בחודשים האחרונים החלו בבית החולים רמב"ם בחיפה לקיים ניתוח שנחשב לפריצת דרך רפואית: השתלת מסייע ללב מלאכותי מסוג Heartmate 3 בלי פתיחה של עצם החזה. "בשיטה החדשה, שבוצעה לראשונה בישראל עם המכשיר הזה, הצלחנו להשתיל לב מלאכותי באמצעות שני חתכים המבוצעים בין הצלעות ובאופן שלא מצריך פתיחה של עצם החזה", אומר פרופ' בנימין מדליון, מנתח לב בכיר ברמב"ם.
חאג גמאל, תושב נחף שליד כרמיאל, בן 56 ואב לשישה ילדים, שעבר את הניתוח מספר: "אחרי חמישה צנתורים הידרדר מצבי, ואז עברתי השתלה, והחיים שלי ניצלו". הוא אומר: "אני מעשן כבד ובכל השנים האלה, למרות שמצבי הידרדר היה לי קשה להפסיק לעשן. ככל שעברו השנים עברתי עוד ועוד צנתורים, והתפקוד שלי הלך וירד עד שהפסקתי לעבוד והתחיל להיות לי קשה לצאת מהבית. עכשיו אני הולך יותר טוב, מרגיש שהתחזקתי יוצא מהבית ואפילו מצליח לצאת קצת ביחד עם אשתי. אני יוצא לסידורים ולקניות. חזרתי לחיים".
קראו עוד:
ד"ר אורן כספי, מנהל היחידה לאי-ספיקת לב ומנהל המשרד למחקר הקרדיווסקולרי למחקר ולחדשנות ברמב"ם, התראיין ל-ynet radio והסביר על האופן שבו התבצע הניתוח ועל חשיבותו.
1 צפייה בגלריה
לב מלאכותי
לב מלאכותי
"אחרי חמישה צנתורים הידרדר מצבי, ואז עברתי השתלה, והחיים שלי ניצלו", מספר חולה שעבר את הניתוח
(אילוסטרציה: shutterstock)
"אי-ספיקת לב היא מחלה מאוד שכיחה, הפוקדת כשני אחוזים מהאוכלוסייה, אחד מכל עשרה אנשים מעל גיל 70", אומר ד"ר כספי. "יש לנו פתרונות נפלאים למטופלים שלנו, אבל לעיתים הם כושלים לאורך הדרך או שצריכים תמיכה. LVAD (אלווד) הוא מסייע לב מלאכותי, צנטריפוגה מגנטית ששואבת את הדם מחדר שמאל, מזרימה אותו לאבי העורקים ולשאר הגוף ומאפשרת לאדם להתגבר על אי-ספיקת הלב.
"עד היום היינו צריכים להשתיל את המכשיר הזה על ידי פתיחה של עצם החזה, שזה ניתוח מורכב וארוך. בחודשים האחרונים אנחנו מבצעים ברמב"ם את הפרוצדורה על ידי השתלת LVAD בעצם החזה ללא חיתוך העצם. זה ניתוח הרבה יותר קצר. גם ההתאוששות מהירה יותר".
גם סיכויי ההישרדות גבוהים יותר? "את זה אני עדיין לא יודע להגיד".
פרופ' בנימין מדליוןפרופ' בנימין מדליוןצילום: המרכז הרפואי רמב"ם
עד כמה הניתוח החדש מפחית את הסיכון להסתבכויות? "יש לנו צוות מנתחים מעולה שהביא את הפרוצדורה הזאת לארץ: פרופ׳ מדליון, ד"ר צבי אדלר, צוות הרדמה שמיומן בנושא הזה, ד"ר בוריס ליבשיץ ונוספים. כל אלו, יחד עם צוות רב-מקצועי חזק, מקטין מאוד את הסיכון להסתבך בניתוח. ככל שהניתוח קצר יותר, הסיכויים להסתבכות קטנים יותר. אני עדיין לא יודע לתת סטטיסטיקה, אבל אנחנו יודעים שהניתוח הזה הרבה יותר קל למטופלים. התחושה שלהם הרבה יותר טובה". הוא מוסיף כי נתונים נוספים יוצגו בכנס השנתי של המחלקה לכירורגית לב ברמב"ם ב-22 בפברואר.
שזה משמעותי עבור אנשים שעוברים הרבה צנתורים "נכון. רבים מהמטופלים שלנו חוששים ללכת לניתוח גדול, ובפרוצדורה הזאת אנחנו יכולים להקל עליהם".
האם הפרוצדורה הזאת יכולה לשמש חלופה להשתלת לב? יש בארץ בעיה עם תרומת איברים, אז לא תמיד יש אפשרות לקבל תרומת לב. "נכון. לצערנו, בישראל מתבצעות רק 20 עד 25 השתלות לב בשנה, ולכן אנחנו חייבים חלופה, כי מספר החולים עם אי-ספיקת לב הוא הרבה יותר גדול, וזו החלופה שיש לנו כדי לסייע להם. בסופו של דבר, הפרוצדורה הזאת רלוונטיות לקבוצה מצומצמת יחסית של חולי אי-ספיקת לב. בעבר חשבנו שהמחלה הזאת סופנית, ושאין לה פתרון, והיום אנחנו יכולים להציע בשורה משמחת ולאפשר טיפול".
מיהם המטופלים שמסכימים להתנסות בטכנולוגיה חדשה כזו? "מטופלים כאלה בדרך כלל נאלצים לבחור בין ניתוח בשיטה חדשנית לבין ויתור על ניתוח. מסבירים להם במדויק מה הם עומדים לעבור ואיך נראים החיים עם LVAD. יש לנו ארבעה מנותחים עד כה, וכולם מרגישים מצוין".