הנחיית משרד הבריאות אתמול (מוצ"ש) לבתי החולים להפסיק לבצע ניתוח קיסרי 'צרפתי', כפי שחשף לראשונה כתב הבריאות אדיר ינקו ב-ynet, מעוררת מחלוקת: מצד אחד, הניתוח נחשב בעייתי, בין השאר משום שהתינוק מחולץ בדרך כלל באמצעות מלקחיים, ועלולים להיווצר סיבוכים; מצד שני, נשים שעברו את הניתוח מצאו בו יתרונות. היום (א') התראיינו בנושא ל-ynet radio פרופ' יריב יוגב, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים ליס בתל אביב, ופרופ' טל בירון-שנטל, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהלת אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. שניהם מתנגדים לניתוח ותומכים בהחלטה של משרד הבריאות.
קראו עוד:
"לפי נתונים שהצטברו בידינו, לניתוח הקיסרי ה'צרפתי' יש תוצאות מדאיגות מאוד לגבי תינוקות", אומרת פרופ' בירון-שנטל. "תינוקות מחולצים עם מלקחיים בחלק גדול מהמקרים, ואני חושבת שנשים לא ידעו שלשם הן הולכות. אנחנו מאוד מודאגים. מבחינתנו, עד שיהיו תוצאות אחרות, אם בכלל, נכון להפסיק לבצע את הניתוח הזה".
1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
"זכות האישה לבחור איזה ניתוח קיסרי היא רוצה לעבור, אבל היא צריכה לדעת מה הסיכונים שהיא לוקחת על עצמה", אומר פרופ' יוגב
(צילום: shutterstock)
במה שונה הניתוח הקיסרי ה'צרפתי' מהניתוח הקיסרי הרגיל? "בעיקר באופן שבו נפתח חלל הרחם. נוצר שם חלל קטן יותר, שקשה לחלץ דרכו את התינוק, ולכן הוא מחולץ בדרך כלל בעזרת מלקחיים".
פרופ' יוגב: "ברוב בתי החולים בישראל לא מבוצע הניתוח ה'צרפתי', וכך גם בארצות הברית וברוב המדינות המערביות. הוא מבוצע במרכז פרטי ליד פריז ויובא לישראל על ידי מנתח יחיד. לאחר מכן הצטרפו עוד שתי מחלקות, במרכז הרפואי בנהריה ובאסף הרופא. כשמסתכלים על נתונים בעולם לגבי הניתוח ה'צרפתי', מתברר שיש מעט מאוד מחקרים טובים. בשלב מסוים הגיעו נתונים מאוד מדאיגים לגבי הניתוח הזה, וחשבנו שצריך להפסיק לקיים אותו בארץ עד שיבוצע דיון מסודר בנושא".
אבל לניתוח הזה יש יתרונות מסוימים: הוא פוגע פחות בשרירי הבטן, פחות גורם נזק ליולדת. "הדברים האלה לא נכונים. במחקר שבוצע בבית החולים בבני ציון בדקו את מידת הכאב, ולא היה הבדל בכאב בין שני הניתוחים. יותר מזה, היו יותר סיבוכים בניתוח ה'צרפתי': גם פגיעה בשלפוחית השתן וגם ברחם עצמו".
פרופ' יריב יוגב, מנהל אגף נשים ויולדות, ליס, תל אביב: "כשמסתכלים על נתונים בעולם לגבי הניתוח ה'צרפתי', מתברר שיש מעט מאוד מחקרים טובים. בשלב מסוים הגיעו נתונים מאוד מדאיגים לגבי הניתוח הזה, וחשבנו שצריך להפסיק לקיים אותו בארץ עד שיבוצע דיון מסודר בנושא"
אז למה בכל זאת יש נשים שמבקשות את הניתוח הקיסרי ה'צרפתי'? פרופ' בירון-שנטל: "הכול עניין של שיווק ושל מה שמוכרים להן. אני שומעת המון דברים שהם פשוט לא נכונים".
ד"ר ישראל הנדלר, שהוא רופא נשים בכיר, ממש בעד הניתוח הזה. פרופ' יוגב: "הנתונים בישראל לא תומכים בגישתו".
אז כשהתקבלה החלטת משרד הבריאות, נשמתם לרווחה? אתם מנהלים מערכה ארוכה כדי למנוע את האופציה הזאת? פרופ' בירון-שנטל: "אין פה שום מערכה. הדאגה שלנו היא לנשים שבהן אנחנו מטפלים. אל תהפכו את זה למערכה נגד מישהו".
פרופ' יוגב: "יש דברים טובים בשלבים שלפני ואחרי הניתוח ה'צרפתי', אבל הפרוצדורה עצמה כרוכה בסיכון גבוה יותר. זכות האישה לבחור איזה ניתוח היא רוצה לעבור, אבל היא צריכה לדעת מה הסיכונים שהיא לוקחת על עצמה".
פרופ' בירון-שנטל: "אנחנו רוצים לברר אם הטכניקה הכירורגית עצמה אינה מסוכנת. לפי הנתונים שיש לנו כרגע, לטכניקה הכירורגית יש חיסרון גם לגבי היולדת וגם לגבי התינוק שלה. אם יהיו נתונים אחרים, אפשר לשקול את ההחלטה מחדש".
מארגון המיילדות בישראל נמסר בתגובה: "לאור העובדה כי מדובר בניתוח שהוא תחום מומחיותם של הרופאים, אנו מכבדות את עמדתם ואיננו מתערבות בפרקטיקה הכירורגית. רק שייתנו לנו את הזמן ואת כוח האדם לעשות את זה כמו שצריך, כפי שאנחנו יודעות (בלי צורך במימון ניתוח פרטי). נרצה להיות חלק מהדיון במועצה הלאומית לרפואת נשים, לנאונטולוגיה ולגנטיקה ולהביע את עמדתנו המפורטת".