בשיתוף נובו נורדיסק ישראל

משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - הכנה לפגישה הראשונה עם מומחה להשמנה

90 אחוז מהאנשים שמצליחים לרדת עשרות קילוגרמים, חוזרים למשקלם בחלוף מספר שנים בודדות. מדוע זה קורה? מהו השינוי שחל בשנים האחרונות בהתייחסות להשמנה וכיצד ניתן להתמיד בתהליך?
במסגרת הפודקאסט "משחקי בריאות" ארחו דנה רון ופרופ' איתמר רז באולפן את ד"ר רקפת בכרך, מומחית לרפואת משפחה וחברת הועד המנהל של החברה הישראלית לטיפול בחקר השמנת יתר.
ד"ר בכרך, שבעצמה השילה 70 ק"ג ממשקלה, יודעת בדיוק על מה היא מדברת, ממקור ראשון. היא מתמודדת בעצמה עם אתגר התזונה מזה 20 שנה, ומצליחה לשמור על המשקל שהורידה ולנצח את הסטטיסטיקה העגומה.

"צריך להבין שהשמנה היא מחלה שצריך לטפל בה כל החיים"

הרוב המכריע של אלו שמרזים לא מצליחים לשמור על משקלם לחזור למשקל המקורי תוך מספר שנים בודדות. המספרים מדברים על כך שגם מי שהוריד 20-30 ק"ג ממשקלו, תוך שנתיים יחזור למשקל המקורי ואף יעלה למשקל גבוה יותר.
איך ניתן בכל זאת לשמור על המשקל שמורידים לאורך זמן?
ובכן, הכל מתחיל משינוי נקודת המבט. ההכרה בכך שמדובר במחלה ולא בצורך בדיאטה נקודתית וחד-פעמית, היא נקודה הפתיחה. מי שחושב שאחרי שהוא ירד במשקל הוא כבר לא צריך יותר טיפול, הוא צריך להפסיק מעקב אצל דיאטנית ויכול להפסיק להקפיד על פעילות גופנית יומיומית, טועה. המשקל יחזור בחזרה. לכן, לפני שמתחילים את התהליך צריך להבין שמדובר במחלה".
לדבריה, "זה לא עונש לאכול במידה ולהקפיד על שגרת אימונים גופניים. יש פה מחלה שצריך לטפל בה כל החיים. רוב האנשים הם כמו אקורדיון: עולים ויורדים, עולים ויורדים. אם לא נפנים שזה תהליך שנצטרך 'לעבוד' בו כל החיים, זה לא ייפתר מעצמו.
"גם אני, שירדתי המון במשקל, ולמעשה השלתי מעצמי משקל של עוד בן-אדם, זוכרת שבעצם מקננת אצלי מחלת השמנה שאני מוכרחה לנהל אותה".
האזינו לפודקאסט:

עם מה צריך להגיע לפגישה הראשונה אצל המומחה להשמנה?
"הדבר הראשון שצריך להכין זה רצון, זאת אומרת באמת לרצות", מסבירה ד"ר בכרך. "להגיד שאני רוצה לרדת במשקל זה לא מספיק. אני צריך להתכונן לזה שאני יוצא למסע, מסע לכל החיים. השמנה זו מחלה ולא מבריאים ממנה. גם אם ירדת במשקל ותפסיק לעשות את מה שאתה עושה, תעלה מחדש".
ד"ר בכרך מסבירה שהמסע הזה מלווה לא רק על ידי רופא אלא על ידי אנשי מקצוע רבים.
"התהליך כרוך גם בליווי של דיאטנית, לפעמים צריך פסיכולוג או עובדת סוציאלית. רופא בוודאי שצריך והרבה פעמים גם אחות ויש לנו היום תרופות מצוינות, שעשו שינוי דרמטי בכל הנושא של מחלת ההשמנה.
"במקרים קיצוניים, אנחנו יכולים להגיע לניתוחים בריאטריים או גם אל גסטרוסקופיות דרך הוושט,וכל אלה זמינים עבור כל אחד שרוצה בכך ומחליט להתחייב לתהליך. זה רק עניין של החלטה. הצוות העוטף שם, אבל צריך להחליט שזה מה שרוצים".
ד"ר בכרך מציינת גם אמצעים אחרים המסייעים לשמירה על המשקל כמו אפליקציות לשליטה ובקרה על כמות הקלוריות, ואמצעים מסורתיים כמו חוברות מעקב, שנמצאו יעילים מאוד לשמירה על משקל תקין.
מדוע בשנתיים האחרונות חלה מהפכה בהתייחסות להשמנה?
בשנתיים האחרונות חל מהפך בתחום הטיפול בהשמנת יתר. פרסומים על התרופות לטיפול במחלת ההשמנה נפוצו, ובצדק, לכל כיוון ורבים פונים כדי לקבל הפניות לאותן תרופות.
ד"ר בכרך: "אנשים מגיעים ומבקשים רק את התרופה אבל התפקיד שלנו, הרופאים, הוא להגיד: אני רוצה לתת לך את התרופה אבל זה חבילה - זה תזונה ופעילות גופנית ודיאטנית". היא מדגישה שכמו לכל תרופה, גם לתרופות אלה תופעות לוואי ושהן מחייבות מעקב קבוע.

זה לא רק האישיות שלכם, גם הורמוני המתח והחרדה אשמים

מדינת ישראל היא מדינה במתח מתמיד. רבים מוצאים את עצמם בתקופות של מתח וחרדה, כמו זו שאנחנו חווים לאחרונה, ואוכלים כמויות גבוהות מהרגיל. אכילה רגשית קוראים לזה והיא מושפעת הורמונלית.
"מצד אחד יש את הקורטיזול ומצד שני יש את האדרנלין והאדרנלין הוא דווקא הורמון שעוזר להרזיה ומה שמשנה לי כל פעם את המאזן הם האנדורפינים", אומרת ד"ר בכרך ומתייחסת להליכות שהיא נוהגת לעשות באופן קבוע.
"למשל הליכה היא לא עניין של ירידת הקלוריות אלא שהיא מעלה את האנדורפינים בגוף, שמסייעים לא רק ליכולת לשלוט ברעב אלא גם מגבירים חילוף חומרים ומעלים את מסת השריר", היא אומרת.

אם המוטיבציה לירידה במשקל לא תהיה ברורה, יהיה קשה להתמיד

ד"ר בכרך מדגישה, שמניסיונה, צריך סיבה שתיתן מוטיבציה לרדת במשקל. במקרה שלה זה נבע מקשיים שחשה בעת טיול, דבר שהיא מאד אוהבת לעשות עם בני משפחתה. "ואז התחלתי ללכת", היא מספרת על תחילת הדרך עבודה ומציינת שבהתחלה לא קרה כלום.
"חשוב לדעת, שכשאתה לא עושה דיאטה כאסח אלא אתה עושה את זה בדרך נכונה, זה לוקח הרבה זמן. אמרתי לעצמי: 'רקפת, תתמידי, את יודעת שאת עושה את הדבר הנכון'. באיזשהו שלב הקילוגרמים התחילו לרדת", היא מספרת.
כלומר, הסיבה צריכה להיות מספיק חזקה בשביל שתניע לשינוי?
ד"ר בכרך: "בהחלט. יש לי מטופל שהיה מאוד שמן, והיום הוא רזה. הוא עדיין מגיע אלי למעקב. היה לי קשה למצוא משהו שיניע אותו להתחיל את התהליך. בסופו של דבר, הבנתי שהוא מתפרנס מנהיגה, ואמרתי לו: אם לא תרד במשקל, יכול להיות לך דום נשימה וישללו לך את רישיון הנהיגה. אם לא תיקח את העניין ברצינות, לא תוכל להתפרנס. וזה עבד ודרבן אותו להניע את התהליך ולשמור על המשקל תקין ולהמשיך להגיע לביקורת תקופתית ולהישאר במעקב. צריך להבין, שלבד ללא פיקוח וללא עזרה, מאוד קשה להצליח. זו לא בושה לבקש עזרה, זו אפילו חובה. אין פה קסמים. צריך פשוט להתמיד ולהפוך את זה לדרך חיים".
בשיתוף נובו נורדיסק ישראל