חובת עטיית המסכות הביאה איתה בחודשים האחרונים תופעת לוואי חדשה שקיבלה את הכינוי "פה מסכה" (mask mouth) ונגרמת בגלל המעבר לנשימה מחלל הפה במקום מהאף. נשימה פומית זו פגעה לא מעט בשיניים שלנו. הפלאק, רובד החיידקים, הפך לדביק יותר, מצב השיניים והחניכים הידרדר במהירות ונוצר גם ריח רע מחלל הפה.
אילו טיפולים יעזרו לשקם את חלל הפה והשיניים במהירות?

ניקוי אבנית וטיפול במחלות חניכיים

ניקוי אבנית הינו תהליך של הסרת אבנית ורובד חיידקים (פלאק) שהצטברו על גבי השיניים, במרווחים בין השיניים ומתחת לחניכיים. הטיפול מנקה את הפה והשיניים מאבנית ומסיר כתמים שטחיים מהשיניים. מעבר לחשיבות של טיפול הניקוי לבריאות השיניים והחניכיים, הוא גם שלב מקדמי חשוב בהלבנת שיניים - לא ניתן לבצע הלבנת שיניים כאשר חניכיים מדממות ו/או דלקתיות ומלאות אבנית.
ישנן שלוש שיטות עיקריות לניקוי:
  • הסרת אבנית באמצעות מכשיר אולטרא-סוני.
  • הסרת אבנית וטיפול בחניכיים בשילוב לייזר דנטלי.
  • הסרת אבנית ידנית (המשמשת כניקוי משלים לשתי השיטות הראשונות).
הסרת אבנית באמצעות מכשיר אולטרא-סוני נחשבת לשיטה הנפוצה ביותר כיום. במהלך הטיפול נגרמת אי נוחות קלה בשל הרטט שנוצר מהמכשיר הממונע והתזת המים שמלווה את כל הטיפול כשלרוב משלבים אותה עם הסרת אבנית בטכניקה הידנית. לא נדרשת הרדמה ולרוב יש צורך בטיפול אחד בלבד.
4 צפייה בגלריה
הלבנת שיניים
הלבנת שיניים
הסרת האבנית היא גם גם שלב מקדמי חשוב בהלבנת השיניים
(צילום: Shutterstock)

טיפול בחניכיים בשילוב לייזר הוא טיפול חדשני ומתקדם יותר. אנרגיית האור חודרת לעומק הכיס (מעל 5 מ"מ) נקלטת בפיגמנט החיידק וקוטלת אותו באופן מידי. בנוסף, בשלב ניקוי האבנית אין העברה של חיידקים ממקום למקום הודות לטיפול המקדים בלייזר.
במהלך הטיפול מסירים באופן יסודי את האבנית מעומק כיס החניכיים בשילוב לייזר. הטיפול מתבצע ללא הרדמה מקומית או אי נוחות ובזכות חיטוי כיס חניכיים, יש תהליך החלמה מהיר ללא צורך בחתכים ו/או תפרים.
כמה זה עולה לנו? ניקוי אבנית: 350-250 שקל; טיפול במחלות חניכיים: 1,100–2,600 שקל.

מהם הגורמים לכתמים בשיניים?

  • שתיה או עישון – כתמים אשר נוצרים על גבי השן כתוצאה מצריכה ממושכת של משקאות כהים (קפה, קולה, יין אדום וכו') או חומציים (מיץ תפוזים, לימונדה וכו') או כתוצאה מעישון ממושך.
  • גיל – עם השנים שכבת הדנטין הצהבהבה הולכת וגדלה והופכת את המראה הכללי של השיניים לצהוב יותר.
  • אבנית – הצטברות של אבנית על גבי השיניים גורמת לכתמים חומים וצהובים ולעיתים אף שחורים.
  • עששת – בשן אשר נמצאת במצב של ריקבון עקב פעילות של חיידקים, עלול להופיע כתם לבן אשר בהמשך יהפוך לחום.
  • חבלה – אצל ילדים עם שיניים חלביות, נפילה או מכה חזקה עלולות לדחוף את השן החלבית פנימה, לפגוע בנבט של השן הקבועה ולגרום לכתם לבן אשר יופיע מיד עם בקיעתה של השן הקבועה.
  • אמייל היפופלסטי – שכבת האימייל של השן דקה מידי מה שגורם לפני שטח השן להיות מחוררים ופגיעים יותר.
  • אמייל היפוקלציפייד – תהליך הסתיידות פגוע אשר גורם לשכבת אימייל רכה מידי ואף נוטה להתקלף, ולכתמים חומים או לבנים על גבי השן.
  • תרופות – כתמים לבנים או חומים על גבי שיני ילדים הנובעים מאנטיביוטיקה שהאם נטלה בזמן ההיריון.

הבהרת שיניים ללא הסרה של חומר השן

ככל ששכבת החיידקים על גבי השן גדלה, כך יש יותר נטייה של מזונות חומציים וצבעוניים להיצמד אליה ולגרום להכתמת השן. הלבנת שיניים מאפשרת הבהרה של צבע השן והסרת הכתמים.
בעזרת מכשור טכנולוגי ייעודי ניתן לפתוח את הנקבוביות המצויות בשיניים, לנקות את הלכלוך והכתמים וכך להחזיר את הצבע הלבן ולשפר את המראה. כל השיטות להלבנת שיניים מתבססות על מי חמצן אשר מבהירים את החלק הפנימי של השן (הדנטין) ומביאים בסופו של דבר להבהרה והלבנה משמעותית של השיניים.
השיטות הקיימות להלבנת שיניים:
הלבנה ביתית – שיטה זו מתבצעת בבית במהלך היום או הלילה. לאחר לקיחת מידות במרפאת השיניים, מייצרים במעבדה סדים דקיקים מחומר פלסטי בהתאמה לשיניים שלכם. בבית ממלאים את הסד בג׳ל ההלבנה ומלבישים אותו על השיניים למשך שעתיים ביום או במהלך שנת הלילה, במשך כשבוע. כעבור חודש-חודשיים ניתן לראות שגוון השן משתנה משמעותית.
4 צפייה בגלריה
הלבנת שיניים
הלבנת שיניים
טיפול ביתי. ממלאים את הסד בג׳ל ההלבנה ומלבישים אותו על השיניים
(צילום: Shutterstock)
הלבנה באמצעות קרן אור – הטיפול שאורך כשעה מתבצע במרפאה ובמהלכו מונח חומר הלבנה (מי חמצן בריכוז של 40%) על השיניים ומשופעל באמצעות מנורת LED או UV אשר מזרזות את התהליך. בסיום הטיפול השיניים הופכות לבנות יותר. בשיטה זו צפויה להיות רגישות חזקה בשיניים לאחר הטיפול.
הלבנה באמצעות לייזר (דיודה ו/או ארביום כרומיום) – השיטה שנחשבת ליעילה ביותר כיום. היא כוללת פוליש, המבודד את החניכיים, תערובת של מי חמצן וג'ל ייחודי על זגוגית השן וטיפול באמצעות לייזר דיודה בעל ראש מיוחד להלבנה. אנרגיית הלייזר מפעילה את החומרים ומזרזת את התהליך. התהליך נמשך כ-40 דקות, כאשר ב-75 אחוז מהמקרים השיניים מובהרות ב-10-8 דרגות מהגוון המקורי שלהן.
4 צפייה בגלריה
הלבנת שיניים
הלבנת שיניים
טיפול חד פעמי במרפאה. הלבנת שיניים באמצעות קרן אור או לייזר
(צילום: Shutterstock)
הלבנה משולבת – שיטה המשלבת הלבנה מרפאתית והלבנה ביתית ולכן היא גם היעילה ביותר. לאחר טיפול הלבנה במרפאה ממשיך המטופל את התהליך בבית עם הסד והג׳ל.
הלבנה ממוקדת – שיטה המתאימה להלבנה נקודתית של שן אחת או שתיים אשר איבדו את צבען המקורי מסיבות שונות. במהלך הטיפול קודח הרופא בחלק הפנימי של השן ומחדיר חומר הלבנה מרוכז עד לקבלת הגוון הרצוי.
כמה זה עולה לנו? 1,200–3,500 שקל לטיפולי הלבנת שיניים.

מה חשוב לעשות לפני הלבנת שיניים?

על מנת למקסם את תוצאות ההלבנה חשוב להכין את חלל הפה ולעבור בדיקת רופא וטיפול שיננית לניקוי אבנית. השיננית מבצעת ניקוי יסודי של המשקעים המצויים על פני השן ולמעשה מכינה את השיניים לתהליך ההלבנה. חשוב גם לוודא שאתם לא סובלים מעששת מאחר שהיא פוגעת בתהליך ההלבנה וגורמת לכאב בזמן הטיפול.

שוברים את המיתוסים

הלבנת שיניים לא פוגעת בשיניים או בחניכיים – ההלבנה לא פוגעת באמייל של השן ולא מורידה שכבה מהשן. טיפול הלבנה מבהיר את השן בעזרת תהליך כימי המפרק מולקולות צבע של פיגמנט השן. רק במקרים של הבהרה לא מבוקרת, חזקה מדי או ארוכה מדי - עלול להיגרם נזק לעצב השן.
ההלבנה לא הופכת את השיניים לרגישות יותר – לאחר הטיפול עלולה להופיע רגישות זמנית בשיניים, אשר חולפת לאחר מספר ימים.
הלבנה במרפאה יעילה כמו הלבנה ביתית – ההבדל היחיד בין השיטות הוא בריכוז החומר הפעיל ובשפעול שלו על ידי מכשיר ייעודי, שהופכים את התהליך למהיר יותר, אך ללא שינוי ניכר בתוצאות.
ההלבנה פועלת רק על שיניים טבעיות – סתימות, כתרים ושחזורים לא יהפכו לבנים יותר בטיפול הלבנת שיניים אלא יישארו כפי שהם, כך שעלול להיווצר חוסר אחידות בצבע והתוצאה הסופית תהיה אסתטית פחות.
אסור להלבין שיניים באמצעות סודה לשתייה - צחצוח באבקת סודה לשתייה או שפשוף השן עם לימון אמנם מלבינים את השן אבל גם פוגעים בה כי הם גורמים לשחיקת המשטח החיצוני של השן והופכים אותה לחלשה ולפגיעה יותר

איך תשמרו על תוצאות ההלבנה?

  • הימנעו מעישון – עישון מכהה את השיניים וצובע אותן, חשוב מאוד להימנע ככל הניתן מעישון בזמן ביצוע ההלבנה הביתית ובכלל.
  • הימנעו ממשקאות ממותקים וכהים - שמרו על צריכה מינימלית של משקאות ממותקים ובעלי צבע כהה.
  • דחו את הקפה של הבוקר – אם בצעתם הלבנה בלילה, נסו לדחות את הקפה של הבוקר לשעות הצהריים.
  • צחצחו יותר – הקפידו על צחצוח שיניים שלוש פעמים ביום, גם לאחר ארוחת הצהריים במיוחד אם שתיתם משקאות בעלי צבע כהה.
  • המעיטו בשתיית מיצי הדרים – החומציות הגבוהה במיצי הדר מחספסת את פני שטח השן וצובעת את השן בצבע הפרי. אם אתם בכל זאת שותים - השתמשו בקשית.

ממה חשוב להיזהר?

"תאונת הלבנה" עלולה להיגרם כתוצאה מטיפול לא זהיר ולא מקצועי. כך, שימוש בריכוז גבוהה של חומרי ההלבנה עלול לגרום נזק לחניכיים - החל מכוויה ועד לנסיגת חניכיים והעצם התומכת.
בנוסף, אסור להלבין שיניים באמצעות סודה לשתייה - צחצוח באבקת סודה לשתייה או שפשוף השן עם לימון אמנם מלבינים את השן אבל גם פוגעים בה כי הם גורמים לשחיקת המשטח החיצוני של השן והופכים אותה לחלשה ולפגיעה יותר.
אסור גם לבצע הלבנת שיניים בגיל צעיר – הלבנה מתחת לגיל 15 עלולה לפגוע במוך השן ולגרום לרגישות גבוהה בשיניים.
4 צפייה בגלריה
הלבנת שיניים
הלבנת שיניים
לא לכל החיים. הלבנה איכותית שומרת על התוצאות לתקופה של כשנתיים
(צילום: Shutterstock)

כמה זמן נשמרות התוצאות?

תוצאות טיפול הלבנת שיניים אמורות להישמר כשנתיים אך תלויות בטיב הטיפול, בתחזוקה נכונה של הפה והשיניים ובהימנעות או צריכה מועטת של מזונות ומשקאות הצובעים את השיניים, כמו: תה וקפה, משקאות אנרגיה, יין ומשקאות מוגזים, רוטב עגבניות וקטשופ, פירות יער, סוכריות וממתקים, סלק ומיצי פירות.

טיפול מיקרואברזיה: כשהכתמים לא יורדים

זגוגית השן, האמייל, איננה מתחדשת לעולם מאחר שאין בה תאים חיים ולכן כתמים וכהויות שנוצרו בה במשך השנים לא נעלמים מעצמם וגם לא בתהליך הלבנה רגיל, אלא רק בשיוף של השכבה החיצונית של השן.
טיפול מיקרואברזיה הוא טיפול להסרת כתמים מהשיניים שלא ניתנים להסרה בניקוי אבנית או בהלבנת שיניים. הוא מבוסס על שילוב של חומצה ומכשיר ייעודי המבצע שפשוף יעיל ויסודי של השיניים. רופא השיניים מבודד את השיניים באמצעות סכר גומי, מורח חומצה ייחודית על גבי השיניים ובעזרת המכשיר משפעל את החומצה ומשפשף שן שן עד להסרה יסודית של כל הכתמים והכהויות.
התהליך אינו כרוך בכאב או ברגישות והוא מתבצע ללא זריקת הרדמה. בסוף הטיפול שכבת האמייל הופכת לעמידה ומבריקה יותר והחיוך הופך לנקי ולבן יותר. תוצאות הטיפול הן קבועות כך שהכתמים שהוסרו לא יחזרו אך במשך הזמן עלולים להיווצר כתמים חדשים.
כמה זה עולה לנו? 1,200–3,500 שקל לטיפול מיקרואברזיה.
ד"ר אריאל סביון הינו רופא שיניים, מוסמך ברפואת שיניים מיקרוסקופית זעיר-פולשנית