בשיתוף חברת מרק
"צריך לזכור שלמטופלים צרכים רבים נוספים מעבר ליעוץ והטיפול של מומחה באונקולוגיה, ובקהילה קיימת אפשרויות למענה בחלק נרחב מהם על ידי אחיות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פיזיותרפיסטיים, וכמובן רופאי המשפחה. לפעמים יש צורך לערב מומחים בתחום הגריאטריה ומנגד יש צרכים מיוחדים שצריך לתת עליהם את הדעת של מחלימים צעירים. מה שקיים עומד לרשות המטופלים, ויש תמיד מקום להרחיב". כך אומרת ד"ר נאווה זיגלמן, ראש תחום אונקולוגיה במכבי שירותי בריאות, רופאה מומחית באונקולוגיה וברפואה פנימית, מומחית בתחום גידולי השד, שהתארחה בפרק חדש של "מישהו מטפל בך" לשיחה עם ד"ר מאיה רונן על טיפול אונקולוגי בקהילה.
ד"ר זיגלמן הצטרפה לקופת החולים מכבי אחרי שנים של עבודה כרופאה אונקולוגית בכירה בישראל ובארה"ב, ועם חזון ומטרה לפתח שירות אונקולוגי בקהילה. על התפתחות תחום השירות האונקולוגי בקהילה לעומת התקופה בה הצטרפה ל"מכבי" מספרת ד"ר זיגלמן: "באותה התקופה בישראל מרבית האבחונים והטיפולים היו בבית החולים, כשעלה חשד לגידול מטופלים רבים הופנו לבית החולים לאישפוז לצורך איבחון, וכאשר היה צורך במתן תרופות, הטיפול העיקרי התבסס על כימותרפיה (בשפה שלנו אנחנו מכנים תרופות אלו "ציטוטוקסיקה"). הטיפול עצמו היה ניתן בעיקר בעירוי לווריד, ולווה בתופעות לוואי משמעותיות של בחילות הקאות נשירת שיער ועוד. לכל יעוץ, טיפול, וסיבוך המטופלים נאלצו לפנות לבית החולים.
היה ברור לי כבר אז, שפריצות הדרך במחקר הסרטן יאפשרו פיתוח תרופות חדשות שינתנו בכדורים, בעירוי פשוט או בזריקה תת-עורית, ותופעות הלוואי תהיינה קלות הרבה יותר. היה גם ברור, שגיוס אונקולוגים בכירים במגוון סוגי הגידולים השכיחים לשירות הציבורי בקהילה, ישפר מאד את השירות לקהל. המומחים יוכלו להיעזר בתשתית שקיימת ממילא בקהילה כדי לקבל מידע על המטופל כולל מחלות הרקע והתרופות שלו, על היקף הגידול והמאפיינים שלו, לתכנן את הטיפול, להסביר את ההמלצות למטופל ולשתף את רופא המשפחה בכל המידע, ולפי הצורך להפנות למכונים אונקולוגים מטפלים. התשתית בקהילה ממילא פרושה באופן ארצי ועם מגוון מטפלים רפואיים ופרה-רפואיים ועם מזכירות מצוינות שמכירות את הארגון".
"נדרשה הכרה של הנהלת הקופה ואמון בכך שהתהליך נחוץ ואפשרי", מדגישה ד"ר זיגלמן. "גויסו מיטב המומחים בפריסה ארצית, ככל הניתן הם קושרו עם אחיות אונקולוגיות ומנהלות שירות לחולים קשים (מדובר במזכירות שהוכשרו לתמוך בחולי סרטן בחודשים הראשונים לאבחנה) באזורי המרפאה, במקביל נעשו פיתוחים מדהימים בקופה בתחום האבחון הפתולוגי וכיום יש 2 מעבדות מתקדמות ביותר במכבי שנותנות מענה מקצועי מהיר וזמין, קיימת תשתיות של צילומים ממכוני אסותא שהרופא יכול לעיין בהם בעת הביקור, יש לרופאים והרופאות אפשרות להזמין בדיקות שונות ותרופות בעת הביקור, להוציא התחייבויות לבדיקות שונות, ולהפנות לייעוציים מסודרים אצל מטפלים נוספים,
כיום גם קיימת אפשרות לטיפולים מרובים בקהילה בכדורים, בזריקות תת-עוריות או לשריר, או בעירוי קצר. זה כולל הרבה מאד מהטיפולים ההורמונליים והביולוגים שניתנים כיום לטיפול בסרטן, וכרגע אנחנו בוחנים אפשרות לתת טיפולים המשפיעים על מערכת החיסון בקהילה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterskock)
צריך לזכור שלמטופלים צרכים רבים נוספים מעבר ליעוץ והטיפול של מומחה באונקולוגיה, ובקהילה קיימת אפשרות למענה בחלק נרחב מהם על ידי אחיות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פיזיותרפיסטיים, וכמובן רופאי המשפחה. לפעמים יש צורך לערב מומחים בתחום הגריאטריה ומנגד יש צרכים מיוחדים שצריך לתת עליהם את הדעת עבור מחלימים צעירים. מה שקיים עומד לרשות המטופלים, ויש תמיד מקום להרחיב".
על השאלה איפה היא רואה את השירות האונקולוגי בקהילה בעוד מספר שנים ענתה ד"ר זיגלמן: "כשהתחלתי, רציתי שהמונח "אונקולוגיה בקהילה" יהיה משהו ברור מאליו, כמו כל תחום מקצועי אחר (גניקולוגיה, ילדים, עיניים וכו). אנחנו מתקדמים לשם. חשוב שנביא כמה שיותר מטפלים מומחים וטיפולים לקהילה, נשלב ידיים עם עמיתים שלנו בבתי החולים כדי להקל בהפניות למחקרים ופרוצדורות שנעשים רק שם, ואני מקווה שלא רחוק היום שגם בקהילה יפתחו מחקרים עם תרופות חדשות למטופלים. לא סיימנו את העבודה, יש עוד דרך ארוכה לפנינו, כולל תכנון של נושא ההחלמה. לאחרונה התחלנו תהליך של העמקת ההיכרות עם עמותות מטופלים כדי שנשתף אותם במה שכבר קיים ונלמד מהם איפה צריך לשפר וכדי שהחזון והפיתוח יתקדם יחד עם שותפים נהדרים".
מוגש בחסות בלתי תלויה חברת מרק