בבית החולים רמב"ם בחיפה ממשיכים להילחם על חייה של בת ה-32, אם לבן בגיל שלוש ולילדה בת ארבע, שמאושפזת במצב קשה בעקבות סיבוך של שאיבת שומן שאותו עברה במרפאה לאסתטיקה בכפר מנדא. בעקבות האירוע, מסבירים מומחים לכירורגיה פלסטית ואסתטית ל-ynet למה נועד הליך שאיבת שומן, מי מוסמך לבצע אותו, מה היתרונות ומה הסיכונים הטמונים בו.
2 צפייה בגלריה
ניתוח שאיבת שומן
ניתוח שאיבת שומן
"שאיבת שומן נועדה לעיצוב - ולא להרזיה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פרופ' דין עד-אל מנהל מערך הכירורגיה הפלסטית והכוויות בבית החולים בילינסון, הסביר כי "הליך שאיבת השומן שתואר כבר לפני יותר מ-40 שנה, נוצר לא להרזיה - אלא לעיצוב. ניתן לטפל באמצעות ההליך למשל באישה בעלת משקל בגדר הנורמה, שיש לה מצבורי שומן בירכיים או בבטן שאינם נעלמים בדיאטה".
"היום שאיבת השומן משמשת כלי חשוב בידי הפלסטיקאים ברפואה משחזרת ואסתטית, כי זו הדרך 'לקצור' שומן", הוסיף פרופ' עד-אל. "השומן מוזרק חזרה למילוי חסרים בנפח בשדיים או בפנים. טכניקה זו, הקרויה ליפוסקופלטור - פיסול בשומן, לא רק ממלאת בנפח, אלא גם גורמת להתחדשות העור וטיפול בנזקי הקרנות, וזאת עקב העובדה שהשומן הנשאב מהווה מקור טוב לתאי גזע. כשמבצעים שאיבת שומן שואבים את אותם תאי גזע, ואם נזריק שומן זה במקומות אחרים בגוף זה יכול לגרום לא רק למילוי נפח, אלא גם להתחדשות העור ולשיפור המקרם".
פרופ' דין עד-אל מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית וכוויות בבילינסוןפרופ' דין עד-אלצילום: שלומי יוסף
הוא ציין דוגמאות לכך: "אם נניח אישה עוברת הקרנות לבית החזה אחרי סרטן, אז ניתן לשפר את המרקם של העור בעזרת הזרקת שומן. אם נניח אדם עבר תאונה ויש לו פצע פתוח בפנים, אז ניתן להזריק שומן שגם ישפר את תהליך ההחלמה". לדבריו, "החיסרון הוא שלפעמים צריך לחזור על התהליך כמה פעמים, כי לא תמיד כל השומן נקלט. זה תחום מאוד מתפתח, ויש מקומות שעושים שחזור שד רק עם שומן. זה מה שאנחנו עושים בבית החולים בעצם - וזו הסיבה העיקרית שלשמה אנחנו עושים שאיבת שומן".
פרופ' אסף זלצר, מנהל כירורגיה פלסטית והשירות לרפואה אסתטית ברמב"ם, הדגיש גם כן כי "שאיבת שומן זה הליך שלא נועד להרזיה, אלא לתיקון או שיפור צורת הגוף. כל מי שיש לו עודף משקל משמעותי לא מועמד לשאיבת שומן, וההליך מתאים בדרך כלל לאנשים שלא בעודף משקל, בעלי מבנה גוף בינוני". הוא הסביר: "זה נועד לתיקון של דברים נקודתיים, כמו הירכיים, צידי הבטן, הזרועות וכדומה. זה לא הליך להרזיה, ולא עושים שאיבות בכל הגוף כדי להוריד משקל. אנחנו גם מסבירים למטופלים שאחרי שאיבה אם הם יעלו על המשקל לא יהיה הבדל משמעותי.
פרופ' אסף זלצרפרופ' אסף זלצרצילום: הקריה הרפואית רמב"ם
"שאיבת שומן זה הליך רפואי לכל דבר, וזה ניתוח במלוא מובן המילה", הוסיף פרופ' זלצר. "הניתוח מתבצע דרך חורים קטנים של כמה מילימטרים באזורים אסטרטגיים, וזה ניתוח לכל דבר. בגלל שזה נחשב ניתוח אסתטי קוסמטי, ולכן מי שמוכשר לכך בישראל הם מומחים שעברו הכשרה בנושא. כל שאיבה של יותר מ-500 מיליליטר צריכה להתבצע במוסד רפואי מוכר על ידי מומחה בתחום. בנוסף, יש מקסימום שניתן לשאוב, שזה עד חמישה ליטרים בשאיבה אחת. מעבר לזה, אחוז הסיכונים והסיבוכים עולה".
פרופ' זלצר ציין כי "לניתוח יש סיכונים קלים אפשריים, כמו דימומים לא חריפים, אובדן תחושה מקומי שחולף כעבור כמה ימים, שטפי דם ונפיחויות שחולפת, אך יש גם סיבוכים יותר משמעותיים כמו זיהום נרחב או תסחיף ריאתי, שאף עלול להוביל למוות במקרים חמורים". עם זאת, הוא הדגיש כי "אם מבצעים את שאיבת השומן בידיים מיומנות, ב-99.9% מהמקרים מדובר בהליך קל יחסית למטופלים. כשהוא מתבצע בצורה נכונה ובתנאים נכונים, המטופלים מרוצים ומשתקמים ממנו בצורה יפה - אך בידיים לא מיומנות זה יכול להיות מסוכן, ולגרום למקרים חריפים - ולעיתים גם למוות".
"חשוב לעשות את ההליך במוסד מוכר, שיכול לעקוב גם לאחר הניתוח אחר מצב המטופל", הוסיף פרופ' זלצר. "כמובן שאותו מוסד צריך להכיל את כל התנאים של חדר ניתוח, הן מבחינת סטריליות והן מבחינת מכשור רפואי מתאים".
2 צפייה בגלריה
ניתוח פלסטי שאיבת שומן
ניתוח פלסטי שאיבת שומן
"זריקת הנוזלים שניתנת נספגת חזרה למערכת הדם - ועלולה להוות סכנה". אילוסטרציה
(ShutterStock)
פרופ' עד-אל מבהיר כי "שאיבת שומן זה הליך כירורגי לכל דבר, ומותר בארץ לכירורגים פלסטיים וכלליים לאחר הכשרה בנושא. שאיבת שומן של יותר מ-5-4 ליטר יכולה להיות מסוכנת, ויש אזהרה של ה-FDA והאיגוד האמריקני לכירורגיה פלסטית להימנע מכך. בין הסיבות לאזהרה: חשש מבצקת ריאות ותסחיפים שומניים - היכולים להיות קטלניים".
"שאיבת שומן זה ניתוח לכל דבר - ויש בו סיכונים", הוסיף. "בפעולה הזו יש פגיעה בכלי דם קטנים. מדובר בניתוח פולשני שבמהלכו מכניסים מעין מתכות קטנות ושוברים את הרקמות התת-עוריות, ואם שומן נכנס לכלי הדם האלה הוא יכול לגרום לפגיעות שציינתי". על זריקת הנוזלים שניתנת למטופלים במהלך שאיבת השומן, אמר: "הזריקה היא מעין תמיסה שמכילה הרבה נוזלים, חומר הרדמה ואדרנלין, שמכווץ כלי דם. ככל ששואבים יותר שומן צריך להזריק יותר נוזלים. אך הם נספגים חזרה למערכת הדם ויכולים להוות סכנה".
התקרית הקשה התבררה לאחר שהאישה פונתה לבית החולים רמב"ם במצב קשה מאוד. הצוות הרפואי בבית החולים הבין כי היא עברה פרוצדורה רפואית במרפאה, ודיווח למשרד הבריאות על המקרה. במשרד הבריאות אמרו כי ניתוחי שאיבת שומן בוצעו במקום על-ידי רופא ללא מומחיות לכירורגיה פלסטית או כירורגיה כללית. לאחר התקרית הקשה הוציא משרד הבריאות צו סגירה למרפאה האסתטית "קנטרי ביוטי" בכפר מנדא.