המלחמה בעישון ובחברות הטבק מתחילה להראות תוצאות: דוח חדש מעלה כי שיעורי העישון העולמיים ירדו לראשונה זה 20 שנה. עם זאת, הולך וגדל מספרם של בני הנוער המעשנים.
קראו עוד:
את הדוח חיבר ארגון Vital Strategies, האוסף נתוני בריאות שונים בעולם, יחד עם צוות מדענים מאוניברסיטת אילינוי שבשיקגו. עולה ממנו שבעולם יש כ-1.1 מיליארד מעשנים ועוד 200 מיליון המשתמשים במוצרי טבק אחרים, וכי חלה ירידה בשיעורי העישון מ- 22.6% מעשנים ב-2007 ל-19.6% ב-2019. מדובר בירידה ראשונה בעישון מאז החלו להתפרסם הדוחות האלו, ב-2002.
1 צפייה בגלריה
הפסקת עישון גמילה מעישון סיגריות סיגריה
הפסקת עישון גמילה מעישון סיגריות סיגריה
לדעת החוקרים, הירידה בעישון מהווה סימן ליעילותם של אמצעי השליטה על הטבק, הכוללים העלאת מסים על מוצרי עישון
(צילום: shutterstock)
למרות הירידה הכללית, במספר אזורים בעולם שבהם חל גידול באוכלוסייה - אפריקה, מזרח הים התיכון והאזורים המערביים של האוקיינוס השקט - נמצאו מספרים גדלים של מעשנים. בלפחות עשר מדינות באפריקה יש עלייה בעישון בקרב מבוגרים וצעירים כאחד.
החוקרים מצאו כי חלה עלייה בשיעור העישון בקרב בני נוער בני 13 עד 15 ב-63 מתוך 135 המדינות שנסקרו, אם כי השיעור המדויק לא צוין. נכתב רק שכ-50 מיליון בנים ובנות בקבוצת גיל זו מעשנים טבק על מוצריו השונים. השפעת כניסתן של הסיגריות האלקטרוניות בשנים האחרונות עדיין לא הובנה במלואה מהמספרים שנאספו.
לדעת החוקרים, הירידה בעישון מהווה סימן ליעילותם של אמצעי השליטה על הטבק, הכוללים העלאת מסים על מוצרי עישון, אלא שבמדינות עניות רבות לא נחקקו הגבלות קשות מספיק, מה שגורם לעלייה בעישון בהן.
הנתונים מראים כי שימוש בטבק גרם לכ-8.7 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם ב-2019 ולנזק כלכלי של כשני טריליון דולר. יותר ממחצית ממקרי המוות היו במדינות בעלות הכנסה גבוהה
הנתונים מראים גם ששימוש בטבק גרם לכ-8.7 מיליון מקרי מוות בעולם ב-2019 ולנזק כלכלי של כשני טריליון דולר. יותר ממחצית ממקרי המוות היו במדינות בעלות הכנסה גבוהה. הנתונים אמורים להשתנות אם השימוש בסיגריות ימשיך לעלות באזורים בעלי הכנסה נמוכה.
מהדוח האחרון של משרד הבריאות בנושא עלה כי מדי שנה מתים בישראל כ-8,000 נשים וגברים כתוצאה מעישון. מסקר המרכז הלאומי לבקרת מחלות בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל, שנערך מדצמבר 2018 עד מרץ 2020, עלה כי שיעור המעשנים באוכלוסייה הבוגרת בישראל ב-2020 הוא 20.1%, בהשוואה ל-20% שנה קודם לכן. גם בישראל יש עלייה בעישון בקרב בני נוער: 22.6% מבני הנוער הצהירו ב-2021 כי הם מעשנים בהשוואה ל-20.7% שנה קודם לכן.