיל את השקעתה בתחום, לפתוח מסלולי לימוד נוספים ועוד. המדידה בדוח לא משקפת את המצב בשטח בשל שונות במדידה בין הקופות. משרד הבריאות מודע לכך ולכן מינה את ד"ר אסנת לוקסנבורג, מנהלת חטיבת טכנולוגיות רפואיות מידע ומחקר במשרד, לייצר מתודולוגיה חדשה שתאפשר השוואה בין הקופות".
מנכ"לית מאוחדת, סיגל רגב רוזנברג, מסרה: "להצליח להוביל בכל כך הרבה פרמטרים, דווקא בתקופה מורכבת שטורפת את כל הקלפים במערכת הבריאות, זו גאווה עצומה ומגיע ציון לשבח לכל הצוותים שלנו. אני מאוד גאה בתוצאות הסקר, ולשמחתי גם לא מופתעת. כקופת בוטיק, מאוחדת משקיעה לאורך שנים מאמצים רבים ביצירת תשתית של שירותים רפואיים זמינים ואיכותיים, שיאפשרו לכל המבוטחים שלנו את המענה הרפואי המהיר והטוב ביותר".