ניתוח שחזור אפרכסת. נבנתה מעור הקרקפת
רופאים ישראלים הצליחו לבנות מחדש אפרכסת אוזן שנכרתה בטכנולוגיה חדישה: בן 54 שאיבד את אוזנו בתאונת עבודה הובהל לבית החולים שערי צדק, שם הרופאים הצליחו לשחזר את האפרכסת בטכנולוגיה של שילוב סחוס מלאכותי והעברת רקמות מהקרקפת והרגל.
קראו עוד:
בן 54 העובד כנגר הובהל לבית החולים לפני כמה חודשים לאחר שנפצע בעת עבודתו בנגרייה, לאחר שמשטח עץ נפל עליו וכרת את המחצית העליונה של אוזנו. "בהתחלה לא הרגשתי בחסרונה של האוזן, חשבתי שמדובר בחתך מדמם", הוא משחזר, "לקחתי סמרטוט ולחצתי כדי שלא ימשיך לרדת דם. כשהגעתי למיון, הבנתי מה קרה באמת - האוזן נחתכה לחצי. ביקשתי מבעל הנגרייה להביא מהר את הגדם מהר למרכז הרפואי זה לקח קצת זמן, אך לבסוף החצי החסר נמצא".
רופאי המיון ביצעו ניסיון מהיר להציל את האוזן על ידי תפירת הגדם למקומו, אלא שהגדם לא קיבל אספקה מספקת של דם ולכן החליטו הרופאים לבצע שחזור של האוזן בטכנולוגיה מתקדמת תוך שימוש בתחליף סחוס מחומר אלופלסטי. חומר זה מותאם בממדיו לאוזן הנגדית של הפצוע וכיסויו ברקמה המועברת מהקרקפת ומהעור ברגל.
1 צפייה בגלריה
השתלת אוזן
השתלת אוזן
שחזור של האוזן בטכנולוגיה מתקדמת תוך שימוש בתחליף סחוס
ד"ר יואב גרונוביץ' מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בשערי צדק, שביצע את הניתוח יחד עם צוות רופאי המחלקה, הסביר כי מדובר במקרה טראומה קשה שדרש התייחסות הן לפונקציונליות של הרכבת משקפיים אותם עטה המטופל, והן למראה האסתטי הסופי.
"סיכויי החזרת הגדם למקומו נמוכים ביותר", אמר ד"ר גרונוביץ, "צוות הרופאים שלנו ניסה בכל זאת לבצע זאת, ולאחר שהקליטה של הגדם לא צלחה, החלטנו על ביצוע שחזור מורכב תוך שימוש במרכיב אלופלסטי שישמש כבסיס לשחזור וכתחליף לסחוס. מדובר בחומר המשמש גם בשחזורי קרקפת ועצמות בפנים. היתרון המרכזי בחומר הוא בכך שניתן לקבל אותו בהתאמה מושלמת לאוזן הנגדית".
תחליף הסחוס יובא מארה"ב, ובניתוח מורכב בוצע חיבורו לשארית הסחוס הקיימת באפרכסת. בשלב הבא כוסה הסחוס בשתי שכבות של רקמה רכה:
  • האחת היא רקמה של מעטפת השריר מהקרקפת.
  • השנייה היא עור בשכבה דקה שנלקחה מהרגיל, ושנועדה לכסות על הרקמות ולאפשר את שימור המבנה הייחודי של האפרכסת.
הניתוח אפשר לעובד החלמה מלאה וחזרה לשגרת חייו למרות הפציעה הקשה. השבוע הוא הגיע לביקורת בבית החולים, ושוחרר כשמצבו טוב מאוד. "זו הייתה פציעה קשה מאוד ולא פשוטה לטיפול", סיכם ד"ר גרונוביץ', "הטכנולוגיה החדשה אפשרה לנו לשחזר את האפרכסת, ולהביא את הפצוע לשיקום מהיר יחסית, ולתוצאה אסתטית טובה מאוד".