ממשלת ישראל החדשה פותחת את הקדנציה שלה בשורה של שינויים, ובהם אחד עם השלכות בריאותיות: ביטול המס על משקאות ממותקים. הצעד הזה עלול לגרום נזקים בריאותיים, שמפניהם הזהירו ארגון הבריאות העולמי וגופי רפואה אחרים בארץ ובחו"ל.
המס על משקאות ממותקים ועל מוצרים חד-פעמיים נכנס לתוקף בישראל בדיוק לפני שנה, בינואר 2022, במטרה להפחית את צריכת המשקאות האלה ואת השימוש במוצרים חד-פעמיים. בנובמבר האחרון פורסם מחקר של בנק ישראל שהעלה כי בעקבות הטלת המס חלה ירידה של 31% בצריכת המשקאות עתירי הסוכר. החשש הוא שכעת, בעקבות ביטול המס, הצריכה תעלה שוב.
קראו עוד:
"משקאות ממותקים גורמים לסוכרת, שהיא הסיבה מספר אחת לעיוורון ולפגיעה כלייתית עד לצורך בשימוש בדיאליזה, לכריתות גפיים, למחלות קשות ולתמותה של ישראלים רבים", קבע אתמול (א') איגוד רופאי בריאות הציבור. "מוצדק למסותם, כפי שמקובל בעולם".
כבר לפני שמונה שנים קבע ארגון הבריאות שהעלאת המיסוי על משקאות ממותקים תציל חיים: דוח של הארגון מצא כי המיסוי עשוי להביא להפחתה בצריכת המשקאות המסוכרים ובכך להפחתה בשיעור ההשמנה, הסוכרת והעששת. על פי פרסומי הארגון, המשמעות של הפחתה בצריכת משקאות מסוכרים היא צריכה מופחתת של סוכרים חופשיים והפחתה בצריכה הקלורית הכוללת, והתוצאה היא שיפור התזונה וירידה במספר האנשים הסובלים מעודף משקל, מסוכרת ומפגיעה בשיניים.
סוכרים חופשיים הם מונוסכרידיים (דוגמת גלוקוז ופרוקטוז) ודיסכרידיים (כמו סוכרוז המוכר לנו מהסוכר הרגיל), שאותם מוסיפים למוצרי המזון ולמשקאות על ידי היצרנים או הצרכנים. סוכרים חופשיים נוספים נמצאים במזונות טבעיים כמו דבש, מיצי פירות ותרכיזי פירות.
על פי ההערכות, לפחות אחד מכל שלושה מבוגרים בעולם סובל מהשמנת יתר: בסך הכול, יותר ממיליארד מבוגרים מסווגים כשמנים. לפי הערכה נוספת, לפחות 42 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש סובלים מעודף משקל או השמנת יתר. התופעה שכיחה במיוחד בקרב אוכלוסיות סוציואקונומיות נמוכות, כשבארץ מדובר בחברה החרדית והערבית.
3 צפייה בגלריה
משקאות ממותקים משקאות קלים
משקאות ממותקים משקאות קלים
המשקאות הממותקים הם מהגורמים המרכזיים להשמנה בתזונה המודרנית
(צילום: Shutterstock)

כיצד המשקאות הממותקים פוגעים בגוף? זוהי רשימת הנזקים הפוטנציאליים.

1. עלייה במשקל

הצורה הנפוצה של תוספת סוכר במשקאות הממותקים מספקת לגוף כמויות גדולות של הסוכר הפשוט פרוקטוז. הוא אינו גורם לשובע מכיוון שאינו מפחית את רמתו של הורמון הרעב גרלין. הוא גם אינו גורם לתחושת שובע כמו לאחר צריכת גלוקוז, הסוכר שנוצר כשמעכלים מזונות עמילניים. לכן, כשצורכים סוכר בצורתו הנוזלית, לרוב מעלים את צריכת הקלוריות הכוללת.
במחקר אחד נמצא שאנשים ששתו משקאות מוגזים ממותקים בנוסף לתזונה הקבועה שלהם, צרכו 17% יותר קלוריות מבעבר. מחקרים אחרים הראו שאנשים ששותים משקאות ממותקים עולים בעקביות במשקל יותר מאלו שאינם צורכים אותם. באחד המחקרים על ילדים התברר שכל מנה יומית של משקאות ממותקים הייתה קשורה לסיכון מוגבר של 60% להשמנה. למעשה, משקאות ממותקים הם מהגורמים המרכזיים להשמנה בתזונה המודרנית.

2. הסוכר הופך לשומן בכבד

משקאות ממותקים הם הדרך הקלה והנפוצה ביותר לצרוך כמויות מופרזות של המולקולה פרוקטוז, שיכולה לעבור חילוף חומרים רק על ידי הכבד. כשאנו צורכים יותר מדי ממנה, הכבד הופך את הפרוקטוז לשומן. חלקו נשלח החוצה לדם בצורת שומנים המכונים "טריגליצרידים", בעוד חלק אחר נשאר בכבד והופך אותו לשומני. כבד שומני הוא מחלה מסוכנת.
הפרוקטוז קשור גם לעלייה משמעותית בשומן המסוכן סביב הבטן והאיברים, הידוע כ"שומן בטני". עודף שומן בבטן קשור לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב. במחקר שנמשך עשרה שבועות התבקשו 32 אנשים בריאים לצרוך משקאות ממותקים שהכילו פרוקטוז או גלוקוז. לאלה שצרכו גלוקוז הייתה עלייה בשומן העור, שאינו קשור למחלה מטבולית, בעוד אלה שצרכו פרוקטוז ראו ששומן הבטן שלהם גדל משמעותית.

3. סיכון לסוכרת

ההורמון אינסולין מניע את הגלוקוז מזרם הדם לתאים, אבל כששותים משקה מוגז ממותק, התאים עשויים להיות רגישים פחות להשפעתו. כשזה קורה, הלבלב חייב לייצר עוד ועוד אינסולין כדי להסיר את הגלוקוז מזרם הדם, כך שרמות האינסולין בדם עולות. מצב זה ידוע בשם "תנגודת לאינסולין", והוא מניע עיקרי לתסמונת המטבולית שעלולה להוביל לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב.
3 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
כששותים משקה מוגז ממותק, התאים עשויים להיות רגישים פחות להשפעת האינסולין, והתוצאה חמורה
(צילום: shutterstock)

4. סכנת התמכרות

על פי מחקרים בבעלי חיים, שתייה מוגזת ממותקת עשויה להיות ממכרת. אצל חולדות, למשל, בולמוס סוכר עלול לגרום לשחרור דופמין במוח, האחראי בין היתר לתחושת הנאה. נמצא גם שהסוכר עלול להיות ממכר פיזית. מחקרים מעידים גם שעודף סוכר עלול להשפיע על המוח כמו סמים קשים.

5. הגברת הסיכון למחלות לב ולסרטן

צריכת סוכר ידועה כבר שנים כגורם מרכזי לסיכון מוגבר למחלות לב דרך מנגנונים שונים, בהם עלייה של טריגליצרידים וכולסטרול מסוג LDL בדם - תופעה המובילה לחסימת עורקים. אחד המחקרים, שכלל 40 אלף נבדקים, מצא ששתייה של משקה ממותק אחד ליום מגבירה ב-20% את הסיכון ללקות בהתקף לב או למות ממנו.
מחקרים הראו שקיים גם קשר לתחלואה בסרטן: גידולים ממאירים נוטים ללכת יד ביד עם מחלות כרוניות אחרות כמו השמנת יתר, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב. מסיבה זו, לא מפתיע לראות שמשקאות ממותקים קשורים גם לסרטן. מחקר שכלל כ-60 אלף מבוגרים גילה שאלו ששתו לפחות שני משקאות מוגזים ממותקים בשבוע, היו בסיכון גבוה ב-87% לפתח סרטן לבלב.
נשים לאחר גיל המעבר שצורכות משקאות ממותקים עשויות להיות בסיכון גבוה לסרטן צוואר הרחם או הרחם. צריכת משקאות ממותקים קשורה גם להישנות סרטן ולמוות אצל אלה שלקו בסרטן המעי הגס.

6. נזק לבריאות הפה

הסוכר והחומצות הקיימות בסודה הם שילוב קטלני בכל הקשור לבריאות השיניים. סודה מכילה חומצות שונות, כמו חומצה זרחתית ופחמנית, היוצרות סביבה חומצית מאוד בפה, מה שהופך את השיניים לפגיעות לעששת. שילוב החומצות והסוכר הופך את המשקאות המוגזים הממותקים למזיקים במיוחד. המשקאות המוגזים גם פוגעים בצבע השיניים.
3 צפייה בגלריה
כתמים שיניים כתמי שיניים
כתמים שיניים כתמי שיניים
ייתכן שהכתמים האלה נוצרו בגלל שתייה של משקאות ממותקים
(צילום: shutterstock)

7. שיגדון

לשתיית משקאות מוגזים ממותקים מתלווה סיכון משמעותי ללקות גם במחלת השיגדון (גאוט). מדובר במצב רפואי המאופיין בדלקת ובכאב במפרקים - במיוחד בבהונות הרגליים. גאוט מתרחש בדרך כלל בגלל הצטברות רמות גבוהות של חומצות שתן בדם - תופעה שהפרוקטוז אחראי לה. מחקרים תצפיתיים רבים מצאו קשר אפשרי בין צריכת משקאות ממותקים לסיכון מוגבר ללקות במחלה.

8. דמנציה

דמנציה היא כינוי כולל לירידה בתפקוד המוח אצל מבוגרים, כשהצורה הנפוצה שלה היא אלצהיימר. מחקרים הראו שכל עלייה מצטברת ברמות הסוכר בדם קשורה לסיכון מוגבר לדמנציה: ככל שרמת הסוכר בדם גבוהה יותר, הסיכון לדמנציה גבוה יותר. מחקרים על מכרסמים הראו שמינונים גדולים של משקאות ממותקים עלולים לפגוע בזיכרון וביכולת לקבל החלטות. המנגנונים האפשריים המגבירים את הסיכון לירידה בתפקוד המוח כוללים חסימות אפשריות בכלי הדם המובילים למערכת העצבים בעקבות עלייה ברמות הסוכר והשומנים.