סיבה נוספת למהר ולהתחסן: מחקר רחב היקף שכלל מאות אלפים ופורסם בכתב העת היוקרתי Lancet, מצא כי תחלואה בקורונה מגבירה משמעותית את הסיכון ללקות בהתקף לב או בשבץ מוחי. מחקרים קודמים כבר דיווחו על ממצאים דומים ברחבי העולם.
מאז פרוץ מגפת הקורונה, לפני כשנה וחצי, הצטברו עדויות רבות לתחלואות נלוות למחלה, המעידות על הנזקים העצומים שגורם בגוף הזיהום בנגיף הקורונה. בין היתר, ידוע כי הנגיף משבש את מערכות קרישת הדם ותפקוד כלי הדם, מה שעלול להוביל להתקפי לב ושבץ מוחי, לצד נזק לאיברים אחרים.
קראו עוד:
במחקר החדש, חוקרים מאוניברסיטת אומאה שבשוודיה השוו 86,742 אנשים שנדבקו בנגיף הקורונה בשנת 2020, ל-348,481 איש שלא נדבקו. נמצא כי בשבוע שלאחר האבחון בקורונה, הסיכון להתקף לב ראשון בחיים עלה פי שלושה עד פי שמונה בקרב הנדבקים. הסיכון לשבץ מוחי חסימתי, כלומר שבץ הנגרם בשל חסימת כלי דם, עלה פי שלושה עד פי שישה בהשוואה למי שלא חלו בקורונה.
1 צפייה בגלריה
התקף לב קורונה
התקף לב קורונה
הסיכון לשבץ מוחי חסימתי עלה פי שלושה עד פי שישה בשבוע שלאחר אבחון המחלה בהשוואה למי שלא חלו בקורונה
(צילום: shutterstock)
הסיכונים ללקות בשבץ מוחי או התקף לב צנחו באופן הדרגתי, אך נותרו גבוהים יחסית, גם ארבעה שבועות לאחר האבחנה. הרופאים לא כללו חולים שנדבקו בקורונה ולקו בעבר בהתקף לב או בשבץ מוחי, אולם לדעתם הסיכון של אלה ללקות בהתקף לב או שבץ שניים, לאחר הדבקה בקורונה – צפוי לדעת להיות אף גבוה הרבה יותר.

חולי קורונה מטופלים בנוגדי קרישה

ממצאי המחקר מחוזקים על ידי תוצאות מחקר שבדי קודם, שהראה כי שכיחות השבץ בחולי קורונה עלולה לגדול פי 10 ושכיחות התקפי הלב עלולה לגדול פי חמישה בחולי קורונה, בהשוואה לחולים שלא נדבקו.
על פי הידוע עד כה, זיהום בנגיף הקורונה משבש מערכות רבות בגוף, ובהן גם את מערכת קרישת הדם ואת כלי הדם עצמם. כתוצאה מכך, עולה הסיכון ליצירת חסימות בכלי הדם. חסימה בכלי הדם הנקרא "עורק קורונרי", המזין את שריר הלב, גורמת להתקף לב. חסימה בכלי דם במוח – גורמת לשבץ מוחי. בשל הסיכונים הללו, מטופלים חולי קורונה קשים גם בנוגדי קרישה כחלק מפרוטוקול הטיפול.

התפשטות זן הלמבדא, תו ירוק ושיפור במצב המתחסנים – עדכוני קורונה

ובתוך כך, נרשמה היום (א') עלייה במתחסנים בישראל: עד כה חוסנו במנה הראשונה כ- 5.9 מיליון ישראלים, ובמנה שנייה כ-5.4 מיליון איש. מספר מתחסני המנה השלישית בקרב בני 60 ומעלה או מדוכאי חיסון עומד על כ-421 אלף ישראלים.
גם בארה"ב מספר המתחסנים עולה: המרכז לבקרת מחלות בארה"ב עדכן בסוף השבוע האחרון כי 50% מהאמריקנים - 165 מיליון איש - מחוסנים באופן מלא נגד קורונה בשתי מנות. 70% חוסנו במנה אחת.
היום נכנס לתוקפו התו הירוק, האוסר על כניסה לאירועים, מוסדות ומקומות בילוי ללא התו הירוק המעיד על התחסנות או על בדיקת קורונה מהירה ב-72 השעות האחרונות, שבוצעה על חשבון הנבדק.
זן ״למבדא״ אלים ומידבק ביותר, שהתגלה לראשונה בפרו ובטוקיו, החל להתפשט בארה״ב. מומחים מזהירים שוב: סרבני החיסונים ״מגדלים״ וריאנטים חדשים בגופם. עובדים פדרליים בארה"ב יידרשו מעתה למלא הצהרה שחוסנו לקורונה, או לעבור בדיקות קורונה אחת לכמה ימים. עובדים שישקרו במילוי טופס ההצהרה - יועמדו לדין פלילי וצפויים להסתכן במאסר.
ובעקבות ישראל, גם הונגריה החלה במתן בוסטר לבני 50 ומעלה, מהלך אליו צפויות להצטרף גם גרמניה ובריטניה. גם מנהל המזון והתרופות האמריקני צפוי בשבועות הקרובים להמליץ על מנת בוסטר שלישית של החיסון לקורונה לאוכלוסיות מדוכאי חיסון, זאת בעקבות נתונים שהראו כי חלה ירידה ברמת ההגנה בקרב אוכלוסיות בסיכון.