שוק זריקות ההרזיה יזכה בקרוב לחיזוק עם כניסתה של הזריקה מונג'רו מתוצרת אלי לילי, שעשויה להוביל לירידה משמעותית במשקל בקרב הנבדקים. הזריקה עדיין לא מאושרת לשימוש, אולם בחברת התרופות פועלים במרץ להגשת המסמכים למינהל המזון והתרופות האמריקני עד סוף השנה הנוכחית ובהמשך גם למשרד הבריאות בישראל.
עוד על הזריקות להרזיה:
המטופלים שהזריקו את מונג'רו, ובשמה הרפואי טירזפאטייד, השילו עד 16 קילוגרמים, או 16% ממשקל גופם, כך מסרה חברת אלי לילי. בשנה שעברה אישר מינהל המזון והתרופות את הזריקה לטיפול בסוכרת סוג 2 (סוכרת "מבוגרים"), אך לא לירידה במשקל.
השלב השלישי של הניסוי הקליני כלל 938 מבוגרים שסבלו מעודף משקל ומסוכרת סוג 2. המטופלים הזריקו 10 מ"ג אחת לשבוע ולאחר 72 שבועות השילו כ-14 ק״ג בממוצע. אלה שנטלו את המינון הגבוה יותר של הזריקה - 15 מ״ג, השילו כאמור כ-16 ק״ג במשקלם. מנגד, הנבדקים בקבוצת הפלצבו, שלא נטלו את התרופה, השילו בממוצע שלושה ק״ג בלבד.
1 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה מונג'רו
זריקת הרזיה מונג'רו
זריקת הרזיה מונג'רו הביאה לירידה של עד 16% ממשקל הגוף
(צילום: אלי לילי)

ירידה במשקל וברמות החלבון המסוכרר

כ-86% מהמטופלים בניסוי שנטלו את הזריקה השילו לפחות 5% ממשקל גופם, בהשוואה ל-30% בלבד מקבוצת הפלצבו. אבל התרופה הובילה לא רק לירידה במשקל אלא גם לירידה ברמות הסוכר בדם. התוצאות הראו שרמות החלבון המסוכרר A1C, המהווה מדד לרמת הסוכר בדם בשלושת החודשים הקודמים לבדיקה, ירדה גם היא אצל המטופלים. רמות גבוהות של המוגלובין מסוכרר קשורות לסיכון גבוה יותר לסיבוכי סוכרת.
הזריקה מונג'רו תתחרה בתרופות של חברת נובו נורדיסק, יצרנית שלוש זריקות ההרזיה וויגובי, אוזמפיק וסקסנדה המכילות את המרכיב סמגלוטייד. בדיקות הראו כי הן פועלת לא רק על הלבלב והכבד - ובכך מסייעות לחולי סוכרת - אלא גם על הקיבה. מדובר בתרופה מקבוצת האנלוגים להורמון GLP1, המחקה את פעילותו. GLP1 מיוצר ומופרש מתאי המעיים אל הדם, כשהייצור וההפרשה מתבצעים בגוף בתגובה למזון המגיע למערכת העיכול.
זריקות הרזיה ירידה במשקל
המולקולה GLP1 פועלת באופן רב-מערכתי, וכך גם התרופה הדומה לה: זו מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. הפעילות מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, וכשהרמות עולות, הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף, שבו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה ועל בדרך כלל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד לדם.
במנגנון שלישי, שהוביל לירידה במשקל אצל מטופלים, התרופה מאיטה את התרוקנות הקיבה וגורמת בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע, באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.
הזריקות מגיעות מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחילות להשפיע תוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה, למשך כשבוע בזריקות וויגובי ואוזמפיק, ולמשך יממה בתרופה הישנה יותר סקסנדה. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול. מדובר בתופעות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, גזים, בחילות ואי-נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים, כמו עתירי שומן ומלוחים, ועל כמיהה למזון מתוק.
"הזריקה מונג'רו מבוססת על שני ההורמונים GLP ו-GIP המופרשים באופן טבעי מהמעי בתגובה לאכילה", בסבירה ד"ר הדר דסקין, מומחית לאנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית בשרותי בריאות כללית, "בעוד שלמדנו להכיר היטב את פעילותו של ההורמון GLP, בתרופות נפוצות כמו אוזמפיק, הכי שרק לאחרונה התוודענו גם להורמון השני GIP שגם הוא תורם לתחושת שובע, ואף מונע שקיעת שומן באיברי הגוף. התרופה הזו לצד תרופות ההרזיה האחרות מהוות פריצת דרך בטיפול בהשמנה, שכיום ברור שהיא מחלה כרונית שכרוכה בסיכון רפואי, וקיצור תוחלת החיים".