דאגה בעולם מנתוני תחלואת הכולרה בסודן בעקבות התפרצות שגבתה השנה את חייהם של 78 בני אדם. יותר מ-2,400 חלו בכולרה עד 28 ביולי. לפי ארגון הבריאות העולמי, המחלה התפרצה במחוז קסלה במזרח סודן ומשם התפשטה לעוד מחוזות. פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות מבית החולים שיבא, אמר בשיחה עם ynet כי "הסיכון לישראל נמוך ביותר. גם אם יגיע חולה שסובל מכולרה למדינת ישראל, הסיכון להתפשטות משמעותית של המחלה נמוך". צפו בריאיון עם פרופ' לשם:
התפרצות כולרה בסודן. האם יש סיבה לדאגה גם בישראל?
(צילום: ליאור שרון)

כולרה היא זיהום חיידקי של המעיים שנגרם על-ידי החיידק ויבריו כולרה (Vibrio Cholerae O-group 1 או O-group 139), המפריש במעיים רעלן שגורם למחלה עם שלשול חריף. המחלה מתפרצת בעיקר במדינות שבהן אין מערכות ביוב ומים נאותות. לפי אתר "כללית", המחלה לרוב קלה ומתבטאת בשלשול קל החולף מעצמו, אך אחד מכל 20 חולים עלול לפתח מחלה קשה ואף מסכנת-חיים, המתבטאת בשלשול מימי בלתי-נשלט, הקאות, והתכווצויות ברגליים.
ללא טיפול מתאים, עלולים החולים הקשים להגיע בתוך שעות אחדות למצב של התייבשות קיצונית ומוות. לפי ארגון הבריאות העולמי, "כולרה היא מחלה אלימה ביותר המועברת דרך צריכת מזון או מים מזוהמים. המחלה עלולה לגרום לשלשול מימי חריף וחמור ואף להרוג תוך שעות".
2 צפייה בגלריה
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
(צילום: AFP)
פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל המכון לרפואת מטיילים ומחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר אמר בשיחה עם ynet כי "בסודן עצמה ההתפרצות הזאת היא המשך של כמה התפרצויות בשנים האחרונות. ב-2017 הייתה שם התפרצות גדולה של עשרות אלפי מקרים, יותר מ-700 חולים שמתו מהמחלה, ועכשיו הם מדווחים שוב על מאות חולים מאובחנים ו-22 חולים נוספים שמתו מכולרה, וזה בשביל הסודנים סיפור מאוד מדאיג".
אינפו כולרה
פרופ' לשם הסביר כי כולרה נגרמת מחיידק שעובר בשתיית מים מזוהמים בעיקר, אבל גם באכילת מזון מזוהם או במגע עם אדם שהוא משלשל. "החיידק גורם לשלשול מאוד מאסיבי, שגורם במהירות רבה להתייבשות. זה מסכן מאוד ילדים קטנים. אנשים יכולים לשלשל, מתנצל על התיאור, ליטרים ולהתייבש בתוך יממה. זה מחייב טיפול מהיר בהחדרת נוזלים לתוך הווריד, שכמובן קשה מאוד לבצע באזורים הרחוקים באפריקה".
פרופ' אייל לשם: "החיידק גורם לשלשול מאסיבי, שגורם להתייבשות. זה מסכן מאוד ילדים קטנים. אנשים יכולים לשלשל, מתנצל על התיאור, ליטרים ולהתייבש בתוך יממה. זה מחייב טיפול מהיר בהחדרת נוזלים לתוך הווריד, שכמובן קשה מאוד לבצע באזורים הרחוקים באפריקה"
לדבריו, "במדינה כמו סודן, שאין בה מי שתייה נאותים, שאנשים שותים מים ממאגרים, מנחלים או שלוליות או אגמים ואין בה מערכת ביוב, אנשים עושים את צרכיהם בשדה והמים מזוהמים. שם יש סיכון גבוה מאוד להידבקות בקרב רוב האוכלוסייה. במדינה כמו ישראל שיש בה ביוב, ויש בה מי שתייה באיכות מצוינת, גם מי הברז באיכות יוצאת דופן, הסיכון הוא נמוך ביותר. גם אם יגיע חולה שסובל מכולרה למדינת ישראל, הסיכון שלנו, האזרחים, להתפשטות משמעותית של כולרה הוא נמוך. אני עבדתי במדינות מוכות כולרה באפריקה ובהאיטי, והסיכון אפילו לאדם שמגיע למדינות הללו, כל עוד הוא שתה מים מינרליים, שטף ידיים במים ובסבון לאחר שטיפל בחולים, הסיכון הוא מאוד נמוך".
2 צפייה בגלריה
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד במחוז קסלה במזרח סודן
חולים עם כולרה מטופלים במרכז בידוד בסודן. 78 מתו במדינה השנה, יותר מ-2,400 נדבקו וחלו
(צילום: AFP)
כולרה אינה נדירה בסודן. בהתפרצות גדולה קודמת ב-2017 מתו לפחות 700 בני אדם וחלו כ-22 אלף בפחות מחודשיים. סודן מתמודדת עם שיטפונות כבדים. לפי סוכנות ההגירה של האו"ם, השיטפונות גרמו לעקירתם של כ-118 אלף בני אדם. גורמים אמריקנים הזהירו גם מפני רעב המוני בסודן. המלחמה המתמשכת וחסימת סיוע עלולים להחמיר את המצב ועלול להפוך את הרעב לקטלני ביותר מזה למעלה מעשור.
הסכסוך בסודן יצר את משבר העקורים הגדול בעולם. יותר מ-10.7 מיליון אנשים נאלצו לברוח מבתיהם מאז תחילת הלחימה. יותר משני מיליון מהם ברחו למדינות שכנות. הלחימה התאפיינה בזוועות כולל אונס המוני והרג על רקע אתני המהווים פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, על פי האו"ם וארגוני זכויות אדם בינלאומיים.