שעות ספורות לאחר פרוץ המלחמה מעזה בהפתעת 7 באוקטובר, התריעו הבוקר (שבת) בשירותי הדם של מגן דוד אדום מפני מחסור חמור במנות דם מכל סוגי הדם, ובייחוד מנות מסוג O לטיפול מציל חיים. עם פרסום הפנייה לציבור - הגיעו מאות לבית החולים איכילוב בתל אביב וביקשו לתרום. גם מוקדי ההתרמה האחרים ברחבי הארץ הוצפו באלפי בני אדם. תורים ארוכים השתרכו עד לסגירת מוקדי ההתרמה לפני 20:00 במוצאי שבת.
תורמים דם
(קרדיט: אופיר שמיר, ליאור אוחנה)

מד"א הודיע במוצאי שבת על סגירת מוקדי ההתרמה ומסר כי אלפי מנות דם נתרמו בנקודות השונות. מנות הדם "מסופקות ויסופקו לפצועים בבתי החולים בכל רחבי הארץ. בשירותי הדם של מד"א מבקשים מהציבור שלא להגיע היום, אך להמשיך ולהגיע בימים הבאים.
על פי דיווחים מאיכילוב, אנשי מד"א נתנו לאחד הממתינים לנהל את התור. הממתינים כעסו שמי שמילא טופס דיגיטלי ממתין יותר זמן בגלל שלא בכל העמדות קוראים את הטפסים. לשאלה למה לא פתחו מוקדים נוספים במרכז איש לא עונה. למרות ההמתנה הארוכה אנשים ממשיכים לעמוד ושומרים על אורך רוח וסבלנות.
חלק מהדוגמים של מד"א התחילו את היום ב-8 וחצי בבוקר בשיבא, והמשיכו אותו לאחר מכן באיכילוב בלי הפסקה. כך למשל, דוגמת בשם נוי דגמה כ-50 אנשים בשמונה שעות באיכילוב בלבד.

עומס אדיר במוקדי ההתרמות

מאז 10:30 בבוקר הגיעו כ-650 ישראלים לתרום דם בבית החולים איכילוב (קומה 1 בבנין המיון). חלקם עמדו בתור חמש שעות ואף יותר. "אנו מבקשים מהציבור להגיע ולתרום", נמסר תחילה מבית החולים, אך כעבור שעה - לאחר שמאות נענו לקריאה, מסר בית החולים: "עקב עומס אדיר של אנשים שמבקשים לתרום דם, אנו מבקשים להפסיק לעת עתה להגיע". לאחר 19:00 הודיע בית החולים כי "העמדה נסגרה. תודה לכולם על ההיענות המדהימה. אנו נפתח שוב בעת הצורך והודעה בנושא תפורסם בהתאם".
6 צפייה בגלריה
תרומות דם בבית החולים איכילוב
תרומות דם בבית החולים איכילוב
ישראל היפה: מאות באו לתרום דם בבית החולים איכילוב
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
תרומות דם בבית החולים איכילוב
תרומות דם בבית החולים איכילוב
אנשים עמדו שעות בתור, שליח מאבולעפיה פינק במאפים
(צילום: אופיר שמיר)

כאן תוכלו לתרום דם

היום יקיימו שירותי הדם של מגן דוד אדום התרמות דם גדולות בערים הבאות:
  • תל אביב - דיזנגוף סנטר, קומה מינוס 1 סמוך לבוטיק מעצבים מהשעה 11:00 ועד לשעה 21:00
  • תל השומר - בניין שירותי הדם של מד"א במתחם תל השומר מהשעה 10:00 עד 20:0
  • ירושלים - בתחנת מד"א ברחוב המ"ג 7 משעה 10:00 ועד לשעה 21:0
  • חיפה - בתחנת מד"א ברחוב יצחק שדה 10 מהשעה 12:00 ועד לשעה 21:0
  • נתניה - מתנ"ס עיר ימים, מהשעה 11:00 ועד לשעה 21:00
במד"א מבקשים מבעלי כל סוגי הדם, ובעיקר מסוג O להגיע ולתרום דם. במד"א הודו למתנדבים הרבים שהגיעו ותרמו דם להצלת חייהם של הפצועים ומבקשים מהציבור להמשיך ולהתעדכן ברשימת מוקדי התרמות הדם באתר מד"א".
6 צפייה בגלריה
תרומות דם בבית החולים איכילוב
תרומות דם בבית החולים איכילוב
מאות הגיעו לתרום דם בבית החולים איכילוב
(צילום: דוברות איכילוב)
המרכז הרפואי שיבא פתח אף הוא במבצע התרמות דם: "אנו מודים להמונים אשר התגייסו ותוך דקות ספורות החלו להגיע לתרום דם. בשל עומסים כבדים ועל מנת לווסת את התרומות, אנו מבקשים מהציבור להמתין ולחזור ולהגיע לתרום בהתאם לעדכונים".
6 צפייה בגלריה
תרומות דם תה"ש
תרומות דם תה"ש
תורמים דם בתל השומר
(צילום: דוברות תל השומר)
6 צפייה בגלריה
תרומות דם תה"ש
תרומות דם תה"ש
תרומות דם בשיבא. הציבור התגייס
(צילום: דוברות תל השומר)

"כל אחד נותן את חלקו"

לוטם בוטבול, 22, חדרה הגיעה לסייע בתרומת דם: "לתרום דם זו התרומה האישית שלי. מקווה שיקפיצו אותי למילואים. זה מוציא אותנו מהחדשות וכל אחד נותן את החלק שלו. לא האמנו כמה אנשים יש פה ולא מפסיקים להגיע אנשים שזה הכי מחמם את הלב. מקווים שהפצועים ירגישו טוב".
באיכילוב מדווחים על מאות אנשים שהגיעו לתרום דם
(צילום: דוברות איכילוב, מוטי קמחי, אופיר שמיר)
אדר ששי, 21, חדרה: "באתי לתרום כי כמו כולם זה רק משהו קטן שאני יכולה לעשות. בשעת צרה עם ישראל יודע להתאחד, אפשר לראות בתרומות הדם בחדרה וזה מחמם את הלב".
מורל בוטבול, 25, חדרה: "ראיתי את המצב, עדיין לא קראו לי למילואים ולעזור פה זה מה שאני יכולה לעשות. אנחנו פה מאחת ועשרים וכבר ארבע וחצי, ממתינות כמה שצריך כדי לתרום. יש הרבה פצועים, הרבה הרוגים והם כולם אנחנו".
6 צפייה בגלריה
תרומות דם
תרומות דם
אנשים לא מפסיקים להגיע לתרום, גם בחדרה
( צילום: ליאור אוחנה)
דיאנה רובנס, 34, חדרה: "הגעתי לפה ברגע שפרסמו שיש תרומות דם. אני פה מאחת וחמישה, הרבה זמן. מחכה ממתינה פה כי זו הדרך שלי לתרום ללחימה. בצבא אני לא יכולה לתרום כבר וזה המעט שאני יכולה לעשות בשביל המדינה. יש לי שתי חברות שהבעלים שלהם גויסו למילואים בתפקידי לוחמה ואני דואגת ומקווה שיהיה בסדר".
משעות הבוקר טענו בבתי החולים שלא קיבלו הנחיות מסודרות ממשרד הבריאות באשר להתנהלות - גם שלוש שעות לאחר תחילת האירוע. בהנהלות בתי החולים בשלב הראשון קיבלו החלטות על דעת עצמן. מנגד, טענו במשרד הבריאות כי הנחו את בתי החולים בדרום הארץ לעבוד במתכונת חירום על כל המשתמע מכך.
במשרד הבריאות טענו כי בתי החולים הונחו הבוקר לשחרר חולים שאינם זקוקים להמשך אשפוז לביתם או למוסדות לאשפוז המשכי. "משרד הבריאות נמצא בקשר עם כלל בתי החולים בארץ והנחה אותם להתכונן למעבר למתכונת חירום ככל שידרש. המשרד מקבל דיווחים שוטפים מבתי החולים", נמסר ממשרד הבריאות.
עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "כל בתי החולים במרכז הארץ ערוכים לקבלת פצועים מבתי החולים בדרום הארץ במידת הצורך. מד"א קיבלו הנחיות להעלות את מלאי הדם והועברו מלאי דם לבית חולים סורוקה".
פורסם לראשונה: 10:20, 07.10.23