פחות מיממה לאחר ההודעה על סגירת פארק המים בחוף גיא בכינרת עקב אשפוזו של ילד בן 10 במצב קשה ומותו של צעיר בן 26 לאחר שנדבקו באמבה "אוכלת מוח", פנו יותר מ-170 בני אדם לחדרי המיון בבתי החולים בצפון הארץ בגלל תסמינים מחשידים. רובם שוחררו לבתיהם ללא חשש לבריאותם, תשעה ילדים אושפזו בבית החולים זיו ובמרכז רפואי צפון (פוריה) לבדיקות.
אמש הפיץ משרד הבריאות הנחיות למנהלי בתי החולים לבירור במקרה של אדם עם חשד לדלקת קרום המוח (מנינגיטיס) וחשיפה לפארק המים חוף גיא בכינרת. כל מי ששהו בפארק המים חוף גיא בשבועיים האחרונים נדרשים לפנות למיון במקרה של הופעת תסמינים שמעלים חשד למנינגיטיס: כאב ראש, הקאות, טשטוש ראייה, קישיון עורף וכו'.
משרד הבריאות מבקש להזכיר, כי לפני פנייה למיון יש לפנות למוקד הטלפוני של קופת החולים על מנת לקבל הפניה. המשרד הנחה את קופות החולים על מנת שתינתן הפניה לכל מי שהיה בפארק המים בחוף גיא בשבועיים האחרונים וחווה סימפטומים אלו.
1 צפייה בגלריה
פארק מים גיא בכנרת, אמבה "אוכלת מוח" נגלריה פאולרי
פארק מים גיא בכנרת, אמבה "אוכלת מוח" נגלריה פאולרי
צעיר נפטר וילד במצב קשה בגלל האמבה נגלריה פאולרי שהתגלתה בפארק המים חוף גיא בכינרת
(צילום: אביהו שפירא, shutterstock)
כ-40 מטופלים הגיעו בלילה למרכז הרפואי צפון (פוריה), 36 מהם שוחררו, ארבעה ילדים אושפזו לבדיקות. עד כה לא אותרו מקרים חדשים של המחלה. למרכז הרפואי העמק פנו 20 מבוגרים וילדים בשל חשש שנדבקו, לאחר ששהו בימים האחרונים בכינרת. לדברי ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים, כל הפונים שהגיעו בריאים וללא סימפטומים, הם נבדקו ושוחררו.
למרכז הרפואי לגליל בנהריה הגיעו אמש 12 ילדים בטווח הגילים 16-6 שסבלו מתסמינים שונים, לאחר ששהו בכינרת. כל הילדים נבדקו במיון ילדים ושוחררו לאחר שנשלל החשד הראשוני. למחלקה לרפואה דחופה בזיו הגיעו 52 ילדים ו-13 מבוגרים. שלושה מהם, שני ילדים ואישה מבוגרת, הושארו לאשפוז להמשך בירור. כל שאר הפונים נבדקו ושוחררו, כולל אחיו של הילד בן ה-10, ששהה עמו בחוף גיא.
מבית החולים רמב"ם נמסר שעד כה פנו למיון בבית החולים רות לילדים ברמב"ם 29 ילדים לאחר שהות בחוף גיא, עם תלונות שונות של חום ותחושה לא טובה. כמו כן הגיעו עשרה מבוגרים למיון ברמב"ם עם תלונות דומות. כולם נבדקו וכולם שוחררו לבתיהם לאחר שנשלל חשד לאמבה.
במשרד הבריאות אומרים כי במקרה של פנייה של חולה עם תסמינים המתאימים למנינגיטיס ששהה בפארק המים חוף גיא, יש לבצע בדיקות מתאימות: בדיקה גופנית מלאה, בדיקות דם (ספירה וכימיה) ובדיקת תכולת נוזל השדרה (LP). את נוזל חוט השדרה (CFS) יש לשלוח לבדיקות במעבדות בתי החולים.
"חשוב לדעת שמרגע שמתחילים תסמינים קליניים הם הולכים ומחמירים. הסבירות למחלה באדם שסבל מתסמינים שחלפו לחלוטין לפני כמה ימים – נמוכה מאוד", נאמר בהנחיות לבתי החולים שאותן הפיצו ראש חטיבת שירותי הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס וראש חטיבת רפואה ד"ר הגר מזרחי. ד"ר אלרעי פרייס קיימה וובינר עם נציגי בתי החולים כדי לספק להם עוד מידע נחוץ. "אמבה אוכלת מוח" - קווים לדמותה, צפו:
מה יודעים על האמבה אוכלת המוח

בשלושת השבועות האחרונים אובחנו שני מקרים של מנינגואנצפליטיס - מחלה שנגרמת על-ידי האמבה נגלריה פאולרי. מדובר בזיהום נדיר של אמבה שנמצאת באדמה ובמים מתוקים בטמפרטורה גבוהה. היא חודרת לגוף היא על-ידי שאיפת מים המכילים את האמבה לאף. האמבה נכנסת למוח באופן ישיר דרך האף וגורמת להרס של רקמת המוח. מדובר בזיהום קטלני במידה ומתגלה מאוחר (תמותה של יותר מ-97%) ולכן יש חשיבות גדולה להתחלת טיפול מוקדם כשיש חשד לתחלואה.
הילד שאושפז בבית החולים זיו הוא המקרה השלישי מעולם של אבחון חולה בגלל האמבה בישראל. בבית החולים זיו עדכנו כי מצבו מוסיף להיות קשה. הוא מורדם ומונשם. "הצוות הרפואי במחלקת ילדים, ממשיך להעניק לו את הטיפול המיטבי וכולנו כאן בתפילה להחלמתו", נמסר.
לפני שנתיים נפטר גבר בן 36 ללא מחלות רקע בגלל דלקת מוחית שנגרמה מהאמבה הזו שנמצאת במים מתוקים, שלוליות, או במקורות מים עומדים מסוגים שונים. המקרה הקודם והראשון אי פעם בישראל, שנגמר במוות, אובחן במרכז הרפואי צפון (פוריה). בארצות הברית מאובחנת המחלה בשכיחות של 10 מקרים בשנה בממוצע.
נגלריה פאולרי אמבה אוכלת מוח
האמבה נגלריה פאולרי משגשגת במים חמים בטמפרטורה של יותר מ-35 מעלות צלזיוס ועד 42 מעלות צלזיוס. ברוב המקרים לא יקרה דבר לרוחצים במקורות המים שבהם האמבה נמצאת. ואולם, החשיפה לאמבה עלולה לגרום לזיהום מוחי קטלני שעלול בסבירות גבוהה להוביל למוות. החדירה לגוף האדם מתרחשת דרך האף ישירות למוח. אין טיפול ייעודי לאמבה אך בעזרת שילוב של תרופות ניתן, בחלק מהמקרים, להביא לצמצום הפגיעה במוח.
לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) הזיהום כתוצאה מהאמבה נגלריה פאולרי (Naegleria fowleri) מתרחש בדרך כלל בשחייה או בצלילה במים מתוקים וחמים. ניתן להידבק באמבה באמצעות שאיפת רסיסי מים מתוקים נגועים, למשל שחייה במקור מים כמו אגם או ימה שהאמבה נמצאת בהם או שאיפת נתזי מים משלוליות. האמבה לא שורדת במים מלוחים או שהוכנס אליהם כלור ולא ניתן להידבק בה באמצעות שתייה. המחלה נחשבת לנדירה וסיכויי ההחלמה נמוכים. התסמינים כוללים חום, בחילות והקאות, כאבי ראש וצוואר נוקשה. רוב הנדבקים מתים בתוך שבוע.