בחודש אוגוסט האחרון התנפחו הפנים והצוואר של ליר ניסים (21) תושבת קיבוץ שומרת, לאחר כאבים ברגלה שנמשכו כחודשיים. "הגעתי למיון, שלחו אותי לעשות CT ובבדיקה ראו גידול בחזה שלוחץ על כלי דם ראשי. התברר שיש לי סרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין".
ההלם במשפחתה של ליר היה גדול – רק לפני שלוש שנים התמודדו בני המשפחה עם מחלתה של אחותה הצעירה שי, שחלתה בסרטן מסוג שונה, לימפומה מסוג הודג'קין. "זה היה קשה מאוד בהתחלה. מה הסיכוי שזה יקרה? זה הרגיש כמו שידור חוזר – גם הגידול של אחותי התגלה בחזה", מספרת ליר. "לקח להורים זמן לעכל את זה, אבל היום כולם חזקים ותומכים מאוד".
קראו עוד:
ליר מקבלת כימותרפיה וטיפול ביולוגי. "נקבעה לי סדרה של שישה טיפולים, כאשר כל טיפול נמשך חמישה-שישה ימים, בהם את מחוברת 24 שעות לכימותרפיה – טיפול אגרסיבי מאוד. הרופאים אומרים שאני מגיבה טוב וכרגע נשאר לי עוד טיפול אחד לעבור, בתקווה שבבדיקה אחריו אצא נקייה".
2 צפייה בגלריה
ליר שי ניסים
ליר שי ניסים
ליר (מימין) ושי ניסים, לפני שנה. "העובדה שהיא החלימה וחזרה לחיים רגילים – נותנת לי תקווה"
(צילום: אלבום משפחתי)
הסרטן תפס את ליר על קו הזינוק לחיים. "השתחררתי מהצבא לפני שנה והייתי לקראת הסוף של 'עבודה מועדפת', ותכננתי לטוס לטיול בחו"ל". שי, אחותה, החלימה בינתיים ומתכוננת להתנדב השנה לשירות בצה"ל. "עצם העובדה שהיא החלימה וחזרה לחיים רגילים – נותנת לי תקווה", אומרת ליר.
חוץ מחולשה, בחילות, הקאות ופצעים בפה, הגורמים גם לירידה בתיאבון ולאיבוד משקל, תופעות הלוואי של טיפולי הכימו של ליר כוללות גם נשירה של השיער. "תוך עשרה ימים לאחר הסבב הראשון של הטיפולים כבר נשר לי כל השיער, כולל הריסים והגבות, והיום אני הולכת עם פאה", מספרת ליר.

"כשהשיער נושר זה כאילו שאת מאבדת חלק ממך"

גם לאחותה, שחלתה בסרטן בגיל 15, נשר השיער בעקבות הטיפול והותאמה לה פאה בעזרת עמותת "זיכרון מנחם". בעקבות זאת, תרמה ליר את שערה לעמותה לפי שנה, זמן לא ארוך לפני שגילתה שהיא בעצמה תזדקק בקרוב לאותה תרומה.
"הפאה ממש עוזרת, אני לא יוצאת מהבית בלעדיה. היא נותנת לי להרגיש שאני לא חולה, אנשים לא מסתכלים עלייך מוזר"
"לשתינו החלק של לאבד את השיער היה קשה מאוד, אם לא הכי, בהתחלה לפחות. כשהשיער נושר זה כאילו שאת מאבדת חלק ממך. בתור בחורה, חשובה לי מאוד הנראות, זה נותן ביטחון. הפאה ממש עוזרת, אני לא יוצאת מהבית בלעדיה. היא נותנת לי להרגיש שאני לא חולה, היא מסתירה את המחלה ואנשים לא מסתכלים עלייך מוזר".
2 צפייה בגלריה
ליר שי ניסים
ליר שי ניסים
ליר עם הפאה. "היא נותנת לי להרגיש שאני לא חולה"
(צילום: אלבום משפחתי)
ליר וגם אחותה קיבלו את הפאות שלהן באמצעות מפעל התרומות שייסדה עמותת "זכרון מנחם". "שולחים להם תמונה של השיער שלך או כזה שהיית רוצה והם מתאימים לך פאה", מסבירה ליר. פאה משיער טבעי דורשת שבע תרומות שיער, ועלותה בשוק הפרטי מגיעה לעשרות אלפי שקלים. "תרומת צמה זו תרומה חשובה מאוד, משהו קטן שאפשר לעשות למען בנות חולות, והרי השיער של התורמות גדל בחזרה בסופו של דבר. זה נותן המון למי שחולה, יש לזה חשיבות אמיתית", מסבירה ליר.

צמה של עוצמה - המבצע השנתי לתרומת שיער

זו השנה השביעית ברציפות ש"זכרון מנחם" בשיתוף המותג "פנטן" עורכים מבצע תרומות שיער עבור פאות איכותיות לחולות סרטן. מעל 450 מספרות ברחבי הארץ יעניקו השבוע תספורת בחינם לתורמות ובנוסף תגיע משאית תרומות למספר מוקדים ברחבי הארץ, בין השעות 16:00 עד 20:00:
  • יום שני, 15.11, קניון שער הצפון, קריית אתא
  • יום שלישי, 16.11, עיריית רמת גן
  • יום רביעי, 17.11, מרכז ביג, באר שבע
  • יום חמישי, 18.11, התחנה הראשונה, ירושלים (עד השעה 21:00)
  • יום ראשון, 21.11, דלית אל כרמל
ניתן לתרום שיער שאורכו 30 ס"מ ומעלה, כולל שיער צבוע ושיער שעבר החלקה שאינה כימית, או אם עברו לפחות שלוש שנים ממועד ההחלקה. לפרטים נוספים ולרשימת המספרות שמשתתפות במבצע היכנסו לאתר