בישראל, העישון גורם לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כעשירית מהמקרים בגלל עישון פסיבי. תוחלת החיים של מעשן היא לפחות 10 שנים פחות ממי שאינו מעשן. מנתוני מכבי שירותי בריאות עולה כי נכון לשנת 2022, שיעור המעשנים בישראל עמד על כ-20% מכלל האוכלוסייה. מאז 7 באוקטובר העלו סקרים שונים כי שיעור זה נמצא בעלייה. ד"ר אמיליה חרדאק, מומחית למחלות ריאות במחוז הצפון של מכבי שירותי בריאות ומנהלת יחידת ריאות בבית החולים בני ציון, אומרת כי "עישון זו מכה למערכת הבריאות. מכה שמתחילה בגיל צעיר, כבר בבית ספר".
לדבריה, "למרות כל המידע וההסברים, כמות האנשים שמעשנים הולכת ועולה. הגל הראשון היה בתקופת הקורונה, וגם עכשיו. אנשים מחפשים איזושהי דרך להירגע, ויותר ויותר אנשים שהפסיקו לעשן חזרו לעשן שוב. ציך לעשות הכל כדי להפסיק את זה". כ-15% מכל הנפגעים מעישון ספגו עישון כפוי. צפו בריאיון איתה ועם ארז לוי שנגמל מעישון בעקבות סדנה שבה השתתף:
היום הבינלאומי ללא עישון: ריאיון עם ד"ר אמיליה חרדאק וארז לוי
(צילום: שמוליק דודפור)

ד"ר חרדאק מסבירה כי לעישון יש קשר ישיר וחזק למחלת סרטן הריאות והוא גורם לכ-90% מכלל מקרי המוות מסרטן הריאות. בקרב נשים, התמותה כתוצאה מסרטן ריאות גבוהה יותר מתמותה כתוצאה ממחלת סרטן השד. ההערכה היא כי 85% מכל מקרי סרטן הריאות יכלו להימנע בכפוף להפסקת עישון סיגריות.

כמה עובדות על עישון שכדאי להכיר

בסיגריה אחת יש יותר מ-4,000 רעלים שונים, 80 מתוכם נחשבים לרעלים הגורמים למחלת הסרטן.
לאורך השנים נצבר ידע רב שקושר בין עישון לבין סרטן ריאות, אך מחקרים בנושא קושרים את הסיגריות גם לסוגים אחרים של סרטן כמו סרטן הוושט, סרטן הלוע, סרטן שלפוחית השתן, לוקמיה, סרטן כליות ועוד. אחד מכל שלושה מקרי סרטן הוא תוצאה של עישון סיגריות.
2 צפייה בגלריה
עישון סיגריה סיגריות
עישון סיגריה סיגריות
חיים פחות וסובלים מהרבה יותר בעיות בריאותיות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
העישון מגדיל את הסיכון לחלות בסרטן העור עד פי ארבעה. אצל מעשנים מופיעים הרבה יותר תאים טרום-סרטניים מסוג קרטוזות סולריות, שהם כתמים מחוספסים אדמדמים על עור הפנים.
בקרב גברים, העישון מגביר את הסיכוי לאימפוטנציה, ככל שהמעשנים החלו לעשן בגיל צעיר יותר כך הבעיה יותר חריפה, וישנו יחס ישיר בין חומרת הבעיה לבין כמות העישון. מעשנים בגיל 40 הם בסבירות גבוהה פי 3 לסבול מבעיות אימפוטנציה אפילו בהשוואה לגברים בני 50 שאינם מעשנים.
נשים מעשנות נוטות לסבול יותר מזיהומי נגיף הפפילומה ונמצאות בסיכון של פי ארבעה לסבול מיבלות נרתיקיות בהשוואה ללא מעשנות.
אינפו עישון
עישון הוא אחד הגורמים לסוכרת. העישון משפיע על תאי הגוף, גורם לדלקות ומשבש את התגובה לאינסולין. הדבר מגביר את הסיכוי לחלות בסוכרת ולחולים שכבר סובלים מסכרת זהו שילוב מסוכן במיוחד.
עישון מגדיל את הסיכוי למחלת האלצהיימר שמובילה לדמנציה ב-150%, וכן מגדיל ב-170% את הסיכוי לדמנציה וסקולרית.
העישון מגביר את הסיכון לבעיות שיניים, ובהן מחלות חניכיים וסרטן. מחקר בארה"ב העלה כי למעשנים סיכון גבוה עד פי שישה למחלות חניכיים, שעלולות להוביל לאובדן שיניים.
ד"ר אמיליה חרדאקד"ר אמיליה חרדאק
עישון חפיסת סיגריות מדי יום לאורך עשר שנים מעלה ב-20% את הסיכון לחלות בפסוריאזיס, מחלה אוטו-אימונית, בהשוואה ללא מעשנים. עישון כמות דומה של סיגריות על פני 11 שנים ויותר מכפיל את הסיכון. העישון עלול להחמיר את מצב המחלה בקרב מי שכבר חולים בה.
עישון מגדיל ב-22% את הסיכון לקטרקט. בקרב מעשנים תופיע המחלה בגיל מוקדם יותר והיא צפויה להיות חמורה.‬‬‬‬
ד"ר חרדאק מסבירה כי מצבים של סטרס וחרדה, תחושת בדידות וניסיון לבריחה מהמציאות – שניכרים מאוד באוכלוסייה מאז 7 באוקטובר, הגבירו את העישון. "בנוסף, התקופה התאפיינה גם בחוסר ודאות תעסוקתית והפסקות מפעילויות שונות ועל כן גם הזמן הפנוי שנוצר מנוצל על ידי לא מעטים לעישון סיגריות. על רקע המתואר והאמירות המוכרות כגון 'סיגריה מרגיעה' ניתן להבין היטב את עליית צריכת הסיגריות בתקופה המדוברת".
ד"ר אמיליה חרדאק: "עישון זו מכה למערכת הבריאות. זו מכה שמתחילה בגיל צעיר, בבית ספר. למרות כל המידע, כמות האנשים שמעשנים הולכת ועולה. הגל הראשון היה בתקופת הקורונה, וגם עכשיו. אנשים מחפשים איזושהי דרך להירגע, ויותר ויותר אנשים שהפסיקו לעשן חזרו לעשן שוב"
האם הנזקים של עישון סיגריות אלקטרוניות דומים? ד"ר חרדאק: "סיגריות אלקטרוניות משווקות כחלופה 'בטוחה' ו"בריאה' יותר לעומת הסיגריות המסורתיות, אך מתברר שיש נזקים לטווח הקצר והארוך שנגרמים מהשימוש בהן: ראשית, העשן המדומה שנוצר בתהליך האידוי, מורכב בעיקר מפרופילן, גליקול וגליצרול, החומר הממכר והמזיק כמו תרכובות אורגניות נדיפות, חומרי טעם וריח וכימיקלים, וכן הניקוטין שהוא חומר מסוכן וממכר שיכול לגרום לעלייה בלחץ הדם, בקצב הלב, לפגיעה בכלי הדם, ומעלה את הסיכון ללקות בהתקף לב ובשבץ מוחי.
2 צפייה בגלריה
עישון סיגריה אלקטרונית סיגריות אלקטרוניות
עישון סיגריה אלקטרונית סיגריות אלקטרוניות
סיגריה אלקטרונית מכילה ניקוטין, חומר ממכר שגורם לעלייה בלחץ הדם ועלול לגרום להתקף לב או לשבץ מוחי
(צילום: shutterstock)
"הניקוטין הוא רכיב מרכזי בסיגריות האלקטרוניות, ובכך אינו מקל את הגמילה מעישון, אלא אף עשוי לחבל בתהליך כולו. החומר הממכר הזה ממשיך להשפיע גם על גופם של משתמשי הסיגריה האלקטרונית ובין השאר פוגע במערכת הנשימה וכלי הדם. המעשנים סיגריה אלקטרונית עלולים לסבול מ"מחלת המאיידים"- מחלת ריאות שעלולה להתפתח עד לכדי אי ספיקה נשימתית עקב אידוי סיגריה אלקטרונית. בין רשימת הכימיקלים הקיימים בה ניתן למצוא: פורמלדהיד (Formaldehyde), אצטון (Acetone), בנזאלדהיד (Benzaldehyde) וחומרים נוספים".
ארז לויארז לוי
ארז לוי כבר 103 ימים בלי סיגריות ומעיד: "החיים שלי השתנו. עישון זה לגמרי לא שייך לתקופה שלנו. זה מפעם, משנות ה-50 או ה-60, אז רופאים המליצו לעשן ואנשים עישנו בכל מקום". הוא עישן מגיל 18, ועכשיו, בגיל 52, הוא הפסיק אחרי סדנה שעבר במסגרת מכבי שירותי בריאות. "אני כבר לא מדבר על כל הכסף שחסכתי, אבל זה באמת באמת לי זה שינה את החיים".
הוא מספר: "היו איתי בסדנה היו אנשים שהם בשנות ה-70 לחייהם או מתקרבים לשם, שהרופא אסר עליהם בכל לשון של בקשה לעשן. אני לא רציתי להגיע למצב הזה, שהרופא יצעק לשמיים כדי שזה יקרה. אני אומר לכל אחד, תפסיקו לעשן. אל תתפתו בשום צורה. יש כזה מושג שלימדו אותנו בקבוצה "הסיגריה האדומה", שלפעמים בן אדם בסטרס וכאלה לוקח סיגריה עם החבר'ה אומר מה כבר יכול לקרות? ואז הוא חוזר לעשן. זה הרגל שמזיק לכולם. צריך להפסיק את זה".