לבדוק את מוכנות צוותי הבריאות: בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת ולקראת אפשרות להתרחבות הלחימה, קראו לבתי החולים בצפון הארץ לבדוק את מוכנותם. בדיון של הוועדה, בראשות ח"כ מיקי לוי, השתתפו גם נציגי בתי החולים, קופות החולים לצד גורמים נוספים במערכת הבריאות.
1 צפייה בגלריה
הפצועים בבית החולים ברזילי
הפצועים בבית החולים ברזילי
כל הפצועים הוסטו לברזילי וסורוקה ביום הראשון
(צילום: דוברות ברזילי)
קראו עוד:
לדבריו של לוי, "כל המערך הרפואי נמצא בלחץ נוכח אירועי המלחמה. המלחמה הדגישה פערים גדולים. ההתגייסות של כלל הציבור והמגזר השלישי נותן תשובות שהמדינה לא יכולה לתת. הוועדה תדון בשבועות הקרובים בנושאים הרלוונטיים למלחמה".
הוא הוסיף כי "המבקר התריע על ליקויים בעבר, וחלקם לא טופלו ולא יושמו". בהמשך ציין כי "ראינו את המראות הקשים שבתי החולים קולטים פצועים רבים. הקורונה שינתה דפוסי פעולה במערכת הבריאות, ואני מבקש לקבל תמונת מצב האם מערכות הבריאות ערוכה כראוי".
יו"ר הוועדה קרא למשרד מבקר המדינה, "לערוך ביקורת בבתי החולים שנמצאים בקו העימות כדי לבדוק את החוסרים של הצוותים הרפואיים בבתי החולים בהתאם לצרכים ולגודל האוכלוסייה וכן לשקול את בדיקת התקינה בקופות החולים".
לדבריו של ד"ר אוהד הוכמן, מנכ"ל בית חולים בני ציון בחיפה, חלק מהמהלכים לחיזוק בתי החולים בצפון עדיין תקועים. "אנו בית החולים היחידי באזור שיש לו מחלקה שמתמחה בצעירים. בפרק זמן קצר אני יכול להרחיב את היכולת לקלוט מטופלים, מ- 14 ל- 30", הוא אמר. "יש מאמץ גדול של משרד הבריאות לאשר זאת. אין ספק שיש חיילים שכל המשפחה והסביבה מהצפון שיכולים כרגע להיות מועברים מבתי חולים במרכז אלינו. שוחחתי גם עם גורמי הצבא, משרד הבריאות ותל השומר, אנו ערוכים לכך אבל נראה שהנושא עדיין תקוע".

"הצוותים שחוקים עוד מהקורונה ויכולים להגיע למצב של פוסט טראומה"

בתוך כך, נמתחה ביקורת על הסטת מאות הפצועים ביום בו פרצה המלחמה, 7 באוקטובר לשני בתי חולים בלבד בתחילה: ברזילי וסורוקה. בידיעה שפורסמה ב-ynet לאחר האסון נמתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרד הבריאות באותן שעות.
פרופ' נדב דוידוביץ מאיגוד רופאי בריאות הציבור, אמר: "אני מוריד את הכובע בפני מערכת הבריאות, אנו רואים את החוסן שלה בתקופה זו. אנו צריכים להבין שבריאות זה לא רק הצד הפיזי, אלא גם חוסן קהילתי, חיסונים, ניידות שמגיעות לשטח, רפואה מונעת. יש לנו עשרות אלפים של עקורים. הפערים בבריאות – בסורוקה בתנאי חירום מדובר על 100 פצועים, והגיעו אליו 700 פצועים, חלק גדול מהם במצב אנוש וקשה. הצוותים שחוקים עוד מתקופת הקורונה ויכולים להגיע למצב של פוסט טראומה".
פרופ' חגי לוין, ראש מערך הרפואה והחוסן, מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים התייחס למצב החטופים ולהיבט הבריאותי ואמר: "אנו באירוע רב נפגעים, יש לנו כרגע פצועים שמוטלים בשטח והם השבויים", אמר. "אנו במערך הרפואה בחוסן למען המשפחות וגם נמצאים בקשר הדוק עם הצלב האדום. הקשר הוא מורכב עם קופות החולים כדי להעביר מידע לטובת החטופים. כמו כן אנו מסייעים בתיאומים רפואיים ובמתן תמיכה למשפחות.
"ההתגייסות במגזר האזרחי היא אדירה. אנו חייבים לזרז ולהפוך את ההתנדבות ולקבל אותה לתוך המערכת. חשוב שיהיה למשפחות מוקד אחד. אין קבינט חברתי שנותן מענה לשיקום, לא רואים את המחוייבות הפוליטית מלמעלה. יש להסיט את ההשקעה לציבור הרחב, ובתוכו למי שזקוק למענה".