שינוי משמעותי במדיניות החיסונים נגד נגיף הפפילומה: פאנל מומחים המייעץ לארגון הבריאות העולמי בנושא חיסונים, סקר את העדויות מהשנים האחרונות בנוגע לחיסון נגד הנגיף הגורם לסרטן צוואר הרחם, ומצא שחיסון אחד בלבד יעיל כמו שניים או שלושה.
קראו עוד:
הנתונים האלו עשויים להיות גורם מכריע במניעתו של סרטן צוואר הרחם ולאפשר לנשים רבות יותר, שנמנעות מלהתחסן בשל מחיר החיסונים, לקבל הגנה גם ממנה אחת.
2 צפייה בגלריה
חיסון פפילומה
חיסון פפילומה
חיסון נגד פפילומה. ההיענות לא גבוהה, בין השאר בגלל דעות קדומות
(ShutterStock)

"הרוצח השקט"

סרטן צוואר הרחם, שבדרך-כלל ניתן למניעה, נחשב למחלה שבה מתבטא חוסר השוויון הכלכלי והחברתי בעולם: נשים רבות נמנעות מלהתחסן נגדו, לא רק בשל חוסר מודעות למחלה ולסיכוניה, אלא בגלל העלויות הכרוכות ברכישת החיסון. כ-90% מהנשים בעולם שאינן מתחסנות חיות במדינות עניות, שאינן מאפשרות לקבל את החיסון במחיר מסובסד או בחינם.
"החיסון נגד פפילומה (HPV) יעיל מאוד במניעת הדבקה בזנים הגורמים ל-כ70% מהמקרים של סרטן צוואר הרחם", אומר ד"ר אלחנדרו קראוויוטו, יו"ר פאנל המומחים של ארגון הבריאות העולמי. "אנחנו קוראים לכל המדינות להכניס את החיסונים האלו לסל הבריאות שלהן כדי לאפשר ליותר נערות ונשים להתחסן ולמנוע תחלואה בסרטן צוואר הרחם".
פאנל המומחים ממליץ לעדכן את לוחות הזמנים של חיסוני הפפילומה באופן הבא: מנה אחת או שתיים לבנות 14-9; מנה אחת או שתיים לבנות 20-15; ושתי מנות במרווח של שישה חודשים לנשים מעל גיל 21.
פאנל המומחים ממליץ לעדכן את לוחות הזמנים של חיסוני הפפילומה באופן הבא: מנה אחת או שתיים לבנות 14-9; מנה אחת או שתיים לבנות 20-15; ושתי מנות במרווח של שישה חודשים לנשים מעל גיל 21
אנשים מדוכאי חיסון, כולל נשאי HIV, צריכים לקבל שלוש מנות אם זה אפשרי, ואם לא - שתיים. העדויות לגבי היעילות של מנה אחת לקבוצה זו הן מוגבלות, וההמלצות של מומחי הארגון יעודכנו לאחר התייעצויות נוספות.
עוזרת המנכ"ל של ארגון הבריאות העולמי, ד"ר נונו סימלה, אמרה: "חיסול מגפת סרטן צוואר הרחם הוא אפשרי. ב-2020 השקנו תוכנית להדברת המחלה. ההמלצה הנוכחית על מנה אחת יכולה לעזור בהשגת היעד שלנו - ש-90% מהילדות עד גיל 15 יחוסנו בתוך שמונה שנים".
בינתיים, ההתחסנות נגד סרטן צוואר הרחם בעולם היא איטית מאוד ורחוקה מהיעד שקבע הארגון: ב-2020 רק 13% מהבנות והנשים בעולם היו מחוסנות נגד הנגיף. ייתכן שעכשיו יעלה שיעור ההתחסנות, שכן סביר להניח שנשים רבות יותר יוכלו לעמוד בהוצאה הכספית של מנת חיסון אחת.

מאה ישראליות מתות בשנה

וירוס הפפילומה שייך למשפחת נגיפים המונה כ-170 זנים. על פי הידוע, כ-70% מהמקרים של סרטן צוואר הרחם נגרמים בשל זנים 16 ו-18 שלו. זנים 6 ו-11 אחראיים לכ-90% מהיבלות באברי המין. זנים אחרים עלולים לגרום למחלות אחרות, בהן יבלות עור, יבלות על מיתרי הקול, סרטן פי הטבעת, סרטן פין, סרטני פה ולוע, ובמקרים נדירים גם סרטן הנרתיק וסרטן הפות.
הנגיף מדביק רק תאי עור ותאי ריר (כמו באברי המין ובפי הטבעת), ובדרך כלל מתפשט בעת קיום יחסי מין. במרבית הפעמים לא ניתן להבחין בנגיף, והסימפטומים מופיעים רק לאחר שנים, כך שנשא של הנגיף עלול שלא לדעת על כך ולהדביק אחרים.
ההערכות הן שחלק גדול מהנשים נדבקות מגברים הנושאים את הנגיף בעצמם. מכאן חשיבותו הגדולה של חיסון הגברים. מכיוון שהנגיף יכול לעבור בקלות מכל אזור החלציים ולא רק מאבר המין, שימוש בקונדום אינו מספיק כדי למנוע הדבקה
במקרים נדירים עלולה אישה הרה הנושאת את הנגיף להעביר אותו ליילוד במהלך הלידה. במקרים כאלה התינוק לוקה בנגעים ויראליים של הנגיף בדרכי הנשימה, שיכולים לגרום לצרידות ולקשיי נשימה.
על פי נתוני משרד הבריאות בישראל, מדי שנה מאובחנות 1,200 עד 2,000 נשים כחולות בסרטן צוואר הרחם, וכמאה נשים בשנה מתות ממנו. אין נתונים לגבי שיעור ההדבקה בקרב גברים בישראל, אולם ההערכות הן שחלק גדול מהנשים נדבקות מגברים הנושאים את הנגיף בעצמם. מכאן חשיבותו הגדולה של חיסון הגברים. מכיוון שהנגיף יכול לעבור בקלות מכל אזור החלציים ולא רק מאבר המין, שימוש בקונדום אינו מספיק כדי למנוע הדבקה.
האבחון מתבצע בדרך כלל כשמופיעים נגעים או גושים, ונלקחת ביופסיה מהאזור הרלוונטי. אם יש חשד לגידול סרטני, מתבצעות בדיקות דם ובדיקות הדמיה שונות.

חינם לתלמידי כיתות ח'

החיסון נגד פפילומה נמצא בסל התרופות הישראלי וניתן חינם לתלמידי כיתות ח'. ההחלטה לתת אותו לבני 13 התקבלה במטרה להגן עליהם לפני שהם מתחילים לקיים יחסי מין. במחקרים שונים נמצא כי התגובה החיסונית טובה יותר לפני גיל 15 ומאפשרת הגנה למשך זמן ממושך יותר וביעילות גבוהה יותר.
"נגיף הפפילומה הוא המחולל הבלעדי של נגעים טרום סרטניים ושל סרטן צוואר הרחם, שהוא הסרטן הרביעי בשכיחותו אצל נשים", אומרת ד״ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "הוא גורם לנגעים טרום סרטניים ולסרטן באיברים נוספים - בפות ובנרתיק אצל נשים, בפין אצל גברים, בפי הטבעת, בפה ובלוע. זנים אחרים של הנגיף גורמים ליבלות שאינן מסכנות חיים, אך עלולות להיות מטרידות ולפגוע באיכות החיים.
"החיסון הנוכחי נגד הנגיף מונע הידבקות בשבעת הזנים הגורמים בשכיחות הגבוהה ביותר למחלה ממארת, ובשני הזנים העיקריים הגורמים ליבלות. הוא גם נמצא בטוח ביותר. למרות זאת, ההיענות לקבלת החיסון נמוכה יחסית, בין היתר בשל דעות קדומות, חשש שיביא למתירנות מינית והיעדר מודעות למחלות שנגיף הפפילומה גורם. ההודעה של ארגון הבריאות העולמי בדבר יעילותה של מנה אחת, משמחת ועשויה להוריד חלק מהחסמים להיענות לחיסון".