סוכרת היא שם כללי לקבוצה של מחלות מטבוליות המאופיינות בייצור לא תקין של אינסולין, פעולה לא תקינה של אינסולין או שילוב של השניים. סוכרת מסוג 2 מהווה כ-90% מהמקרים העולמיים מסוכרת, בעוד שסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) וסוכרת הריונית מהוות את רוב החלק הנותר.
עוד על סוכרת:
כ-10% מהישראלים מאובחנים היום כסוכרתיים, כאשר שכיחות המחלה עולה באופן חסר תקדים בעולם - בין השנים 2006 ל-2017, כמות החולים בעולם גדלה פי שלושה. גם קדם-סוכרת, או סיכון מוגבר לסוכרת נפוצים מאוד בארץ ובעולם, מצב זה מוגדר כאשר רמות הסוכר בדם נעות בין 100 ל-125 מ"ג\ד"ל או כשרמות ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c) הן בין 5.7% ל-6.4%.

איך משפיעה הסוכרת על הפה והשיניים?

1. מחלות חניכיים
ישנו מתאם גבוה מאוד בין מחלות חניכיים לסוכרת, בשל גורמי הסיכון המשותפים לשתיהן: גיל מבוגר, מין גברי, בני מיעוטים, מעמד סוציו-אקונומי נמוך ונטייה גנטית.
1 צפייה בגלריה
בריאות הפה
בריאות הפה
ההשפעה היא דו כיוונית. סוכרת ובריאות הפה
(צילום: shutterstock)
מחקר גדול שהתבצע בארה"ב וכלל מעל 10,000 משתתפים, מצא שאחוז הסובלים ממחלות חניכיים בחומרה בינונית וקשה, גבוה משמעותית בקרב חולי סוכרת לעומת האוכלוסייה הכללית.
מחקר זה בדק גם את הקשר בין סוכרת לבין מחסור בשיניים, וכן את הקשר בין רמות איזון הסוכר אצל הסובלים מסוכרת לבין מחסור בשיניים. נמצא שאצל אנשים החולים בסוכרת ישנו אובדן רב יותר של שיניים מאשר באוכלוסייה הכללית, ונטייה לאבד את כל השיניים הטבעיות כבר בגילים 64-45, כאשר ככל שהסוכרת פחות מאוזנת, כך ישנו אובדן רב יותר של שיניים.
בנוסף, נמצא שההשפעה היא דו כיוונית, אנשים שסבלו ממחלת חניכיים נמצאו באחוז גדול יותר כסובלים מסוכרת. הנתון כה מובהק עד כי האיגוד האמריקאי לסוכרת הודיע שמחלת חניכיים היא גורם סיכון בדירוג שישי בין גורמי הסיכון לסוכרת.
2. שינויים במאזן הרוק ובחוש הטעם
פה יבש הוא ככל הנראה הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על איכות החיים ועל מחלות אורליות. מחסור ברוק, תחושת בעירה של הפה ושינוי טעם עלולים להתפתח עקב הפגיעה עצבית שנגרמת ממחלת הסוכרת.
פה יבש עלול לגרום לבעיות דיבור, לעיסה, בליעה, דחיית שיניים תותבות, דלקות חניכיים, דלקות סביב שתלים דנטליים, עששת ולאיבוד שיניים. כמו כן, קנדידיאזיס, לשון מחורצת ונגעים בריריות, נפוצה יותר אצל הסובלים מסוכרת או היפרגליקמיה.
3. דלקות חניכיים ועששת
שתי תופעות אלו מאלצות את המטופל פעמים רבות לעבור לתזונה רכה שבדרך כלל עשירה בסוכרים, שומנים ומלחים ובכך אף מחמירה את חוסר איזון רמות הסוכר בדם.
4. ריפוי פצעים מושהה
פצעים ונגעים בפה הינם תסמינים ידועים שמופיעים אצל חולי סוכרת וריפוים אורך זמן ממושך יותר מהממוצע באוכלוסייה.
הגורמים המעורבים בהגברת מחלות הפה וירידה בריפוי פצע כוללים: יפוקסיה (ירידה ברמות החמצן המגיע לרקמה); הפרעה בתפקוד התאים המתקנים נזקים ברקמה; יצירה לקויה של כלי דם; רמות גבוהות של אנזימים שמונעים תיקון; נזק בתגובה לרדיקלים חופשיים (ROS); נוירופתיה (פגיעה בעצבוב לרקמה) וירידה ברמה החיסונית של הגוף.

איך שומרים על הפה והשיניים במצב של סוכרת?

טיפול בלייזר לסובלים ממחלת חניכיים
למטופלים סוכרתיים קיימים סיכונים רבים במהלך הטיפול והפרעה בתהליך הריפוי, לכן מומלץ לטפל באופן מידי במחלות חניכיים. הטיפול היעיל ביותר הוא שילוב של סוגי לייזר שונים אשר מזרז את תהליך הריפוי ובעל סיכויי הצלחה גבוהים יותר מטיפול רגיל פולשני.
ללייזרים ברפואת חניכיים שימושים רבים הכוללים בין היתר: חיטוי ונידוף חיידקים, ביו סטימולציה וזירוז פעילות תאית (מזרז את תהליך הריפוי) חיתוך וטיפול בגישה זעיר-פולשנית לרבות טיפול בכיסי חניכיים ללא חתכים או תפרים, הקצאת שורשים, השתלות ועקירות שיניים, ניקוי רקמה דלקתית ועוד.
שתלים ייחודיים
כיום ישנם שתלים ייחודיים כמו השתלים ההידרופיליים, אשר מתאימים מאד למקרים מורכבים ומאתגרים. לשתל ההידרופילי פני שטח חיצוניים ייחודיים אשר "מושכים" נוזלים ובכך מתאפשר קישור מהיר לתאי עצם חדשים והליך ההחלמה מואץ. שתל שמסוגל למשוך אל פני השטח שלו יותר תאי דם, לרבות תאי אב ותאי מערכת החיסון, מאפשר חיבור מהיר יותר ויעיל יותר לעצם הלסת ושרידות ארוכה יותר. קיימת חשיבות רבה לקצב החיבור לעצם הלסת, בעיקר בטיפולים מורכבים ובמקרים בהם קיימת הפרעה ביולוגית לקליטת השתלים, כגון סוכרת.
השתלות ללא חתכים
מאחר הסוכרת משבשת את תהליך הריפוי, מומלץ להעדיף השתלה המשלבת טיפול בלייזר ובמיקרוסקופ דנטלי. היתרון הוא, שבניגוד להשתלה רגילה, אין צורך לבצע חתכים בחניכיים הגורמים לפגיעה בכלי דם, נפיחות וכאבים, כך שנמנעים מזיהומים וסיבוכים ומתאפשרת חזרה מהירה לשגרה.
האצת תהליך הריפוי
לאחר כל פרוצדורה רפואית ניתן באמצעות הלייזר להחדיר אנרגיה לרקמות הרכות ועל ידי כך לשכך כאבים ולזרז את תהליך הריפוי.
טיפול ברקמה הרכה סביב השתלים
למטופל סוכרתי יש סיכון גבוה פי שלושה לפתח מחלת חניכיים מאשר למטופל לא סוכרתי, במיוחד לאחר התקנת שתלים, לכן רוב הסוכרתיים יסבלו מבעיות רקמה רכה סביב שתלים קיימים. ניתן לטפל במחלת פרי-אימפלנטיטיס (פגיעה באחיזה של העצם סביב שתלים) באמצעות לייזר, מבלי לפגוע בפני השטח של השתל על ידי חיטוי העצם סביבו ונידוף רקמה דלקתית סביב סלילי השתל.
טיפול ביום אחד בהרדמה/ טשטוש
בזכות טכנולוגיה מתקדמת ושימוש באנרגיית האור, ניתן לרכז מספר רב של טיפולים ליום אחד ולזרז את תהליך הריפוי באמצעות לייזר קר. שימוש בסוגי לייזר לפני, במהלך, ולאחר הטיפול מאיצים את תהליך ההחלמה למטופלים סוכרתיים מאוזנים.
ד"ר אריאל סביון, רופא שיניים ומנהל מרפאת 'סביון מדיקל סנטר' בראשל"צ, בעל תואר מסטר M.Sc במדעי הלייזר, מוסמך באימפלנטולוגיה Board Certified Diplomate וברפואת שיניים מיקרוסקופית זעיר-פולשנית