שופינג היא פעילות נורמטיבית וחלק בלתי נפרד מהחיים, אך לעיתים היא גולשת להתנהגות פתולוגית שמוגדרת כ"התמכרות לקניות". סקרים בארה"ב מצביעים על שכיחות של כשניים עד שמונה אחוזים מהאוכלוסייה, עם רוב נשי ברור (95-80 אחוזים). לרוב, התמכרות זו מתפתחת בסוף שנות ה-20 לחיים ומלווה לעיתים קרובות בהפרעות נוספות, כגון חרדה, דיכאון והפרעות שליטה בדחפים.
התמכרות לקניות מתאפיינת בדפוסים של רכישות מוגזמות, לעיתים של בגדים, גאדג'טים או נסיעות יוקרה. התנהגות זו משקפת מעגל קסמים של רגשות שליליים, רכישות להעלאת הערך העצמי ותחושת ריקנות חוזרת.
"כמו בכל התמכרות, תחושת הדחף למלא צורך רגשי היא מאפיין מרכזי. קניות רבות אינן נובעות מהצורך במוצר עצמו, אלא מהחיפוש אחר תחושת רוגע, שליטה או בריחה מרגשות שליליים. מצבים כמו דיכאון, מתח, בדידות או חרדה יכולים לעודד את ההתמכרות ולהגביר את הצורך ברכישות"
איך תדעו אם אתם מכורים לקניות?
כדי לזהות התמכרות לקניות, חשוב להבין תחילה כיצד נראית התנהגות של רכישה רגילה לעומת התנהגות רכישה שנחשבת להתמכרות. אדם שמכור לקניות חווה דחף מתמשך ובלתי נשלט לקנות, לעיתים תכופות ללא צורך ממשי במוצרים שהוא רוכש.
התנהגות הקנייה במצב של התמכרות שונה מאוד מהרגלי קנייה רגילים. היא מביאה לרכישה מוגזמת של פריטים, רבים מהם נשארים ללא שימוש ולעיתים אף באריזותיהם המקוריות. במקרים רבים, האדם המכור יחווה תחושת התלהבות וריגוש בעת הקנייה, אך תחושות אלו חולפות במהירות ומוחלפות ברגשות אשם ובושה לאחר מכן.
כמו בכל התמכרות, תחושת הדחף למלא צורך רגשי היא מאפיין מרכזי. קניות רבות אינן נובעות מהצורך במוצר עצמו, אלא מהחיפוש אחר תחושת רוגע, שליטה או בריחה מרגשות שליליים. מצבים כמו דיכאון, מתח, בדידות או חרדה יכולים לעודד את ההתמכרות ולהגביר את הצורך ברכישות כדרך להתמודד עם מצבים אלו, גם אם מדובר בהקלה רגעית בלבד.
מעבר לכך, אנשים המכורים לקניות עלולים גם לפתח הרגלים של הסתרת קניותיהם, כדי להימנע מעימותים עם בני משפחה או כדי לא לעורר שאלות או כעסים. ההסתרה נובעת מתחושת הבושה ומהידיעה כי ההתנהגות בעייתית. תחושות של אשמה ורצון להסתיר את הרכישות מבני הבית הם - תמרורי אזהרה ברורים המצביעים על כך שמדובר בהרגל שאינו תקין, אשר פוגע באיכות החיים ובהתנהלות היומיומית.
בנוסף, להתמכרות לקניות יש השפעות כלכליות מובהקות, במיוחד כשאדם מוציא כספים רבים מבלי יכולת לשלוט בהוצאותיו. במקרים חמורים, התמכרות זו עלולה להוביל לקשיים כלכליים משמעותיים, כמו חובות והצטברות הוצאות שמעבר ליכולת הכלכלית של המכור.
מעגל ההתמכרות: ריקנות, קניות, אשמה וחוזר חלילה
מעגל ההתמכרות מתחיל בתחושת ריקנות או בחוסר ערך עצמי. סממנים חברתיים ותרבותיים משדרים שעם רכישת מוצרי יוקרה נהפוך לאהובים ומוערכים יותר. הרכישה עצמה מספקת תחושת מלאות רגעית, אך כאשר החשבונות נערמים, האשמה משתלטת. כך, המעגל מתחיל מחדש.
הגורמים להתמכרות:
- רקע משפחתי: במשפחות רבות אהבה ניתנת באופן חומרי ולא רגשי, מה שיוצר קושי בהבעת רגשות בדרכים אחרות.
- הגנות מאניות: הגנה מאנית היא מנגנון הגנה שפועל באופן לא מודע, ובאמצעותו האדם נמנע מחוויה של צורך באחר ושומר על מרחק מחוויה פנימית כואבת. ההתמכרות מהווה למעשה מנגנון הגנה שמטרתו להימנע מכאב רגשי, כגון תחושת חוסר אונים או קנאה.
- פער בין חוץ ופנים: המטופלים מנסים לשדר הצלחה כלפי חוץ, בעוד שבפנים הם חווים חולשה ותחושת ריקנות.
טיפול בהתמכרות לקניות
הטיפול בהתמכרות לקניות הוא תהליך שאינו ליניארי. לעיתים קרובות יש מעידות ונסיגות, אך המטרה היא אינה התנזרות מוחלטת, שכן קניות הן חלק בלתי נמנע מהחיים המודרניים.
אחד הכלים המרכזיים בטיפול הוא יצירת מפגש אותנטי עם המטופלים, שבו ניתן לראות ולהכיר את העצמי האמיתי שלהם מעבר לסימני הסטטוס החיצוניים. בטיפול, מחליפים את ההתמכרות לקניות בקשרים אנושיים משמעותיים שמספקים אהבה, תלות ונראות אמיתית.
במקום לשאוף להימנע לחלוטין מקניות, יש להתמקד במזעור הנזקים ובהבנה שהחיים אינם מחייבים שלמות חומרית. הטיפול משלב עבודה על תחושת הערך העצמי, שיקום היחסים הבין-אישיים והפחתה הדרגתית של הצורך בקניות כהגנה נפשית.
ההתמודדות עם התמכרות לקניות היא מסע שמתחיל בזיהוי הכאב שמוביל להתמכרות וממשיך בבניית מערכות יחסים שמחליפות את תחושת הריקנות. מה שמחליף התמכרות זה קשר אנושי, אהבה, תלות, יחס ונראות – ולא תיקים, אוטו מפואר, לייקים ברשתות החברתיות או פריט יוקרתי.
ד"ר איריס כהן יבין, היא פסיכיאטרית ומנהלת מרפאת בריאות הנפש של מכבי במודיעין. מאיה מלכין היא מנהלת ארצית של תחום מניעה וטיפול בהתמכרויות במכבי שירותי בריאות.