ועדת הבריאות דנה היום (ג') בהליכי הרישוי בארץ לאמבולנסים פרטיים. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס), דרש ממשרד הבריאות להשלים בשנה הקרובה את גיבוש הנהלים לנוכח טענות של מפעילי אמבולנסים פרטיים לאפליה לטובת מד"א.
הוא הדגיש כי עד להסדרה בחקיקה, על המשרד לבחון מחדש את הנהלים הקיימים, ולהוסיף התייחסות מפורטת לגבי בחינת בקשות עבור מפעילי אמבולנסים בעלי ניסיון מוכח, וחידוד הנוהל לגבי אמבולנס נוסף (שני ואילך) בתוך שנה מקבלת הרישיון. בנוסף התבקש המשרד להרחיב את מספר המפקחים והבקרים ולהעסיקם דרך קבע במשרד, כדי שהשירות שיינתן על ידי האמבולנסים הפרטיים למטופלים יהיה מיטבי.
אפי פלדמן, מנכ"ל איחוד האמבולנסים הפרטיים, סיפר על אתגרים משמעותיים המעכבים הפעלת אמבולנסים נוספים בהם המתנה ממושכת מהגשת בקשות לרישוי אמבולנסים במשרד הבריאות ועד לסיום הטיפול בבקשה, וכן דרישות ותנאים המוצבים למפעילים הפרטיים אך לא למד"א – באופן שיוצר, לדבריו, אפליה פסולה בין מפעילים שונים. כמו למשל הגבלה על מספר האמבולנסים המופעלים בשנת הניסיון וחוסר ההתחשבות בניסיונו העשיר בתחום בעברו של המפעיל.
"אנחנו תומכים לחלוטין בהבטחת רמה מקצועית נאותה למטופלים, אך מתנגדים לכל דרישה שלובשת כסות של טיעון מקצועי, אך אין כל קשר אמיתי בינה לבין הבטחת רמת הטיפול המספקת. לא ייתכן כי לאירוע חירום יגיע אמבולנס פרטי שיידרש לעמוד בתנאים דווקניים ומחמירים, יחד עם צוות מד"א שפטור מאותן דרישות", אמר פלדמן.
משה מושקוביץ, מנכ"ל עמותת "נחמה והצלה", סיפר על המתנה של כשנה לקבלת רישיון להפעלתו – למרות שבעבר עבד במד"א והפעיל עשרות אמבולנסים. אילון שפרבר, סמנכ"ל "יוסי אמבולנסים" שמפעיל כ-150 אמבולנסים, ציין אף הוא כי המצב החוקי אינו מוסדר דיו.
קטיה קיל, מנהל פיקוח ורישוי אמבולנסים במשרד הבריאות, השיבה שכיום פועלים כ-700 אמבולנסים בידי כ-150 חברות מכוח חוזרי מנכ"ל המשרד. לאחר קבלת בקשת הפעלה ניתן להפעיל אמבולנס אחד בשלושה חודשי ניסיון, ולאחר שנה של הפעלה – אם החברה פועלת לפי הנהלים - היא מקבלת רישיון הפעלה התקף לשנתיים, שניתן לחדשו מדי תקופה. טיפול בבקשת קבלת רישיון נמשך כארבעה חודשים.
סיון שימונוביץ, מהלשכה המשפטית במשרד, הוסיפה כי הפעלה של אמבולנס בודד בתקופת הניסיון לא עוגנה בחוק, אלא בנוהג. אודי גלבשטיין, מנהל חירום והצלה במשרד, הוסיף כי הנהלים מפורסמים באתר, אך הודה כי שיקול דעת מקצועי של המשרד בהענקת הרישיון אינו מפורסם. ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, ראש אגף רפואה כללית במשרד, הבטיחה כי גיבוש נהלים מפורטים ומוסדרים נמצא בראשיתו, אך לא נקבה במועד להשלמתו. יפה סרי, ראש מוקד דיגיטלי רישוי במשרד התחבורה, הדגישה כי הרישוי נתון לחלוטין בידי משרד הבריאות.
נדגיש כי מתחילת המלחמה ניצב מד"א בחזית הרפואית וחלק מאנשי הארגון אף שילמו בחייהם. לטענות שנשמעו בוועדה אין קשר לתפקוד מד"א בעת חירום.