תינוק נפטר במהלך לידה שהתרחשה בימים האחרונים בבית החולים האנגלי בנצרת בסגנון "קיסרי צרפתי". מדובר על טכניקת לידה שעמדה לפני כשנה וחצי במחלוקת, במהלכה משרד הבריאות אסר על ביצועה באופן זמני - אך לבסוף שינה את החלטתו והתיר אותה.
1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
"אירוע טראגי שדווח למשרד הבריאות ונמצא בבדיקה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מצבה הרפואי של האם בסדר והיא כבר שוחררה לביתה. זה היה הניתוח הקיסרי הרביעי שהיא עוברת, וגם הריונה הקודם בוצע בניתוח "קיסרי צרפתי" בבית החולים האנגלי בנצרת.
מבית החולים נמסר כי "מדובר באירוע טראגי שדווח כמקובל למשרד הבריאות ונמצא בבדיקה לעומק. אנו משתתפים בצערה הרב של המשפחה ומלווים אותה". בבית החולים דחו את הטענות על כך שהלידה בוצעה באופן שסיכן את התינוק, ואמרו כי "מלבד היותו אירוע טראגי, מדובר במקרה חריג לאחר כ-2,000 ניתוחים מוצלחים מסוג זה שבוצעו בארץ, מתוכם כ-1,500 בביה"ח האנגלי.
כמו כן, הוסיפו בבית החולים, "יש לציין כי בנוסף לישראל, כיום ניתן לעבור את הניתוח גם במדינות נוספות, שם רופאים הוכשרו לכך במיוחד, ובהן: בלגיה, צרפת, קרואטיה, לוקסמבורג, שוויץ ופולין".
משרד הבריאות מסר בתגובה כי "בסיום עבודה של ועדה מקצועית שבחנה את הנושא, אישר משרד הבריאות את קיום הניתוח, זאת בתנאי שהיולדת תעודכן בסיכונים הנלווים לניתוח ספציפי זה, שהם שונים מניתוח קיסרי שנעשה בבתי חולים אחרים בארץ ובעולם. האירוע המצער דווח למשרד הבריאות כמקובל, והוא נמצא בהליך בדיקה".
בניתוח "קיסרי צרפתי" הגישה לרחם לא מתבצעת באמצעות חיתוך הפריטונאום (הצפק), הקרום שמגן על איברי הבטן, אלא באמצעות טכניקה המאפשרת ביצוע חתכים קטנים יותר ובאזורים הכוללים פחות רקמות וקצות עצבים. ההימנעות מהליך חודרני לתוך חלל הבטן משפיעה באופן משמעותי על משך ההתאוששות. הגישה לתינוק בניתוח זה מתבצעת דרך הרחם הפתוח, לעיתים בעזרת שימוש במלקחיים. בניתוח הצרפתי האם לוקחת למעשה חלק פעיל בלידה ובדיוק כמו בלידה טבעית, נדרשת ללחוץ ובכך בעצם חווה את הלידה באופן כמעט מלא.