מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פודקאסט הדרך לרפואה משלימה כללית רפואה סינית
(צילום: אסף חן)
הרפואה הסינית, ששורשיה נטועים עמוק בהיסטוריה של המזרח הרחוק, הולכת ותופסת מקום מרכזי ברפואה המשלימה המודרנית.
בפרק זה, של פודקאסט הבריאות של כללית רפואה משלימה, מארח ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה את טל אליאס, מטפל ותיק ברפואה סינית וראש תחום הרפואה הסינית בכללית רפואה משלימה.
"עולם הרפואה הסינית הוא עולם מאוד נרחב, שבשנים האחרונות תפס תאוצה ונכנס לתוך המיינסטרים של הרפואה גם במדינת ישראל", מציין אליאס.

הגישה ההוליסטית של הרפואה הסינית

אליאס מסביר מהי הייחודיות של הרפואה הסינית. "זו רפואה שמנסה להבין את שורש הבעיה. כלומר, שלרוב כשאנו מגיעים לרופא עם בעיה רפואית כלשהי, לא תמיד מתמקדים בשורש הבעיה".
לדבריו, "היתרון הגדול של הרפואה הסינית, שהיא מחפשת את שורש הבעיה ומנסה להבין כיצד למנוע את היווצרות הבעיה או לפתור אותה, ושלא תיווצר בעיה עתידית".
הגישה ההוליסטית באה לידי ביטוי בהתייחסות למכלול ההיבטים בחיי המטופל. "אם בן אדם יגיע אליי עם בעיה, נגיד של כאבי גב תחתון, אז אותי מאוד יעניין לדעת גם איך הוא ישן, מה הוא אוכל, מהן ארוחות החיים שלו", מסביר אליאס.

הצ'י - מקור האנרגיה והחיים

מושג מרכזי ברפואה הסינית הוא ה"צ'י". אליאס מסביר ש"צ'י זה מילה שאולי נשמעת כמילה גדולה, אך משמעותה אנרגיה. זה מה שמניע אותנו. לכל אחד מאיתנו יש צ'י. הגוף מייצר צ'י גם מהנשימה שאנחנו נושמים כל הזמן, וגם מהאוכל שאנחנו אוכלים".
הצ'י משחק תפקיד מרכזי בבריאותנו. "הצ'י נע בגוף, ונותן לנו את הכוח לבצע את הפעולות היומיומיות שלנו", מפרט אליאס. "ברגע שאנו פוגעים בו או בייצור שלו (באמצעות תזונה לא נכונה, עישון או חשיפה לזיהום אוויר, למשל), אז הצ'י עצמו נפגע. כשהייצור שלו נפגע, אז המון מחלות יכולות להופיע".

טיפול בכאבי גב: האבחנה היא המפתח לטיפול יעיל

אחד התחומים בהם הרפואה הסינית מציעה פתרונות יעילים הוא טיפול בכאבי גב. אליאס מפרט את תהליך האבחון: "כשמטופל מגיע אלינו עם תלונה על כאבי גב, בשלב האבחון הרפואי הראשוני, אנו מנסים להבין אם הכאבים נובעים מעודף של צ'י או ממחסור שלו".
מה ההבדל בין עודף צ'י למחסור בצ'י?
אליאס: "'כאב של חוסר' הוא כאב בגב התחתון, ממושכים, כרוניים, שיכולים להימשך שנים רבות, הם יותר מוחמרים למעשה באיזושהי תנועה, וכשהמטופל נח, למעשה מוקל לו.
"לעומת זאת, 'כאב של עודף', יכול להתבטא בכאבי גב קשים יותר, הנובעים מסתימה של צ'י. כשזרימת הדם לא תקינה באזור, וכשהכאב הוא חד ודוקר".

שיטות הטיפול: דיקור, טווינה ושיאצו

הרפואה הסינית מציעה מגוון שיטות טיפול, כאשר הבולטות ביניהן הן דיקור, טווינה ושיאצו. "הדיקור הסיני, מתבצע עם מחטים דקות", מסביר אליאס. "זהו לא טיפול שמכאיב, והוא אינו חייב להיות באזור שבו יש כאבים".
לדבריו, "יש המון טכניקות בדיקור סיני, והמון שיטות לטפל בכאבי גב תחתון. כמעט ואין מטופל אחד שמקבל בדיוק את אותו הטיפול שמקבל מטופל אחר".
על ההבדל בין טווינה לשיאצו, מסביר אליאס: "בטווינה אנו נעבוד בצורה של הנעה מאוד חזקה על האזור, בעוד שבשיאצו אנו יכולים לעבוד יותר על חיזוק האזור. אגב, במערב הטווינה נחשבת למעין 'פזיותרפיה סינית', אך זה לא מדויק, שכן בסין מטפלים בשיטת הטווינה גם לצורך ריפוי של מחלות פנימיות".
כלים נוספים בארסנל הרפואה הסינית כוללים כוסות רוח, אלקטרו-אקופונקטורה ומוקסה.

יעילות הטיפול והתאמה אישית

כאשר אליאס נשאל האם כל סוגי כאבי הגב מגיבים טוב לטיפול ברפואה סינית, הוא משיב: "אני חושב שכל סוגי כאבי הגב מגיבים טוב, מכיוון שהרפואה הסינית יודעת להתאים את עצמה לסוג כאבי הגב".
לדבריו, "מדי יום, אנו פוגשים במטופלים שחווים כאבי גב אקוטיים. זה אותו מטופל שקם בבוקר, התחילה לו דלקת בגב, הכאב מאוד חזק. מקרין לו לכיוון הרגל או לכיוון היד".
תדירות הטיפולים משתנה בהתאם לסוג הכאב. אליאס מסביר: "למטופל שיגיע עם כאב מאוד אקוטי, בהחלט ייתכן שנציע טיפול במשך כמה ימים רצופים, או לכל הפחות פעמיים בשבוע. זאת, על מנת שבפרק זמן קצר יחסית, נוכל להפחית לו את הכאבים בצורה משמעותית. לעומתו, תהליך הריפוי של המטופל הכרוני, שסובל במשך שנים רבות מכאבים, תדירות הטיפולים יכולה להיות נמוכה יותר - כלומר, לרוב יספיק טיפול אחד בשבוע, למשך תקופה מסוימת".
מוגש מטעם כללית רפואה משלימה