צעירבן 20 שוחרר במצב קל מבית החולים הציבורי אסותא אשדוד לאחר שטופל בעקבות צריבת מדוזה. המקרה הזה היה חמור יחסית משום שהמדוזה נצמדה לגופו.
מבירור המקרה עולה כי הצעיר בילה עם חבריו בים בעיר אשדוד, כאשר לפתע חש כאב עז באזור הצלע והבחין שמדוזה דבוקה אליו. הוא נאלץ להשתמש בידו על מנת להסיר את המדוזה ולהרחיקה מגופו. הצעיר התפנה אל בית החולים כאשר סימן צריבה גדול על גופו והוא סובל מכאבים עזים.
1 צפייה בגלריה
צריבת מדוזה באשדוד
צריבת מדוזה באשדוד
כך נראה מקום הצריבה
הוא טופל על-ידי צוות רופאי המרכז לרפואה דחופה (מלר"ד), בסיוע מומחי טוקסיקולוגיה ופלסטיקה.
ד"ר עידן מרקוביץ', הרופא המטפל: "מדובר בבחור בן 20 שהגיע למיון בית החולים כשהוא זועק מכאבים. מהר מאוד הבנו שמדובר במקרה קיצון, וטיפלנו בו בתרופות הרגעה. לאחר שהתאושש קצת והצליח לספר לנו את הסיפור ולצד חומרת והיקף הצריבה התייעצנו עם מומחי טוקסיקולוגיה ופלסטיקה, התחלנו במתן טיפול גם בנוגדי כאב וגם במשחות".
עוד אמר ד"ר מרקוביץ': "מבירור המקרה, הבנו שהבחור ביקש לבלות בחוף הים באשדוד עם חבריו, ובמהלך השחייה הבחין במדוזה צמודה למותן שלו והוא נאלץ להשתמש בידו על מנת להסיר אותה ממנו. מדובר במקרה שונה מרוב המקרים, כי לרוב המגע הוא קצר ולא בשטח נרחב. הצריבה, גודלה וחומרתה תאמו למקרה של מגע ישיר. אמנם בקיץ הזה ראינו פחות מקרי מדוזות, אבל אני חושש שהמקרה הזה מעיד שהמדוזות אולי איחרו להגיע - אבל הן הגיעו".
צריבת מדוזה בחוף אשדוד: הרופא המטפל מסביר
(צילום: אסותא אשדוד)

ד"ר מרקוביץ מסביר מה לעשות, ובעיקר מה לא לעשות בעת עקיצת מדוזה:
מה לא עושים לאחר מגע שכזה עם מדוזה? לא שוטפים את אזור הפגיעה במים מתוקים, לא עושים שימוש בחומץ, ובניגוד לאגדות- גם לא שוטפים בשתן.
מה כן רצוי לעשות? קודם כל, אם ישנם שאריות של חוטי הצריבה יש להסירן, אם צריך אז בקצות האצבעות. מומלץ לשטוף את האזור עם מי ים והרבה.
ואיך לטפל? אפשר וכדאי לתת לאדם תרופות ומשחות מקלות כמו אלוורה ודומיהן.
מתי להגיע למרכז לרפואה דחופה? יש מקרים חריגים שמחייבים הגעה למיון: צריבה באזור העין, פגיעה רחבה שמלווה בכאב רב, והחשוב מכולם: התפתחות של תגובה אלרגית כמו נפיחות בפנים, קוצר נשימה, בחילה ואף אובדן הכרה.
כתבנו ד"ר איתי גל, מוסיף כי בעבר הומלץ לטפל בצריבה ממדוזה באמצעות חומץ, אבל לפני כארבע שנים שינה משרד הבריאות את ההנחיות בעקבות כתבה ב-ynet שהבהירה כי טיפול בחומץ אינו יכול להתמודד מול ארס המדוזה ואף עלול להחמיר את הכוויה.
ההערכה כי החומץ יעיל נגד ארס המדוזה, התאימה למדוזת הקופסה, שכבר שנים אינה פוקדת את ישראל. עם החוטית הנודדת המצב שונה: חומץ או שתן אינם מנטרלים את הארס שלה. המחטים הרבות שלה משתחררות מזרועותיה גם בנוכחות חומץ.
הוא מוסיף ואומר כי כדאי לשטוף את המקום עם מי ברז או מי ים צלולים שאינם מכילים חלקי מדוזה. שטיפה בזרם חזק תסיר במהירות את תאי המדוזה ותמנע התבקעות.