ד"ר אשר שלמון, מנהל אגף בכיר ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, נבחר היום (ו') לתפקיד חבר ועד המנהל של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מטעם הקבוצה האירופית שאליה משתייכת ישראל. הבחירות התקיימו באסיפת ארגון הבריאות העולמי בז'נבה, וד"ר שלמון נבחר פה אחד.
ד"ר שלמון יהיה אחד מ-34 נציגים בוועד, שבין סמכויותיו התוויית מדיניות וקביעת סדרי עדיפויות לארגון הבריאות. במעמד ההכרזה על הנציגים הנבחרים, ניסתה המשלחת הפלסטינית לאו"ם להתנגד לבחירה, ללא הצלחה. האבסורד הגיע לשיאו כאשר מדינות כמו סוריה, פקיסטן, מלזיה, לבנון, תוניסיה ותימן, הידועות כמפרות זכויות אדם וזכויות בריאות, התלוננו על בחירה בנציג ישראלי לוועד המנהל.
ד"ר אשר שלמון נבחר להנהלת ארגון הבריאות העולמי

ד"ר שלמון אמר עם היבחרו: "אני מודה לאזור אירופה על הבחירה. אתחיל למלא את תפקידי בוועד המנהל בשבוע הבא ובכוונתי לפעול לקידום בריאות בכל העולם".
שר הבריאות, אוריאל בוסו, אמר כי זה "הישג היסטורי למדינת ישראל. אני מברך את ד"ר אשר (אשי) שלמון, על הבחירה לתפקיד חבר בוועד המנהל של ארגון הבריאות העולמי. ד"ר שלמון הוא שליח ציבור נאמן ובעל ניסיון רב בתחומי הבריאות והיחסים בינלאומיים והבחירה בו בעת הזו היא תעודת כבוד למשרד הבריאות. אין לי ספק שמינויו יתרום רבות לארגון הבריאות העולמי ויהיה לו חלק משמעותי בשמירה על האינטרסים של מדינת ישראל. אני מאחל לד"ר שלמון הצלחה בתפקיד והמשך עשייה מבורכת עבור אזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
אשר שלמון ראש מחלקת יחב״ל במשרד הבריאות
אשר שלמון ראש מחלקת יחב״ל במשרד הבריאות
"אפעל לקידום בריאות בכל העולם". ד"ר אשר שלמון
(צילום: לע"מ )
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: "הבחירה בנציג ממערכת הבריאות בישראל מביעה אמון במקצועיותה של המערכת. מערכת שקיבלה שבחים רבים בשנים האחרונות מצד העולם. מדינת ישראל התברכה במערכת בריאות מהטובות שיש בזכות האנשים שפועלים בכל יום להצלת חיים. אני מברך את ד"ר שלמון על הבחירה בו כנציג בארגון".

ארגון הבריאות קרא לשחרור החטופים ללא תנאי

מינויו של ד"ר שלמון הצטרף להישג של משלחת הישראלית לאו"ם בז'נבה כשבמסגרת דיון באסיפה השנתית של ארגון הבריאות העולמי הצליחה ישראל לגייס רוב לקריאה לשחרור החטופים בעזה, ללא תנאי, ולגינוי ניצול של בתי חולים ואמבולנסים על ידי חמאס ברצועת עזה.
בעקבות המבוכה, ביקשו הפלסטינים ותומכיהם למשוך את החלטתם, העוברת בקביעות מדי שנה מאז 1968, בשל כך, החליט יו"ר האסיפה להשהות את המשך הדיון.
ארגון הבריאות העולמי עמד לאמץ השבוע במסגרת האסיפה ה-77 שלו בז'נבה החלטה פלסטינית-סורית, העוסקת לכאורה במצב הבריאות בעזה, אך מתעלמת משורשי המצב ומאירועי שבעה באוקטובר. ההחלטה במקור לא התייחסה כלל לאשמת חמאס ומעשיו הנפשעים, שהובילו למצב ברצועה.
עם היוודע פרטי ההחלטה השערורייתית, משלחת ישראל לאו"ם בז'נבה הגישה תיקון, שקרא לשחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים המוחזקים בעזה ומגנה במיוחד את השימוש במתקני בריאות, לרבות בתי חולים ואמבולנסים, על ידי ארגוני טרור.
2 צפייה בגלריה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
ביה"ח שיפא ברצועת עזה
בית החולים שיפא ברצועת עזה שבו פעלו מפקדות חמאס
(צילום: REUTERS/Dawoud Abu Alkas)
50 מדינות תמכו בתיקון להחלטה, והיא נכללה מיידית בטקסט. הפלסטינים ותומכיהם סירבו להצביע בעד החלטה שקוראת לשחרור החטופים ומגנה ניצול של בתי חולים על-ידי חמאס, ומשכו את ההחלטה.
שגרירת ישראל לאו"ם בג'נבה, מירב אילון שחר, הבהירה כי אין לעבור לסדר היום ולאמץ באו"ם החלטה על בריאות שאינה כוללת קריאה לשחרור החטופים. היא קראה בנאומה לכל המדינות ולארגון הבריאות העולמי לגנות את התקפת הטרור של חמאס ואת ניצול בתי החולים והאוכלוסייה האזרחית למטרות טרור, שפועלים בין היתר כפשע מלחמה כפול, המנצל מחד את אזרחי הרצועה ומוציאים מתקפות על אזרחי ישראל ממוקדים הומניטריים. אילון שחר הדגישה כי שתיקת ארגון הבריאות העולמי הופכת את הארגון לכלי פוליטי עבור תומכי הטרור, ולא לגוף מקצועי שמטרתו לקדם בריאות.
"לא ניתן שתעבור החלטה באו"ם בנושאי בריאות, שאינה כוללת קריאה לשחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים, המוחזקים בידי טרוריסטים. כל החלטה שאינה קוראת לשחרור מיידי של החטופים ומגנה ניצול מתקני בריאות על ידי חמאס - היא בגדר כשל מוסרי של הארגון", אמרה מירב אילון שחר, "אני מודה לחמישים המדינות שבחרו לא להתעלם מגורלם של 125 החטופים שנותרו בידי ארגון הטרור חמאס בעזה. כבר שמונה חודשים שנשללות מהחטופים כל זכויותיהם, על אחת כמה וכמה זכויות יסוד הנוגעות לבריאות".