חמישה בתי חולים מישראל התברגו לרשימת 350 בתי החולים המצטיינים בעולם ביישום טכנולוגיות רפואיות חדשות בדירוג שפרסם היום (ג') זו השנה הרביעית המגזין "ניוזוויק" בשיתוף עם חברת Statista. המרכז הרפואי שיבא בתל השומר נכנס למקום העשירי ברשימה. עוד נציגויות לישראל במקומות נמוכים יותר ברשימה (בין 101 ל-350): הדסה עין כרם, בית החולים רבין (בילינסון), רמב"ם ומרכז סוראסקי (איכילוב). לפניכם העשירייה המובילה בעולם:
בתי החולים החכמים הטובים בעולם
לפי הערכות שונות, 115 מיליון בני אדם ברחבי העולם יקבלו השנה ייעוץ וירטואלי מרופאים באמצעות שירותי רפואה מרחוק (טלמדיסין), זאת בנוסף להתקדמות אדירה בתחום הדימות הדיגיטלי, בינה מלאכותית ורובוטיקה שייאפשרו אבחון מהיר ומדויק יותר וטיפול מתאים. ישראל היא חממה טכנולוגית שמייצרת חלק לא מבוטל מאותן טכנולוגיות ואף מוכרת אותן ברחבי העולם.
"ניוזוויק" בחר ב-350 בתי חולים מ-28 מדינות שהצטיינו ביישום טכנולוגיות רפואיות חדשות. לארה"ב 104 בתי חולים ברשימה, לגרמניה 27, לבריטניה 22, לאיטליה 21, צרפת עם 20, ספרד ודרום קוריאה כל אחת עם 15 נציגויות. מישראל נבחרו כאמור חמישה בתי חולים, בדומה לפינלנד ולנורבגיה. לסעודיה ארבע נציגויות, לאיחוד האמירויות שלוש נציגויות וללבנון נציגות אחת. 100 בתי החולים הראשונים דורגו מספרית, וממספר 101 - לפי סדר האלפבית. מלבד שיבא שדורג בעשירייה הפותחת, כל יתר בתי החולים מישראל לא נכנסו ל-100 הראשונים.
2 צפייה בגלריה
טכנולוגיה של שיבא Beyond
טכנולוגיה של שיבא Beyond
טכנולוגיית VR של שיבא Beyond
(צילום: דוברות שיבא)
הדירוג נקבע על-ידי סקר גלובלי של אנשי מקצוע בתחום הבריאות שביצעה חברת Statista, הערכות של השימוש בטכנולוגיה במתקנים, ואקרדיטציה מטעם הוועדה המשותפת הבינלאומית (JCI) - תקן שבודק את איכות ובטיחות הטיפול בחולה. הסמכת האיכות הזו נכללה במודל הניקוד שנבנה כך:
  • 82.5% - המלצות מעמיתים
  • 15% - סקר בשלות בתי חולים חכמים של Statista
  • 2.5% הסמכת JCI (אקרדיטציה)
הדירוג נקבע בין היתר באמצעות סקר המלצות עמיתים: מנהלי בתי חולים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות בעלי ידע על בתי חולים חכמים התבקשו להמליץ על בתי חולים חכמים מובילים ברחבי העולם. הם ציינו במה מציינים אותם בתי חולים בקטגוריות הבאות: פונקציונליות אלקטרונית (למשל, אפשרויות זמינות למטופלים דרך פורטל המטופלים), טלרפואה, דימות דיגיטלי, בינה מלאכותית, רובוטיקה וגם וירטואליזציה (למשל, שימוש במציאות מדומה ורבודה בשירותי מטופלים או מחלקות).
בשיבא מציינים כי זו השנה הרביעית ברציפות שבית החולים נבחר לרשימה היוקרתית. בחודשים האחרונים שיבא הפך ליצרן של חברות טכנולוגיה רפואית מתקדמת, שנמכרו בעסקאות אקזיט ששוויין המוערך קרוב למיליארד דולר. מנכ"ל שיבא, פרופ' יצחק קרייס, אמר כי "ה-DNA היזמי והיצירתי שמייצר אקזיטים בשווי של כמיליארד דולר הוא גם זה שהופך מרכז רפואי לבית חולים מהחכמים ביותר בעולם. לא רחוק היום שמערכת הבריאות תהפוך לקטר המוביל של החדשנות בישראל. אם לא נשבור את הקונספציה שלפיה מערכת הבריאות היא עול תקציבי ונסתכל עליה כעל השקעה מניבה, נאבד כוח אדם איכותי ונפספס הזדמנות פז להפוך אותה למנוע צמיחה משמעותי עבור המשק כולו".
2 צפייה בגלריה
צוות רמב"ם במהלך ניתוח לשחזור הגולגולת
צוות רמב"ם במהלך ניתוח לשחזור הגולגולת
גם בית החולים רמב"ם התברג לרשימת ה-350 הטובים בעולם בתחום הטכנולוגי
(צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל טרנספורמציה בשיבא ומנהל פלטפורמת החדשנות ARC שמחברת רופאים וחוקרים עם משקיעים ברחבי העולם, מוסיף: "בשנים האחרונות אנו חווים קפיצת מדרגה בעולם הרפואה בתחום של טכנולוגיות ומכשור רפואי אשר מציבה רף חדש של סטנדרט טיפולי מתקדם. בזרוע החדשנות של שיבא ARC מאתרים צרכים ופיתוחים בשיתוף פעולה בין יזמים וקלינאים והופכים אותם לחידושים הטכנולוגיים העדכניים ביותר בתחומי בינה מלאכותית, רובוטיקה ודיגיטציה, לטובת טיפול רפואי טוב יותר ויעיל יותר".
מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס, התייחס אף הוא להכללת בית החולים ברשימה: "אנו גאים בצוותי מערך האונקולוגיה והקרדיולוגיה המופיעים שוב ברשימה היוקרתית, כמו גם בצוותי הפיתוח הטכנולוגי, המדעי והמחקרי במוסד, שבזכותם נבחרנו כאחד מבתי החולים החכמים בעולם. הדסה מקפידה ללוות את ביצועי אנשי המקצוע המעולים שלה עם הטכנולוגיות המתקדמות בכל תחומי הרפואה, כמו שילוב של בינה מלאכותית, בניית מאגרי נתונים בינלאומיים ושיתופי פעולה עם החברות המובילות בעולם בתחומי מדע ורפואה. השכר שלנו למאמצים הללו הם אלפי מטופלים מדי שנה המחלימים ממכאוב ומחלות ושבים אל ביתם".
עוד בנושא זה: