לוחם המילואים איתמר שופן שירת יותר מ-196 ימים מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר. למעשה, מאז מתקפת חמאס, לפני 300 ימים בדיוק, שופן, כמו מילואימניקים רבים נוספים, מנסה לג'נגל בין המלחמה למען עתיד המדינה - לבין החיים האישיים שלו והשגרה ממנה נשאב. "קשה לנהל חיים סדירים בצל המילואים. הכי קשה זה המעבר מתחושת משמעות כל כך גדולה לאזרחות", סיפר שופן.
(צילום: ירון ברנר)

1 צפייה בגלריה
 איתמר שופן בעזה (פרויקט סיוע ללוחמי מילואים)
 איתמר שופן בעזה (פרויקט סיוע ללוחמי מילואים)
"לחזור מעזה ולהמשיך בחיים זה קשה". איתמר שופן בלחימה בעזה
אנשי מילואים שחוזרים משירות מילואים ארוך מאוד, קשה פיזית ומנטלית, כמו שקורה בעשרת החודשים האחרונים, מרגישים שהם זקוקים לעזרה, למעטפת רגשית ונפשית. לשם כך, הקימו בשירותי בריאות כללית פרויקט שיסייע להם בהתמודדות. "זה צורך שזיהינו בשטח. זו מעטפת טיפולית שתאפשר לאנשי המילואים עיבוד של התחושות שעולות בעקבות המעבר מהלחימה לאזרחות", הסבירה ד"ר לירון ספורטה ויזל מנהלת היחידה לטיפול בטראומה, במחוז דן בכללית.
לדבריה, "המעטפת תעניק להם תמיכה, תאפשר הסתגלות והתמודדות יותר טובה, לחזרה לחיים, לעבודה, למשפחה, ללימודים, להורות". ד"ר ספורטה ויזל הדגישה כי מדובר במודל משמעותי מאוד ללוחמים, והוסיפה: "יש משהו בחוויה הזאת, שהרבה אנשים מרגישים חריגים ולא משתפים. המודל הקבוצתי מאפשר להם לנרמל ולהראות עד כמה התחושות האלה הן לא חריגות, אלא שמדובר בתגובה נורמלית למצב הלא נורמלי שאנחנו חיים בו".
איתמר שופן סיפר כי המעברים בין החיים האזרחיים למילואים קשים מאוד. "באזרחות יש ילדים, ויש שגרה וצריך לתפעל את כל זה ולפעמים זה לא מצליח. הלוחמים רוצים שנייה לנוח ורוצים שנייה שיוקירו אותם באיזשהו אופן, וזה לא קורה, וזה גורם למשבר", תיאר שופן. "אנשים שואלים את עצמם, איפה כל האנרגיות והאדרנלין והכוחות שהיו לפני שנייה בפעילות המבצעית ופתאום אני כאן בבית".
איתמר שופן: "אני רוצה לקרוא לאחיי הלוחמים, וגם כאלה שלא לוחמים, זה בסדר לבוא ולפרוק, זה בסדר לבוא ולהרגיש קצת שונים. כן. הכול בסדר, זה יעבור. אל תשאירו את זה אצלכם. בסופו של דבר זו תקופה שצריכה לעבור ונעבור אותה ביחד"
הוא הדגיש כי "הצבא מכיר במצוקה הזו יותר מאשר פעם. הוא עושה מעגלים, מביא שירותי קציני בריאות נפש ושירותים נוספים". עם זאת הוא ציין: "ברגע שזו מסגרת קבוצתית עם חבר'ה שהם באמת אחלה חבר'ה, אבל כל אחד מרגיש שהוא צריך לגונן אחד על השני או שהוא צריך להיות באיזושהי תדמית כזאת של לוחם קשוח, אז לא תמיד חושפים את הדברים שמפריעים. לכן יש ערך גדול בזה שנפגשים אנשים שהם גם היו במצב דומה. זה מקל מאוד על כולם.
"הפרויקט עוזר לעכל תחושות ודברים שלוקח המון זמן לעכל", הוסיף שופן. "אני מציע לכל מי ששומע אותנו עכשיו, ואני רוצה לקרוא לאחיי הלוחמים, וגם כאלה שלא לוחמים, זה בסדר לבוא ולפרוק, זה בסדר לבוא ולהרגיש קצת שונים. הכול בסדר, זה יעבור. אל תשאירו את זה אצלכם. בסופו של דבר זו תקופה שצריכה לעבור ונעבור אותה ביחד".
ד"ר לירון ספורטה ויזלד"ר לירון ספורטה ויזלצילום: אפרת קופרשטיין
ד"ר ספורטה ויזל הוסיפה: "חשוב לי לציין שאם אנחנו מזהים איזשהו קושי שהוא מעבר לקושי הרגיל, אז באמת יש איזושהי מעטפת גם של בריאות הנפש, של פסיכיאטרים, של מענה פרטני יותר. הזיהוי המוקדם והטיפול במצוקות חוסך המון כאב נפשי ופיזי ובעיות אחרות שעלולות להתגלות בשלב מאוחר יותר". היא הדגישה: "השירות הוא ללא תשלום וניתן באופן מיידי. אפשר לפנות דרך רופאי המשפחה".