המשטרה שחררה ממעצר הלילה והבוקר (יום א') 33 מפגינים שנעצרו אמש במחאה בתל אביב, בהם רופאה אונקולוגית מאיכילוב ומומחה ברפואה פנימית. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, אמר כי "מה שקרה אתמול זה אירוע חסר תקדים בישראל. רופא מתנדב שטיפל בפצועה על המדרכה הותקף באלימות. במקום שהשוטרים יבואו להגן עליו בעת שנתן טיפול רפואי הם תקפו אותו, עצרו אותו מעצר שווא במשך כל הלילה". המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת האירוע. צפו בריאיון עם פרופ' לוין:
פרופ' חגי לוין מגיב על מעצר הרופאים בהפגנה
(צילום: אסף חן)

לדברי פרופ' לוין, "זה דבר מזעזע שאסור שיקרה באף מדינה ובטח לא במדינת ישראל. אי אפשר לשתוק על אירוע כה חמור, ששוטרים מפריעים לרופא בעת מילוי תפקידו ותוקפים אותו. ההסתדרות הרפואית תהיה חייבת לנקוט צעדים".
פרופ' לוין הבהיר שהשוטרים ידעו שהרופא נמצא באמצע טיפול, "הוא היה עם פנס על הראש, עם זיהוי ברור, עם וסט כתום. באים השוטרים וסוגרים עליו, הדפו אותו כך שהוא לא יכול היה לטפל בפצועה, הוא ניסה להסתדר להתארגן לטפל בפצועה ואז תקפו אותו באלימות. לא ראינו מעולם דבר כזה. העבירה היחידה שלו הייתה מילוי תפקידו, טיפול בפצועה, זה דבר חמור שאין לתאר".
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממעצרים במחאת קפלן, תל אביב
תיעוד ממעצרים במחאת קפלן, תל אביב
עשרות נעצרו אמש בהפגנה בתל אביב
(צילום: יובל חן)
מה עשתה הרופאה השנייה שעורר את המשטרה וגרם לה לעצור אותה? פרופ' לוין: "ממה שאני מבין ממנה היא בסך הכל קראה קריאות בעד הדמוקרטיה בישראל, בעד שחרור החטופים ולא שום דבר מעבר לזה. גם יש לנו מתנדבות בתחום בריאות הנפש שהן מלוות ועוזרות במהלך ההפגנות, גם הן עם וסט סגול. הן הותקפו באלימות על ידי שוטרים".
דיברת גם על צעדים, מה אתם מתכוונים לעשות?
"אנחנו לא רוצים שתהיה שביתה פראית ושהחולים ייפגעו. אנחנו מצפים מההסתדרות הרפואית לצעדים מיידים. צריך לדאוג שאותם שוטרים עבריינים יתפסו ויחדלו מלעשות את עבודתם בצורה כזו, כשהם פוגעים בצוות רפואי מטפל". הוא הציע לכנס אסיפות בבתי חולים, "אני לא יודע להגיד מה הצעדים המדויקים. פרופ' ציון חגי והנהלת ההסתדרות הרפואית צריכים לקבוע, אבל אי אפשר לעבור על זה לסדר היום. לא שמענו דבר מהפוליטיקאים - לא מימין ולא משמאל - הודעת גינוי לדבר החמור הזה שרופא מותקף בעת טיפול בפצועים".
2 צפייה בגלריה
תיעוד ממעצרים במחאת קפלן, תל אביב
תיעוד ממעצרים במחאת קפלן, תל אביב
המחאה אמש בתל אביב
(צילום: יובל חן)
נציין כי לאחר הריאיון עם פרופ' לוין גינה יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ את מעצר הרופא בעת שטיפל בפצועה: "הטענות באשר לאלימות מצד המשטרה, בדגש על המעצר של רופא בזמן שהעניק טיפול רפואי בהפגנה אתמול בתל אביב - מדאיגות וחייבות להיבדק ולהיחקר. יש לנו שוטרים מצוינים - אבל עליהם ובעיקר על מפקדי המשטרה לזכור שתפקידם לשמור על האזרחים, ולאפשר את חופש ההפגנה. המפקדים צריכים לנהוג לפי החוק ולא לפי רוח השר".
פרופ' חגי סיפר על פגישתו המרגשת עם החטופים ששוחררו אתמול: "הייתה לי הזכות להביא לנועה משקפיים שהכנו עבורה וחיכו לה במגירת המשקפיים במרפאת מטה משפחות החטופים. היא הייתה בלי משקפיים. זה מאוד מרגש. הלוואי ונראה את כולם. לא שוכח את הצמרמורת כששלפתי את הזוג שלה וחשבתי על הרגע שבו תראה את אמה ליאורה. הצמרמורת כשראיתי את השמות האחרים על המשקפיים במגירה, של חטופים שטרם שבו, וחטופים שנרצחו".
עוד סיפר: "אני והצוות שלנו מלווים את המשפחות כבר שמונה חודשים. כל הזמן יש תקווה, והתקווה התממשה עם הפעילות ההרואית של כוחות הביטחון. הם (החטופים ששבו) במצב טוב יחסית. זה מאוד משמח, אבל הם יזדקקו לתהליך שיקום ממושך גם בהיבט הנפשי. בכל זאת חוויה מאוד קשה. כמובן כל החטופים ציינו את הפעילויות שנעשו למענם. הם היו מודעים להן וזה מאוד חיזק אותם בזמן השהות בשבי".
הופתעת מהעוצמה המנטלית שלהם אחרי שמונה חודשים בשבי? "האמת שכן, את יודעת אנחנו רואים הכל באירוע הזה, אבל כזה חוסן מנטלי, כזו יכולת והבנה. נועה דווקא הייתה לבד, אבל הגברים היו ביחד. הם חיזקו אחד את השני, הם כבר הכירו את המשפחות אחד של השני, כי היה להם הרבה מאוד זמן לספר אחד לשני על המשפחה. אני חושב שהחברות ביניהם עזרה להם לעבור את הדבר הקשה הזה".
המשטרה מסרה אמש כי "מוחים שהגיעו למתחם ברחוב קפלן הביעו את מחאתם כחוק ועל פי התנאים שסוכמו עם מארגני המחאה. מנגד, כמה מאות מפגינים הפרו את הסדר הציבורי, הדליקו מדורות, חסמו צירים והתעמתו עם השוטרים. 33 מפירי סדר נעצרו בגין הפרת הסדר. במסגרת מחאה שאושרה על-ידי המשטרה ונערכה כסדרה, בהתאם לתנאים שנקבעו, הגיעו מוחים שהפגינו באופן לגיטימי למתחם שהוקצה לטובת המחאה, כאשר בתום המחאה רוב הציבור התפנה מהמקום.
במקביל, התקבצו מספר מפגינים אשר החלו בתהלוכה ברחוב בגין וקפלן, תוך ניסיונות לחסום ציר תנועה. כוחות המשטרה פינו את המפגינים מהכביש, תוך הפעלת אמצעי לפיזור הפגנות ועצרו את מפירי הסדר. במהלך הפרות הסדר נעצרו 33 מפירי סדר שחסמו רחובות שדרות בגין וקפלן. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת מחאות כל עוד הן מתקיימות במסגרת החוק , יחד עם זאת המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".