פרופ' אדלר וד"ר מאור על חיסוני הילדים: להתכונן לגל חמישי
(צילום: שחר גולדשטיין)
"חיסוני קורונה לילדים בני חמש עד 11 יאושרו בארץ כפי שהם אושרו בארצות הברית, וטוב שכך", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, לקראת הדיון בנושא שיקיים מחר (ה') צוות טיפול מגפות (צט"מ) של משרד הבריאות. "הדיונים האלו הם רק פרוצדורות, שהן הכרחיות".
קראו עוד:
פרופ' אדלר הוסיף שהוא בעד חיסוני הילדים. "הם לא מתחסנים בגל הרביעי, שהוא כבר בסופו, אלא בעיקר לקראת הגל החמישי, אם הוא יגיע", אמר. "לא בטוח שהוא יגיע, אבל אם זה יקרה, אנחנו נהיה עמידים בפניו. זאת המטרה שלנו. המגפה לא מאחורינו. בצפון נדבקו 80 עובדים סינים. תראו מה קורה באנגליה, ברומניה. אנחנו צריכים להמשיך לשמור, להמשיך להתגונן ולהמשיך להתחסן. אסור לנו לשכוח שיותר משני מיליון ישראלים לא קיבלו את הבוסטר. זה המון - והם עושים טעות. בתי הקברות מלאים באנשים שלא חוסנו".
1 צפייה בגלריה
ילדים מתחסנים
ילדים מתחסנים
בדיון מחר יוצגו נתונים ממדינות שהחלו בחיסוני ילדים, מחקרים של פייזר ומודרנה והערכות אפידמיולוגיות
(צילום: שאטרסטוק)
בדיון השתתפה גם ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בחולון וחברה בצט"מ. לשאלה אם היא תתמוך מחר במתן חיסונים לילדים ישראלים, השיבה: "סביר להניח שכן. רוב המידע נמצא במרחב הציבורי, ועברתי עליו בעיון. גם שמעתי את הדיונים שנערכו בארצות הברית. הנתונים נראים מאוד טובים ומאוד מבטיחים. בדיון יוצגו גם נתונים מקומיים על תחלואה של ילדים, על סיבוכים כתוצאה מהחיסון וכו', ואנחנו תמיד פתוחים לשמוע אותם. על אף שאני תומכת בחיסונים, צריך להקשיב ולבוא עם ראש פתוח כדי שההחלטה תהיה בעלת ערך".

כך יתקיים הדיון בצט"מ

בדיון ישתתפו אנשי משרד הבריאות, רופאים מומחים ונציגי אקדמיה וציבור. יו"ר צט"מ הוא ד"ר בעז לב, מומחה לרפואה פנימית ולמחלות זיהומיות, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות. מזכיר הוועדה הוא ד"ר טל ברוש, מומחה למחלות זיהומיות מאסותא.
בין המשתתפים הנוספים: ד"ר חנה צפריר, יו"ר ועדת הבחינות בסיעוד במשרד הבריאות; פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות; ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור; ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה; פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות; עו"ד גדעון צוריאל, יועץ משפטי לנציב קבילות הציבור למקצועות רפואיים; ונציגי קופות החולים - ד"ר יאן מיסקין, ד"ר ארנון שחר, ד"ר דוד דביר וד"ר דורון דושניצקי.
נראה שחלק ניכר מהדיון יוקדש לתופעות הלוואי הנדירות שמהן סבלו ילדים שהתחסנו, ולחשש מפני דלקת שריר הלב. על פי נתוני פייזר, לא דווח על אף מקרה של דלקת שריר הלב בקרב ילדים בני חמש עד 11, מה שמגביר את ההערכה שהחיסון יאושר בישראל
בתחילת הדיון תוצג תמונת מצב של תחלואת הילדים הישראלים בקורונה, כולל המקרים הקשים, האשפוזים ומותו של הנער בן ה-16 מקריסת מערכות, לפני כחודש. בפני המשתתפים יוצגו נתוני מחקר הילדים של פייזר וההחלטות שהתקבלו בשבוע האחרון במינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ובמרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC), שהובילו לפתיחת מבצע חיסוני הילדים בארצות הברית. יוצגו גם נתונים ממדינות נוספות שהחלו בחיסוני ילדים, מחקרים של פייזר ומודרנה והערכות אפידמיולוגיות לגבי הצפי לבלימת המגפה בעקבות חיסוני הילדים.
נראה שחלק ניכר מהדיון יוקדש לתופעות הלוואי הנדירות שמהן סבלו ילדים שהתחסנו, ולחשש מפני דלקת שריר הלב. על פי נתוני פייזר, לא דווח על אף מקרה של דלקת שריר הלב בקרב ילדים בני חמש עד 11, מה שמגביר את ההערכה שהחיסון יאושר בישראל.
חלק מהדיון יועבר בשידור חי, והציבור יוכל להביע דעות. בתחילת השבוע פתח משרד הבריאות את האפשרות להירשם לדיון, וחלק מהנרשמים יוכלו להציג את עמדתם בסוגיית החיסון. על פי בדיקת ynet, מרבית המשתתפים תומכים בחיסון בצורה נחרצת.